Generatie Z en Hun Behoeften

Generatie Z: Ken Ze, Begrijp Ze en Inspireer Ze Voor een Beter Leven door Jos Ahlers en René Boender

Hilde Spille • 13 feb 2012

Dit is geen 'gewoon' boek. Dat wordt onder andere duidelijk wanneer je na diverse inleidingen pas op pagina 23 de inhoudsopgave tegen komt. Structuur en overzicht zijn niet meteen evident, maar volgens de auteurs sluit dat goed aan bij Generatie Z, en hoe die met kennis en hun omgeving omgaan: zappend van het ene onderwerp naar het andere. Maar of dat nu ook meteen een boek oplevert dat direct in contact staat de hedendaagse tijdsgeest?

Jos Ahlers werkt als onderzoeker naar merken en consumenten, waarbij hij ook bedrijven adviseert op het gebied van positionering en communicatie. Boender treedt op als spreker over Business Happiness en adviseert grote bedrijven als innovatiefuturist en trendteller. Samen hebben zij gesteld dat Iedereen die in 2010 tussen de 0 en 18 jaar is bij Generatie Z hoort. De input voor dit boek is deels van de oudsten van Generatie Z verkregen via de sociale media, zoals Facebook en Twitter. De rode draad door 'Generatie Z' is de vanzelfsprekende omgang van deze generatie met internet en sociale media. Dat maakt hen zo bijzonder.

Vanuit verschillende gezichtspunten wordt vervolgens bekeken, wat dit in de praktijk betekent en hoe managers en dergelijke daar het beste mee om kunnen gaan. De aanwezigheid en de vanzelfsprekendheid van toegang tot internet voor generatie Z wordt diverse keren benadrukt. Dit uit zich in technologische ontwikkelingen naar meer breedband, gebruik van 3D, flexibele werkplekken, en naar de zakelijke inzet van games.  In de vrijetijdsbeleving zal het vooral gaan om beleving en entertainment.

Generatie Z is op zoek naar de onmiddelijke bevrediging van hun behoeftes, ook als het om religie gaat of politiek. Alles moet makkelijk en snel zijn, zonder veel moeite te kosten. Het belang van spel/games, flexibiliteit, beleving en onmiddelijke bevrediging van behoeftes zou ook leeftijdsafhankelijk kunnen worden verklaart, door alle generaties heen. Want het zijn aspecten, die voor alle jongeren van belang zijn, onafhankelijk van hun generatie. De vergelijkingen met jongeren uit andere generaties ontbreken helaas in dit boek.

De belangrijkste maatschappelijke factor van het vanzelfsprekend omgaan met sociale media is, dat generatie Z hiërarchische structuren niet begrijpt. Deze generatie is er niet tegen, maar het past gewoon helemaal niet in hun belevingswereld van sociale media, waar iedereen direct en rechtstreeks benaderbaar is. Hiërarchie wordt als onnodig, omslachtig en achterhaald gezien. Ahlers en Boender geven een aantal benaderingen van hoe deze generatie kan worden aangesproken. De vraag of deze generatie nog wel zit te wachten op bedrijven die door managers en dergelijke worden geleidt - en dus hiërarchisch in elkaar zitten -  wordt niet gesteld. Ook de huidige structuur van het bedrijfsleven wordt niet gerelativeerd. Daardoor lijkt de vraag hoe managers het beste met deze generatie om kunnen gaan, gezien de voorafgaande analyse, eerder op het verdedigen van een reeds verloren bastion.

"Generatie Z" is een onderhoudend boek met interessante analyses. Helaas komt het wat oppervlakkig over als het om de uitwerking en om het aandragen van oplossingen gaat. Het boek kan goed 'zappend' gelezen worden, af en toe een hoofdstuk eruit halen dat je aanspreekt. De hoofdstukken zijn afgewisseld met citaten, zoals die van George Orwell: "Every generation imagines itself to be more intelligent than the one that went before it, and wiser than the one that comes after it." Het is een relativerend citaat die ook meteen laat zien in hoeverre de lezers generaties serieus genomen dien te worden. Ergens is dat best jammer.