WHAT THE F?! - feminisme op het IFFR: dag 3

Filmrecencies

IFFR – dag 3

IFFR heeft dit jaar bijzondere aandacht voor feminisme in het programma ‘What the F?!’. Vandaag bespreken we kort drie films uit dat programma. 

Sand Dollars, Laura Amelia Guzmán en Israel Cárdenas, 2014, Dominicaanse Republiek, Mexico en Argentinië

Sand Dollars onderzoekt intergenerationele relaties met een post-koloniaal sausje. De film speelt zich af in de Dominicaanse Republiek waar de oudere Française Anne van het leven geniet. En van Noéli, een Dominicaanse jonge vrouw waar ze al een jaar of drie een verhouding mee heeft. De film draait om hun relatie, een complex en fragiel samenspel van geven en nemen waarin de grens tussen liefde, gebruik en misbruik onduidelijk is. Zou hun relatie stand kunnen houden? En wie gebruikt er nu eigenlijk wie?
Het is interessant dat het voor de jonge Noéli, die voor haar levensonderhoud afhankelijk is van het geld en de cadeaus die ze krijgt van rijke Europese toeristen, volkomen vanzelfsprekend is om ‘met de oude vrouw’ te zijn. Het is werk. En toch ook weer niet.

https://www.iffr.com/professionals/films/d-lares-de-arena/

Cart, Boo, Ji-Young, 2014, Zuid-Korea

Cart draait om een supermarkt in Zuid-Korea waar de meeste vrouwelijke medewerkers jarenlang op slechte tijdelijke contracten werken. De managers houden hen de wortel van een vaste aanstelling voor: zolang ze twee jaar zonder klachten werken krijgen ze dat, zo wordt ze beloofd. Maar de realiteit is anders en duurt het 4 jaar. Of nog langer.
De klant is altijd koning en wordt steevast met ‘zeer gewaardeerde klant, we houden van u’ aangesproken. 
De toon is gezet wanneer het bestuur besluit om alle tijdelijke medewerksters te ontslaan via een smsje en een poster aan de muur. Het zijn toch maar vrouwen, denken ze.
Maar wat volgt is een spannend kat-en-muis-spel. De vrouwen organiseren zich en zetten een staking op. Het bestuur grijpt naar radicale middelen. De spanning loopt hoog op.

Cart is een fijne film, die een waar gebeurd verhaal laat zien. De film draait in het ‘What the F?!’ programma van het IFFR rondom feminisme. Noem me een zure feminist, maar ik vond het jammer dat de boel pas goed georganiseerd wordt wanneer een man zich aansluit bij de staking en meteen tot leider wordt verkozen door de vrouwen. Maar goed, zo zal het daadwerkelijk gegaan zijn, daar in Zuid-Korea.
Hoe dan ook wel een aanrader. 

https://www.iffr.com/professionals/films/ka-teu/

To the Editor of Amateur Photographer, Luke Fowler, 2014, Groot-Brittanië

Korte documentaire over The Pavilion, een volledig uit vrouwen bestaand fotografie centrum in Leeds in de Jaren 80.
The Pavilion werd geboren uit een behoefte aan representatie van vrouwen en vrouwenlevens, op eens een andere manier dan de dominante ‘male gaze’ (Laura Mulvey). Dat lukte niet altijd heel goed, helaas.
De film laat veel foto’s zien die onlangs opdoken uit de archieven en interviewt de vrouwen die betrokken waren bij The Pavilion. Een van hen maakt een zeer rake opmerking: Ze voelt zich zeer ongemakkelijk bij het feit dat twee mannelijke filmmakers de geschiedenis van The Pavilion (her)interpreteren. Daarbovenop fragmentariseren ze de vrouwen door alleen hun stem te laten horen. Vrouwen zien zichzelf elke keer weer geobjectiveerd door mannen.
Hoewel ik het voor een groot deel met haar eens ben, hebben deze mannelijke filmmakers toch een knap portret van dit instituut afgeleverd, en een stuk vrouwengeschiedenis met respect behandeld.

https://www.iffr.com/professionals/films/to-the-editor-of-amateur-photographer/