LOVER Tipt #5 2024

Beeld door Marlijn Metzlar
Beeld door Marlijn Metzlar
redactie • 4 mei 2024

Op zoek naar een leuke podcast, een feel good reality-serie of een lekker nummertje dat past bij deze zonnige dagen? In deze editie heeft LOVER een aantal mooie queer-gerelateerde tips voor je verzameld!

We’re Here (HBO)

Deze reality-serie volgt een aantal bekende Drag Queens die door de Verenigde Staten reizen om mensen uit kleine plaatsen mee te laten doen in kleinschalige drag shows. Het idee achter deze serie is om mensen die in kleine steden wonen en deel uitmaken van de LHBTQIAP+ gemeenschap een hart onder de riem te steken, te laten weten dat ze gesteund worden en dat ze er mogen zijn. Dit is hard nodig, gezien de haatreacties en bedreigingen waar deze mensen mee te maken krijgen. Van deze emotionele, hartverwarmende serie zijn drie seizoenen te bewonderen, en inmiddels komen elke week afleveringen van het vierde seizoen uit. In de eerste drie seizoenen volgen we Bob the Drag Queen, Eureka O’Hara en Shangela. In het nieuwe seizoen is het stokje overgedragen aan Jaida Essence Hall, Sasha Velour, Priyanka en Latrice Royale.

Make Up Your Mind (Videoland)

Make Up Your Mind is een Nederlandse spelshow waarin BN’ers voor het eerst in drag worden gestopt om het vervolgens tegen elkaar op te nemen in een kleinschalige drag race. Maar er is nog een element aan deze spelshow: de panels, bestaande uit Nikkie de Jager (+ wekelijkse gast) en Fred van Leer (+ wekelijkse gast) nemen het ook tegen elkaar op door te raden welke BN’er er schuilgaat achter welke drag queen. Deze kleurrijke, glinsterende en vrolijke spelshow zit vol humoristische momenten, die worden afgewisseld met mooie, betekenisvolle boodschappen van zowel de deelnemers als de juryleden. Inmiddels zijn er vier seizoenen te zien op Videoland. Het eerste seizoen bestaat uit slechts één aflevering. Wegens succes blijft de serie met de seizoenen groeien: het tweede en derde seizoen bestaan uit vijf afleveringen, en het vierde seizoen heeft er maar liefst zeven.

Hannah Gadsby’s Gender Agenda (Netflix)

Hannah Gadsby is acteur en komiek, van wie al meerdere voorstellingen op Netflix staan. Gadsby presenteert de comedyshow Hannah Gadsby’s Gender Agenda, waarin verschillende komedianten optreden, waaronder Alok, Mx Dahlia Belle en DeAnne Smith. Elke komediant heeft duidelijk een eigen stijl. Wat hen verbindt, is – je raadt het al – dat ze genderqueer zijn. Deze show is een mooie manier om te laten zien dat er veel verschillende talenten zijn die thuishoren op het podium. Zoals Gadsby zelf zegt in een interview met de Los Angeles Times: “There are queer comedy scenes all over in the U.K. and New York — this is happening. I’m not inventing this talent. It’s there in the grassroots. I’d just love to create a more accessible upwards trajectory for this community. But that will rely on disrupting the algorithms to get them trending this way. I think it’s fairly safe to say that we need people to watch.” Wil jij ook meer shows van queer comedians op Netflix? Kijk dan deze show en disrupt the algorithms!

Lotte’s Hotline

Sinds begin dit jaar kun je elke maandag luisteren naar Lotte van Eijks podcast Lotte’s Hotline. Perfect om je week mee te beginnen, of om te luisteren wanneer het even niet zo meezit. Van Eijk bezit namelijk een talent om mensen zich goed te laten voelen over zichzelf wanneer ze misschien onzeker zijn. Na het luisteren van een aflevering, sta je geheid steviger in je schoenen. Met een goede dosis humor bespreekt Van Eijk elke aflevering een bepaald probleem dat voor veel mensen herkenbaar is, en biedt ze je handvatten om anders tegen problemen of destructieve gedachten aan te kijken. Luisteraars kunnen ook ‘bellen’ (een berichtje inspreken). Het heerlijke Rotterdamse accent, de aanstekelijke lach en inspirerende woorden van Lotte van Eijk zijn wekelijks te beluisteren via NPO Luister op verschillende podcast apps.

Getting Curious with Jonathan van Ness – How Queer Is The Animal Kingdom?

Misschien ken je JVN (Jonathan van Ness) wel van het programma Queer Eye. Hen heeft ook al een behoorlijk aantal jaar een podcast genaamd Getting Curious waarin hen allerlei vragen bespreekt. Van de vraag naar wie het Panama Kanaal heeft gebouwd tot de vraag hoe je betrokken kunt raken in politiek, van hoe je een coole moeder kunt zijn tot hoe het onderzoek naar HIV ervoor staat, JVN behandelt werkelijk van alles en nog wat. In How Queer Is The Animal Kingdom – die inmiddels twee jaar geleden is opgenomen – bespreekt JVN met Eliot Schrefer hoe queer het dierenrijk is. Wat blijkt? Heteroseksualiteit is lang niet zo overheersend in het dierenrijk als vaak gedacht wordt. Een leerzame en leuke podcast vol met verrassende feitjes! JVN’s podcast is te beluisteren op verschillende podcast apps.

Babs

Nederlandse zangeres, producer en rapper Babs bracht recent de nieuwe EP Half uit. Haar nummers hebben vaak een sociaal maatschappelijke boodschap met betrekking tot inclusie en (zelf)acceptatie. Deze teksten met diepgang combineert Babs met vrolijke deuntjes. Zoals ze zelf zingt in Diepgang op de Dansvloer: “Ik wil vierkwarts op de dansvloer, en toch teksten van kwaliteit.” Dat is precies wat ze haar fans biedt. En het mooie is, deze maand tourt ze door Nederland! Geniet live van Babs’ catchy en betekenisvolle nummers. Tickets zijn te koop op haar website: https://www.babsopdebeat.nl/

Help je mee om 50 jaar LOVER te vieren?
Dit jaar bestaat LOVER 50 jaar. Sinds de start in 1974 draait LOVER volledig op vrijwilligers en donaties. Om ons verleden te eren en ons jubileum te vieren maken we een fysieke uitgave. Daarvoor is - naast de tomeloze vrijwillige inzet van schrijvers en beeldmakers - ook geld nodig. Er is €3100 nodig om de productie en verzending van de fysieke uitgave te bekostigen en een evenement hieromheen te verwezenlijken. Wil jij meehelpen? Doneer dan aan onze crowdfunding bij Voordekunst. Vergeet ook zeker niet de tegenprestaties te checken!