iamallwoman
iamallwoman
Merel van Mansom (redactie)

Diversiteit op NYFW: trendy of trend?

Zwakbegaafd, lichamelijk beperkt of dermatologisch afwijkend: rolmodellen op de catwalk tijdens New York Fashion Week

#NYFW, #freefromconfines, #iamallwoman, #model, #new, #hot, #trends, #S/S17.

De hashtags zullen fashionliefhebbers de komende dagen om de oren vliegen. Het is weer tijd voor de New York Fashion Week (NYFW), waarin de lente- en zomercollecties van 2017 worden gepresenteerd. Hoe oppervlakkig de modewereld ook kan zijn, het blijft een kind van zijn tijd en dat is te zien aan de toenemende diversiteit op de catwalk. Maar volgt de mode de mens of volgt de mens de mode? En is diversiteit ‘trendy’ of een trend? 

Waar de halfjaarlijkse NYFW voorheen een evenement was voor celebrities en exclusieve modewarenhuizen, is het de laatste jaren uitgegroeid tot een steeds grotere hype. Sociale media hebben het doel van zo’n fashionweek drastisch veranderd. Het zijn niet meer enkel de V.I.P.’s, socialites en paparazzi die front row zitten: Instagramposts, snapchats, tweets en livestreams blazen de deuren van New York Fashion week wagenwijd open. 

Modegiganten als Tom Ford, Michael Kors en Tommy Hilfiger spelen op deze trend in door hun mode onmiddellijk na de catwalk online te presenteren en te verkopen. Van catwalk naar kledingkast in 24 uur, dat is nog eens innovatie! Naast deze commerciële vernieuwing hebben de grotere modemerken die behalve haute couture ook prêt-à-porter-collecties hebben, een andere trend in gang gezet die niet alleen de presentatie van hun mode, maar ook de representatie van hun merk ten goede komt: diversiteit.

Sinds 2014 is Winnie Harlow met haar huidziekte vitiligo een veelgevraagd catwalkmodel en het gezicht van Desigual. Ondanks dat ze de finale van America’s Next Top Model twee jaar geleden niet haalde, wist ze het wel tot een zesde plek te schoppen en is ze nu een rolmodel voor vrouwen met een huidziekte, zoals ze zelf in een interview met The Guardian beschrijft: “It takes one person to realize that there is beauty in everything. If humans want to see the same types of people over and over that’s what the industries will give us. If we want to see something different that’s what they’ll have to give us”. 

Lover_2_winnie_for_desigual

Diversiteit dus. Tijdens NYFW in 2015 liepen modellen met een zichtbare lichamelijke handicap en/of beperking mee met ‘gewone’ modellen op de runway van FTL Moda. Iets wat snel werd opgepikt door Diesel en Beyoncé, die beiden voor hun kledingcampagne model Jillian Mercado boekten. Mercado, die lijdt aan spierdystrofie en in een rolstoel zit, is nu een van de meest toonaangevende modellen met een beperking.  Het model, dat zelf opgroeide in New York, zei dat ze moeite had om zich voor te stellen “that one day I could possibly be a part of this world of fashion – I didn’t see anyone who looked like me because they all looked the same”. 

Lover_5_Jullian_Mercado_for_diesel

Tijdens zowel de NYFW van september 2015 als de editie van februari 2016 liep Madeline Stuart, een 18-jarig meisje met downsyndroom, op de catwalk van FTL Moda. Zij volgde hiermee Jamie Brewer op, die al eerder debuteerde tijdens een show van modeontwerpster Carrie Hammer. “I think it is time people realized that people with Down syndrome can be sexy and beautiful”, zei Madeline’s moeder in een interview met de Daily Mail.

Rolmodellen als Winnie Harlow, Jillian Mercado en Madeline Stuart laten zien dat ze ‘ondanks’ hun beperkingen beeldschoon zijn. Ze worden niet alleen dolenthousiast onthaald door modeliefhebbers, maar laten ook zien dat schoonheid overal aanwezig is en dat er altijd iemand nodig is die het voortouw neemt om de heersende schoonheidsstandaard te veranderen.

Lover_3_Madeline_stewart

H&M koos onlangs Caitlyn Jenner als covermodel voor hun sportcollectie. Gezien haar vele media-optredens geen slecht idee. Maar tegelijkertijd lijkt het ook een streven om meer (gender)diversiteit aan te brengen in hun campagnes. Eerder waren het namelijk transgendermodellen Hari Nef en onze Nederlandse trots Valentijn de Hingh die model stonden voor een campagne van H&M’s zustermerk & Other stories. Misschien geeft H&M met Jenner juist de complexiteit van schoonheid, gender en identiteit weer. Want kijken we naar de atleet, de activiste, het transgenderrolmodel of de tv-persoonlijkheid? Of is het juist de representatie van al deze rollen die deze modecampagnes zo sterk maakt? Het één hoeft namelijk het ander niet uit te sluiten.

In de campagne voor deze herfst/winter collectie is H&M een van de eerste die op hun catwalk werkt met plussize modellen. Publiciteitsstunt? Of een uiting van kritiek  op de huidige modellennorm? De afgelopen maanden zagen we namelijk steeds meer campagnes voor body positivity. Onlangs was het Lena Dunham die samen met Girls collega Jemima Kirke model stond voor het lingeriemerk Lonely.  Deze campagne kwam gelijktijdig met het ‘I am all woman’-project van Brits model Charli Howard en body positivity-blogger Clémentine Desseax, nadat de eerste op straat werd gezet door haar modellenbureau omdat ze met haar maat 34 ‘te dik’ zou zijn.

Het blijft een moeilijke vraag of de ontwerpers en labels de drijvende kracht zijn achter deze groeiende diversiteit, of dat ze slechts aansluiten bij het diversiteitsstreven van onze huidige generatie. Maar de afgelopen jaren lieten zien dat het verder gaat dan een trendy marketingstunt. Diversiteit op de catwalk lijkt een langdurige trend te worden,die hopelijk langer zal beklijven dan de skinny jeans en de yoga pants. En iemand moet altijd de trendsetter zijn, want was het nou Diesel, Beyoncé of FTL Moda die als eerste een collectie met modellen in rolstoel showde?

divgraph

De Britse modewebsite The Fashion Spot onderzoekt sinds 2015 elk half jaar in ruim 236 modecampagnes of de inclusiviteit en diversiteit van modellen wat betreft genderidentiteit, maat, leeftijd en huidskleur is toegenomen (helaas ontbreken in dit onderzoek de lichamelijk en geestelijk beperkte modellen).  

De analyse van The Fashion Spot laat zien dat diversiteit in de modewereld langzaam toeneemt. Er is dus duidelijk sprake van een trend. Bij LOVER zijn we nu al benieuwd naar de herfstcampagnes van 2016. Laat de trending hashtags maar komen. 

Lover_4_FTL_moda_disabled_models


Gezocht: LOVER-donateurs. Lees je LOVER graag? Vind je het belangrijk dat de stem van het intersectionele feminisme ook in Nederland blijft klinken? Met een kleine bijdrage kun je ons al helpen. Kijk hier voor meer informatie

Uw reactie

Uw reactie