Women Art Revolution
Women Art Revolution
redactie • 7 mrt 2016

Feministische filmkunst in Cavia

Maart vrouwenmaand programmering

Ter ere van maart vrouwenmaand heeft het charmantste filmhuis van Amsterdam, Cavia, een speciale maandprogrammering. Lees hieronder wat jullie kunnen verwachten.

do 10 en vr 11 maart, 20:30
#art: !Women Art Revolution (Lynn Hershamn-Leeson, VS, 2010)
!Women Art Revolution keert terug naar de jaren 60, de jaren van jonge, Amerikaanse, vrouwelijke artiesten die vochten voor verandering binnen de patriarchale kunstwereld. Van Carole Schneemans radicale performances tot Martha Rosiers briljant agressieve Semiotics of the Kitchen Guerilla Girls-campagnes die vooraanstaande kunstinstituten het schaamrood op de kaken bezorgden: !W.A.R. laat zien hoe persoonlijk tot politiek verwerd. Via intieme interviews, provocatieve kunst en zeldzame historische filmbeelden toont !W.A.R. hoe, middels politieke consequenties van discriminatie en geweld, de Feminist Art Revolution het culturele en kunstzinnige landschap van onze tijd radicaal veranderd heeft.

do 17 en vr 18 maart, 20:30
#docu: No Home Movie (Chantal Akerman, BE, 2015)
Meanderend tussen fictie, adaptatie, documentaire en essay heeft Chantal Akerman een bijzonder gewaagd, origineel en invloedrijk oeuvre weten te creëren in de filmgeschiedenis. Als filmische compagnon naast haar recent gepubliceerde literaire zelfportret My Mother Laughs, handelt No Home Movie op sobere, meeslepende wijze met de laatste maanden leidend naar het overlijden van haar moeder, die zich vooral in haar Brussels appartement opgesloten ziet. Als overlever van een concentratiekamp kenmerkt haar moeders leven zich voor een groot gedeelte door chronische angst; een aandoening die gelijk de voedingsbodem vormde voor haar dochters creativiteit, en daarmee Akermans creatieve thema's zoals gender, seks, culturele identiteit, existentiële ennui, eenzaamheid en manie vorm gaf. Chantal Akerman overleed zelf korte tijd na haar moeder, in 2015.

do 24 en vr 25 maart, 20:30
#classic: Daughters of the Dust (Julie Dash, US/UK, 1991)

Daughters_of_the_Dust

zo 27 maart, 15:00
#VisualSunday: Die Abenteuer des Prinzen Achmed (Lotte Reiniger, DUI, 1926) + La Coquille et le Clergyman (Germaine Dulac, FR, 1928)
De eerste film van de avond, Die Abenteuer des Prinzen Achmed, is een ongeëvenaarde proeve van bovenmenselijke huisvlijt, die de verhalen van Duizend-en-een-nacht tot een fantasmagorisch schaduwspel van een uur destilleert. Deze oudst bewaard gebleven, lange animatiefilm is opgebouwd uit de silhouetten van papieren en loden figuren en decors. Lotte Reiniger heeft drie jaar aan de film gewerkt, waarbij ze onder andere hulp kreeg van de abstracte film pionier Walter Ruttmann.

De tweede screening, La Coquille et le Clergyman, is een film die zich rechtstreeks tot het onderbewust richt. Germaine Dulac schreef voor een feministisch tijdschrift en was een tijdlang een van de toonaangevende beoefenaars van de impressionistische film. Haar beroemdste werk wordt door sommigen gezien als de eerste surrealistische film (nog voor Un Chien Andalou!). Het scenario is van Antonin Artaud.

Zie de website van Filmhuis Cavia voor het volledige maartprogramma. 

Uw reactie

Uw reactie