Redden of Gered Worden?

Welcome to the Rileys van Jake Scott

Yanaika Zomer • 2 sep 2011

Doug en Lois waren ooit gelukkig getrouwd. Met de dood van hun dochter lijkt het bestaansrecht van hun huwelijk echter voorgoed verloren. Rouwen doen ze alleen en ieder op hun eigen wijze. Doug (een ongelooflijke rol van James Gandolfini, bekend van the Sopranos) ontvlucht het huis zo vaak mogelijk en houdt er een affaire op na. Lois (Melissa Leo) komt daarentegen al acht jaar het huis niet uit.

Als zijn minnares plotseling  komt te overlijden, vertrekt Doug naar New Orleans voor een zakenreis. Hij ontmoet er een jonge stripper en kan bijna niet anders dan handelen naar zijn vaderlijke aard. Stripper Mallory (Kristen Stewart) heeft geen idee hoe ze om moet gaan met een man die niet met haar naar bed wil, maar accepteert ogenschijnlijk onverschillig zijn aandacht. Ze maken een deal: Hij mag bij haar in huis wonen voor 100 dollar per dag. Lois denkt makkelijk te verdienen, voor Doug is het een manier om nog even niet naar huis te moeten en na te denken. Maar de wens dit meisje te redden krijgt al gauw de overhand. Zo koopt hij beddengoed voor haar als ze aan het werk is of repareert haar toilet. Voor elke keer dat ze vloekt, trekt hij een dollar af van de dagelijkse vergoeding. Er ontstaat een vorm van huiselijkheid waar beiden in gedijen.

Ondertussen neemt Lois geen genoegen met Dougs onverklaarde afwezigheid. Haar verstilde rouw maakt plaats voor daadkracht. Ze opent de voordeur en komt haar grootste angsten onder ogen.

Welcome to the Rileys is psychologisch drama van niveau. Rouw en verlies hebben precies de juiste grauwheid om te overtuigen en maken Dougs motieven voelbaar en begrijpelijk. De weg die Lois gaat is groots en hartverscheurend, maar nooit sentimenteel. Schuldvragen, slachtofferschap, redden of gered worden; de wijze waarop deze thema’s worden verbeeld, maken Welcome to the Rileys geloofwaardiger (en mooier!) dan welk happy end dan ook.

Welcome to the Rileys is vanaf 1 september vekrijgbaar op DVD (Wild Bunch, 2011)