What the F?! Feministische films in Rotterdam

Cathelijne Berghouwer • 5 jan 2015

Het Internationale Filmfestival Rotterdam (IFFR), dit jaar van 21 januari tot 1 februari, heeft altijd al een redelijk brede blik gehad. De afgelopen 43 jaar verschenen alle denkbare thema’s uit bijna alle landen van de wereld verschenen in het programmaboekje. Maar om films met een feministisch thema te vinden moest je bij de vorige edities goed zoeken, en soms tussen de regels van de filmbeschrijvingen door lezen. Dit jaar heeft het festival er een themaprogramma aan gewijd: ‘What the F?!’

Het thema onderzoekt wat de hedendaagse feministische beweging behelst, nu steeds meer vrouwen én mannen zich feminist noemen, met behulp van een verzameling films  die volgens de organisatie van het festival “verrassende invalshoeken  biedt - voor vrouwen én mannen”.Intersectionaliteit is daarbij uiteraard gesneden koek voor de lezers van Tijdschrift LOVER, maar voor veel anderen kan het een eyeopener betekenen dat het hedendaagse feminisme een veel breder veld beslaat dan het blanke middle class feminisme dat er van oudsher mee geassocieerd wordt. Een themaprogramma is een mooie manier om het onderwerp en de filmmakers die zich ermee bezighouden in het zonnetje te zetten. Veel van de titels die nu al bekend zijn, zijn naar mijn idee  films die je waarschijnlijk ook in de reguliere programmering had kunnen tegenkomen, maar de bundeling van die films in een thema zorgt ervoor dat er met bezoekers en makers gediscussieerd kan worden over representatie, (on)gelijkheid en emancipatie. Dat is natuurlijk een grote meerwaarde.

Ik heb zelf nog geen van de films gezien, maar een paar films waar ik naar uitkijk wil ik toch graag noemen:

A Girl Walks Home Alone at Night - Ana Lily Amirpour, USA
Deze film is volgens de beschrijving een Iraanse vampier-western. Ik hou erg van de vaak verfrissende stijl van veel vrouwelijke filmmakers uit Iran. Deze film is Amirpours speelfilmdebuut en het verhaal zou je kunnen zien als het (her)claimen van de publieke ruimte voor vrouwen. Amirpour maakt naast films ook strips over een eenzame vampier, die bekend staat onder de naam The Girl.  Die stijl zie je goed terug in de trailer.

Sand Dollars - Laura Amelia Guzmán, Israel Cárdenas, Dominican Republic

Sand Dollars gaat over een ongelijke relatie tussen een Amerikaanse oudere vrouw en een jonge Dominicaanse. Geld, afkomst, leeftijd, afhankelijkheid, beloftes van een visum voor Europa; al deze factoren spelen een rol. Volgens de recensenten van Variety slagen de makers er goed in om een evenwichtig beeld te geven van beide vrouwen, en hun beweegredenen om die relatie aan te gaan en te behouden.

http://vimeo.com/104044392

To the Editor of Amateur Photographer - Luke Fowler & Mark Fell

Deze film gaat over de geschiedenis van Pavilion: het eerste feministische fotografiecentrum in het Verenigd Koninkrijk. Aan bod komen kwesties als de representatie voor en achter de camera , en hoe dit centrum de patriarchale beeldcultuur op zijn kop wilde zetten. Bij vastgeroeste ideeën als genderverhoudingen speelt beeldcultuur een enorm grote rol. Ik ben dan ook razend benieuwd naar deze documentaire.

Woensdag 14 januari wordt het complete programma bekendgemaakt op www.iffr.nl en in een bijlage van De Volkskrant.  Vanaf 16 januari kun je filmkaartjes bestellen.