FEMINISME ALS TREND: EEN ANALYSE

redactie • 25 feb 2014

Volgens Callie Beusman van Jezebel was 2013 het jaar waarin het feminisme echt verankerd raakte in de popcultuur, omdat talloze beroemdheden zich in dat jaar publiekelijk als feminist afficheerden. Een kleine greep: Beyoncé, Claire Danes, Selena Gomez, Rashida Jones, Ellen Page, Lady Gaga en zelfs Miley Cyrus kondigden aan dat ze zichzelf een feministe vinden – en dan hebben we het nog niet eens over de beroemde dames die zichzelf al vanaf het begin met het feminisme associeerden, zoals Lorde en Lena Dunham.

Maar niet alleen beroemde individuen spraken zich in 2013 voor het feminisme uit, ook de tijdschriften Cosmo en Elle UK besloten een openlijke feministische koers te varen. Beusman onderzoekt in haar analyse de gevolgen van het feminisme als trend: een ontwikkeling die niet door iedereen als louter positief wordt aangemerkt.

Diverse toonaangevende feministische bloggers zien er ook het gevaar in dat de hogere doelen van de beweging ondergesneeuwd raken door de hype rond beroemde feministes, of dat deze doelen verloren gaan zodra het feminisme ‘weer uit de mode raakt’. Of zoals Allison P. Davis van The Cut het stelt: ‘A few collections inspired by Pussy Riot won't help us to elect a female president.’

Beusman deelt die zorg echter niet, zo blijkt uit haar levendige en met persoonlijke anekdotes doorspekte betoog. Hoewel ze het risico van feminisme als modeaccessoire zeker niet onderschat, bekritiseert ze ook de tendens waarin het feminisme van beroemdheden met minachting wordt begroet.

Dat feminisme als ‘product’ of ‘brand strategy’ wordt gepresenteerd, is niet hún fout, zo beargumenteert ze, maar dat van een systeem dat alles commercialiseert. Kortom: de absorptiekracht van het kapitalisme is de ware schuldige, aldus Beusman, en beroemdheden die zich aan het feminisme committeren, zouden juist toegejuicht moeten worden omdat ze relevante onderwerpen wel degelijk succesvol op de agenda zetten. Beusmans artikel ‘What Does It Mean for Feminism if Feminism Becomes Trendy?’ staat vandaag centraal in LOVER’s Uitgelicht. 

‘On the most surface level, it must be noted that increased awareness is a good thing. In a perfect feminist utopia, all babies would receive a copy of Women, Race and Class and The Second Sex upon being born, and everyone's first utterance would be a bellowed "EQUALITY BETWEEN THE SEXES." Sadly, though, we don't exist in a perfect feminist utopia. So if, in reality, we must choose between pop culture representations of feminism 1) issuing from the mouth of Seth MacFarlane, 2) issuing from Lady Gaga, and 3) not being discussed at all, it's fairly clear that number two is the best option we've got.’ – Callie Beusman.