Korting op je nieuwe borsten

Democratisering van het schoonheidsideaal, of het creëren van een behoefte?

Janneke Veger • 10 jul 2012

Het is een fenomeen dat inmiddels bekend is bij de meeste Nederlanders, en waarom ook niet? Die houden wel van een koopje. Groupon is een kortingswebsite waar elke dag deals op worden aangeboden. Deze deals kunnen van alles omvatten: van een messenset tot afhaalsushi tot… cosmetische chirurgie.

Wanneer je je bij Groupon aanmeldt, krijg je vervolgens alle deals die in jouw stad worden aangeboden elke werkdag in je mailbox. Dat is natuurlijk ideaal, tot 50 % korting op bijvoorbeeld een etentje in een restaurant waar je anders niet zou komen of een goedkoop sportabonnement dat je normaal gesproken niet kon betalen. Zelf ben ik ook aangemeld, en ik krijg dagelijks de e-mail met meerdere aanbiedingen. Eerlijk is eerlijk: ik houd wel van een aanbieding. Maar bijna elke dag krijg ik behandelingen aangeboden waar ik nou niet bepaald op zat te wachten: een verjongingsbehandeling voor mijn handen, waarbij ze een verlammende stof onder de huid in je handen spuiten om ze jonger eruit te laten zien. Een facelift voor de helft van de prijs of een borstvergroting in een Duitse kliniek. Klinkt goed? Helaas, deze deals heb je al gemist. Je hebt namelijk niet zo lang de tijd om je keuze te maken.

Bedrijfsfilosofie

Op het kantoor van Groupon lopen vast alleen rondborstige dames rond met een voorliefde voor rauwe vis. In de sectie ‘over ons’ staat op de website te lezen: ‘Wij verkopen alleen dingen die we zelf willen kopen’ en ‘Wij scouten de leukste evenementen, de beste restaurants, de beste sportscholen en andere activiteiten waarmee wij zelf onze vrije tijd zouden willen besteden.’ Mensen die van lekker eten, sporten en leuke uitjes houden, die laten blijkbaar ook zo nu en dan hun lichaam in proportie zuigen of hun gezicht strak trekken. Groupon presenteert de aanbiedingen van chirurgie met hoge korting, alsof het om een veelgebruikte optie gaat.

Geen tijd voor spijt

Een deal van Groupon staat meestal 24 uur online, maar een aanbieding voor plastische chirurgie staat soms maar liefst drie dagen op de site. Dat betekent dat je 24 uur tot drie dagen de tijd hebt om te beslissen of je nu wel of niet voor een cup groter gaat, of wellicht een facelift waarvan de herstelperiode ongeveer een jaar bedraagt. Over de aankoop van een nieuwe broek bij de H&M kan ik nog langer prakkiseren. Bij de aanbiedingen waarmee plastische chirurgie aan de vrouw of man wordt gebracht, staat vaak niet duidelijk wat de voorwaarden zijn. Alleen ergens onder aan de aanbieding staat vermeld dat als de ingreep om medische redenen niet mogelijk blijkt te zijn, je je geld terugkrijgt. Maar wat als je niet meer wilt? Groupon vertelt me aan de telefoon dat je je geld óók terug kan krijgen als je na het eerste consult besluit dat je de behandeling uiteindelijk niet wilt. Toch jammer dat dit nergens in de aanbieding is terug te zien. Ook lijkt het erop dat de de beslissing over het algemeen bij een reguliere klant van een kliniek langer is dan bij een Grouponklant. Dat vertelde althans een medewerker van de Diana Gabriëls Kliniek, waar Groupon vaak mee samenwerkt. Op het moment dat ik belde stond een aanbieding voor een facelift online. Ik had nog maar een paar uur de tijd, maar ze stelde me gerust: als ik niet zo snel wilde beslissen over mijn facelift dan moest ik maar gewoon een afspraak maken, misschien dat er dan ook wel een korting viel te regelen.

10-7-12-1 small

Niet alleen deze kliniek waar Groupon mee samenwerkt, maar ook Groupon zelf gaat met deze extreme kortingsacties de fout in volgens Marije Ouwehand van de NVPC, de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie: ‘Een bedenktermijn is heel belangrijk als zorgvuldigheidsaspect. Ook financiële aanbiedingen mogen niet tot doel hebben dat je een patiënt overhaalt tot het besluit zich te laten opereren. Groupon gaat dus op beide punten onderuit. Een patiënt die chirurgie overweegt moet eerst een informerend gesprek krijgen met de behandelend arts waarin de risico's en verwachtingen worden uitgelegd. Dit moet je als patiënt goed in overweging nemen. Te vaak hebben zij een heel rooskleurig beeld vanuit de media dat het resultaat altijd fantastisch is en er nooit een complicatie optreedt dan wel dat de verwachtingen niet worden waargemaakt. Bij Groupon gebeurt zo'n gesprek met een consultant die patiënten ronselt voor klinieken, die kan geen reëel beeld geven van wat een operatie inhoudt.'

Chirurgie als lifestyle

De aanbiedingen van Groupon zijn onderverdeeld in de stad van  je keuze, Shopping, Travel en Meer Deals. Er is geen sectie Chirurgie of Operaties. De meeste chirurgische ingrepen worden geplaatst bij Shopping. Het presenteren van dergelijke ingrepen alsof ze bij dezelfde categorie horen als nieuwe kleding, verdoezelt wat ze echt zijn: operaties waarbij je volledig onder narcose gaat, een lange herstelperiode tegemoet gaat en waar je ernstige complicaties aan over kan houden. Dat laatste kan trouwens onhandig uitpakken. Vaak is er geen of maar één overnachting bij de kortingsactie inbegrepen. Als je een lastige patiënt blijkt, dan wordt het bijbetalen. De Diana Gabriëls Kliniek plaatst naar eigen zeggen aanbiedingen via Groupon, omdat ze iedereen gunnen gebruik te maken van hun diensten: ‘veel mensen willen ‘gewoon’ botox maar kunnen 195,- niet betalen.’ Nou heb ik er absoluut niets tegen, dat mensen met een minder gevulde portemonnee zichzelf ook eens kunnen trakteren. Maar ‘gewoon’ botox? En zelfs de mensen die moeten rondkomen van een minimum loon en weinig extra’s te besteden hebben, zouden bij een weldoordachte beslissing over hun lichaam toch die 195 euro moeten kunnen vrijmaken. Door een botox behandeling zo goedkoop te maken, wordt de ernst van een dergelijke behandeling ondermijnd: er wordt een verlammende stof ingespoten. Voor een nieuwe winterjas betaalt de gemiddelde Nederlander meer en daar heb je gemiddeld langer plezier van: na een aantal maanden is de botox namelijk uitgewerkt.

Nieuwe klanten werven

Van de aanbiedingen die ik elke dag van Groupon krijg toegestuurd zijn maar enkele interessant voor mij persoonlijk. Af en toe wil ik goedkoop uit eten, of sporten voor een leuke prijs. De rest van de aanbiedingen ontvang ik wel per mail, maar ik doe er niets mee. Bepaalde categorieën of soorten aanbiedingen hoef ik niet zo nodig te ontvangen, weekendjes weg in Nederland bijvoorbeeld. Dat weekend in een of ander resort is voor mij niet interessant. Dat ik bepaalde aanbiedingen ontvang, is hooguit irritant. Maar dat ik niet kan uitschakelen dat ik aanbiedingen voor operaties ontvang vind ik méér dan irritant. Het gehele klantenbestand krijgt dezelfde aanbiedingen toegestuurd. Nou kan je denken: ‘tja, geldt het niet voor iedere aanbieding, dat je op het idee wordt gebracht om dit te kopen, terwijl je eerst niet eens bedacht had dat je het zou willen?’ Ja, misschien wel. Misschien wil Wilma uit Oegstgeest ineens een weekend naar Parijs, omdat ze de aanbieding ziet. Is een aanbieding voor een vakantie waar je niet naar op zoek was, hetzelfde als een aanbieding voor een operatie? Ik denk het niet. Overigens is het bij de Amerikaanse Groupon wel mogelijk om de mailings met aanbiedingen te specificeren, en te zorgen dat je bepaalde aanbiedingen niet meer ontvangt. Ik vroeg of de Nederlandse Groupon dit ook niet kon instellen, en zorgen dat er daarnaast een nieuwe categorie wordt gecreëerd, waarin alle aanbiedingen voor chirurgie geplaatst kunnen worden. Helaas, ze zijn dit voorlopig niet van plan. Volgens Groupon bieden ze deze ingrijpende cosmetische behandelingen helemaal niet vaak aan, en zijn ze niet van plan dit onderdeel groter te maken. Het was dan waarschijnlijk toeval, dat de eerste de beste kliniek die ik belde mij vertelde dat Groupon ze al meerdere malen had benaderd voor een samenwerking. Deze kliniek wilde de samenwerking niet aangaan, omdat dit ‘niet paste bij hun branche’. Overigens gebruikte Groupon naar deze kliniek toe, wél het argument dat als een klant niet meer wil, hij of zij zich nog kan bedenken. Jammer dat deze informatie in de communicatie naar de klant toe wordt weggelaten.

Waarschijnlijk zal de gehaaste manier waarop Groupon ingrijpende cosmetische behandelingen aanbiedt, met het huidige concept van Groupon niet snel veranderen. Het verdienmodel werkt zo: Groupon zorgt voor extra klanten voor de ondernemer die zijn product of dienst via de website aan de man of vrouw brengt. Naast het feit dat hier een flinke korting op zit voor de klant, gaat ook een groot percentage van de opbrengst naar Groupon. De ondernemer betaalt Groupon dus voor uitbreiding van zijn of haar cliëntèle. Groupons hele verdienmodel is erop geënt, dat zoveel mogelijk mensen gebruik maken van de aanbieding. Dus kom op, ga voor de nieuwe borsten. Of koop ze voor je vriendin: je kan ze via de website namelijk ook cadeau doen. Zelf heb ik niets tegen een gezonde ondernemersmentaliteit, dus als ondernemers en een aanbiedingswebsite gunstige samenwerkingsverbanden aangaan: prima. Het zou alleen wel zo eerlijk zijn om borstvergrotingen te presenteren als wat ze zijn: chirurgische ingrepen. En als deze aanbiedingen echt alleen door mensen worden aangeschaft, die tóch al een dergelijk ingreep wilden laten uitvoeren: waarom is het dan nodig om deze naar het gehele klantenbestand te sturen? Bij deze zou ik me graag willen afmelden voor alle aanbiedingsmails over chirurgische ingrepen van Groupon. Alvast bedankt.

 

Foto's: bovenaan (cc) esindevrim, in tekst (cc) Best in Plastics