RFP 21-600x350
RFP 21-600x350
Natasja van Loon
Natasja van Loon • 27 nov 2013

WAAROM ‘REBRANDING FEMINISM’ WÉL EEN GOED IDEE IS

Het ‘rebranding feminism’-project van de Britse dependance van het vrouwenblad Elle veroorzaakte nogal wat tumult in de feministische gemeenschap. Reacties varieerden van ‘Waarom moet het veranderen’ en ‘Er is niks met feminisme zoals het nu is’, tot aan ‘Een modemagazine dat vindt dat het feminisme een make-over kan gebruiken: wie denken ze dat ze zijn?’ Freelance journaliste en feministe Hannah Ewens breekt een lans voor Elle in haar opiniestuk voor The Huffington Post. Volgens Ewens wordt het feminisme nog te veel gezien als een exclusieve club waar je lid van moet zijn voor je recht van spreken hebt. Maar als zo veel vrouwen zich nog niet met het feminisme kunnen identificeren is enige ‘rebranding’ niet overbodig, stelt Ewens. Of we het nu leuk vinden of niet: het feminisme draagt nog steeds het stigma dat het enkel een beweging is voor blanke, intellectuele middle class vrouwen. Het is bij lange na nog niet zo intersectioneel als het zou moeten zijn; het zou aantrekkelijk moeten zijn voor vrouwen van alle klassen, levenswijzen en etniciteiten. Het project van Elle maakt het feminisme laagdrempeliger, toegankelijker en vooral: trendy. En dat is precies wat het feminisme nodig heeft om een breed gedragen volksbeweging te worden, zegt Ewens. Haar column ‘In Defence of ELLE Magazine and the Rebranding of Feminism’ staat vandaag dus centraal in Lover’s Uitgelicht.

‘Feminism isn't anyone’s to own or to like first. Surely, making feminism trendy is precisely what needs to happen. Without people, there is no feminism. Without numbers engaging with feminism the current movement can’t move forward. It has to evolve just as it evolved before.’ – Hannah Ewens.

 Wie meer wil lezen over het ‘rebranding feminism’-project van Elle kan hier terecht.

 

Uw reactie

Uw reactie