Panel uit Hiding in plain site van Masha Pikulina
Panel uit Hiding in plain site van Masha Pikulina
Natasja van Loon
Natasja van Loon • 21 mei 2016

Drawing Modern Feminism

LOVER presenteert: Drawing Modern Feminism, een expositie die stripjournalistiek koppelt aan onderwerpen uit het moderne feminisme.

De Bacha Posh: Pakistaanse meisjes die zich uit economische en sociale noodzaak voordoen als jongens. Verborgen seksisme. Gezondheidszorg die primair ontwikkeld wordt voor het witte mannelijke lichaam. De manier waarop vrouwelijke moslims in onze westerse media gestereotypeerd worden. Als die onderwerpen bekend klinken: dat kan kloppen. LOVER heeft over veel van deze kwesties al eerder gepubliceerd. Nu presenteren we ze in een nieuwe, getekende vorm op de expositie Drawing Modern Feminism in De Refter/De Kloostergangen tijdens Stripdagen Haarlem 2016.

In een wereld waarin nieuwsvoorziening wordt beheerst door clickbait, headlines en hoaxes, en er niemand tijd heeft voor duizend woorden, zegt beeld des te meer. Beeld trekt niet alleen sneller de aandacht in de onophoudelijke digitale informatiestroom, het leent zich bovendien uitstekend voor het eenvoudig toegankelijk maken van hoogdrempelige, complexe informatie die nuance vergt – kortom, precies het soort journalistiek dat LOVER bij voorkeur bedrijft. Dat we zulke journalistieke strips graag publiceren, zoals die van Everyday Feminism, zal onze lezers dan ook niet zijn ontgaan. Met de getekende reportages van Drawing Modern Feminism, waar we zelf inhoudelijke bijdragen aan geleverd hebben, slaan we dat pad nog wat verder in. In Drawing Modern Feminism is het feminisme de inhoud en stripjournalistiek de vorm.

Een unieke samenwerking
Stripjournalistiek is een snel groeiende discipline binnen het medium van het beeldverhaal. Een discipline die bovendien opvallend vaak door vrouwen wordt beoefend. Het eind vorig jaar gelanceerde internationale online platform voor getekende journalistiek Drawing the Times heeft zich ten doel gesteld om alle verschijningsvormen van de stripjournalistiek te verzamelen: van getekende onderzoeksreportage en politieke cartoon, tot aan infographic en animatie. Ze doen dat aan de hand van thematische specials. Tot nu toe zijn er drie specials en een doorlopend dossier gepubliceerd. Migrant’s Stories is het doorlopende dossier, de drie specials zijn Climate Change, Human Rights en Graphic Journalism (over de oorsprong en essentie van de stripjournalistiek). De vierde special betreft het feminisme en is het resultaat van een unieke, maar o zo logische samenwerking tussen Drawing the Times en Tijdschrift LOVER. Drawing Modern Feminism bestaat uit zeven bijdragen van verschillende tekenaars die elk een feministisch onderwerp aansnijden. Hun werk wordt tijdens Stripdagen Haarlem van 1 tot en met 12 juni geëxposeerd in de prachtige ruimte van De Refter/De Kloostergangen onder het stadhuis van Haarlem, en grotendeels zowel op Drawing the Times als op LOVER gepubliceerd.

Panel_uit_Hiding_in_plain_site_van_Masha_Pikulina_2

N.B. De titel van de strip van Masha Pikulina waaruit bovenstaand beeld afkomstig is, is gewijzigd van 'Hiding in plain sight' naar '2016', om aan te geven dat we ook in 2016 nog steeds omringd zijn met subtiele en onsubtiele uitingen van seksisme en genderstereotypering. Helaas kunnen wij dat na plaatsing van het artikel niet meer wijzigen in de beeldcredits.

De kwesties die de tekenaars ter hand namen, zijn exemplarisch voor het moderne, intersectionele feminisme waar LOVER zich ook graag hard voor maakt. Een feministische stroming die streeft naar inclusiviteit, die zich ontwikkelt als een emancipatiebeweging die opkomt voor de rechten van álle minderheidsgroepen – en daarom ook als een antiracistische en zelfs als een antikapitalistische stem. Discriminatie vindt immers niet alleen plaats op basis van gender, maar ook op basis van ras en klasse, zowel sociaal als economisch. Het moderne feminisme voert de strijd voor gelijkwaardigheid zoveel mogelijk vanuit de uiteenlopende perspectieven van deze zeer diverse groepen, zonder daar één dominante norm aan op te leggen. Intersectioneel feminisme probeert juist bewustzijn te kweken van die verschillende perspectieven.

Onderwerpen die aan bod komen, zijn:

  • Genderspecifieke gezondheidszorg, getekend door Merel Barends.
  • Vrouwenrechten in Voormalige Sovjetrepublieken, getekend door Victoria Lomasko.
  • 2016, een overzicht van onbedoeld seksisme, getekend door Masha Pikulina.
  • Gendertransitie & gendermaskering (wanneer gender verdoezeld wordt om te kunnen overleven) in diverse delen van de wereld, getekend door Ludwig Volbeda.
  • Becoming Muslim Miss Manga, over strips als internationaal emancipatie-instrument, getekend door Jeroen Janssen naar een scenario van Hilde Baele.
  • Vrouwen van Molenbeek, getekende interviews met vrouwelijke bewoners uit de Belgische wijk die in het nieuws kwam als kweekvijver voor jihadisten, door de in Molenbeek woonachtige striptekenares Judith Vanistendael.
  • Editorial. Eva Hilhorst, hoofdredacteur van Drawing the Times, gaat in op het hedendaagse feminisme waarbij ze de verschillende artikelen betrekt.

Alle bijdragen zijn Engelstalig. Operation XX/XY, De bijdrage van Merel Barends over genderspecifieke gezondheidszorg is – voor wie graag van tevoren bekijkt wat Drawing Modern Feminism te bieden heeft – hier alvast te lezen. Wárm aanbevolen, omdat Merel niet alleen laat zien hoe goed stripjournalistiek zich leent voor de overdracht van ingewikkelde materie, maar ook omdat ze een bijzonder belangrijk en relevant onderwerp aansnijdt met de urgentie die het verdient.

Panel_uit_Operation_XX-XY_van_Merel_Barends

Expositie-opening, workshop en lezing
Drawing Modern Feminism wordt op zaterdag 4 juni om 12.00 uur geopend door niemand minder dan Anke Laterveer, cabaretière, schrijfster en initiatiefnemer van de #zeghet-actie.  Voor wie daarbij aanwezig wil zijn: de opening is vrij toegankelijk voor LOVER-lezers, na aanmelding via Je naam en met hoeveel mensen je aanwezig wilt zijn volstaat, aanmelding kan tot 28 mei 2016. De expositie is echter al eerder dan 4 juni te bezoeken, van 1 tot en met 12 juni 2016. De Refter/De Kloostergangen bevindt zich onder het stadhuis op Grote Markt 2 Haarlem, en is doordeweeks geopend van 9:00 uur tot 17:00 uur en in de weekenden van 11:00 tot 17:00 uur. De toegang is gratis.

In het kader van Drawing Modern Feminism organiseert Tijdschrift LOVER tijdens Stripdagen Haarlem op donderdagavond 9 juni ook nog een workshop en een lezing in het debatcentrum De Pletterij op Lange Herenvest 122 te Haarlem. LOVER-redacteur Eva M. Verbeek opent de avond met de workshop How To Be A Feminist, waarin deelnemers op speelse wijze tot nadenken worden gezet over feminisme, authenticiteit en inclusiviteit vanuit andere perspectieven dan die van henzelf: een persoonlijke zoektocht waarbij het eigen en andermans privilege onderzocht worden. Het programma wordt besloten met een lezing van LOVER-redacteur Natasja van Loon over welke strips en graphic novels je als feminist echt móet lezen. De toegang is gratis na aanmelding via . Aanmelding kan tot 28 mei 2016.

Drawing Modern Feminism
Te zien in De Refter/De Kloostergangen, Grote Markt 2, Haarlem. Van 1 t/m 12 juni 2016, doordeweeks 9:00-17:00 uur, in de weekenden 11:00-17:00 uur geopend.

Workshop/Lezing LOVER Stripdagen Haarlem 2016
Op donderdag 9 juni vanaf 20:00 uur in debatcentrum De Pletterij, Lange Herenvest 122, Haarlem.

Drawing_Modern_Feminism_Victoria_Lomasko

Uw reactie

Uw reactie