GENDERVERVLOEIING EN CONCHITA WURST

redactie • 14 mei 2014

Wat het betekent om man, vrouw of er tussenin te zijn is in toenemende mate een discussiepunt in de media en populaire cultuur. En zeker nu Conchita Wurst afgelopen weekend ondanks Russische verontwaardiging het Eurovisie Songfestival won. Natuurlijk, het Songfestival had ettelijke jaren terug al een trans winnaar in de Israëlische Dana International,  maar Conchita Wurst, de artiestennaam van de Oostenrijkse zanger Thomas Neuwirth, is geen transseksueel. De baard maakt dat Wurst zelfs geen klassieke travestiet is. Buiten het podium identificeert hij zich als man. In maatschappelijk opzicht zijn gendergrenzen duidelijk steeds meer aan vervloeiing onderhevig. Eerder dit jaar bood Facebook bijvoorbeeld ook bijna vijftig nieuwe gendermogelijkheden in hun profielen, waaronder transseksueel, androgyn, bi-gender, interseksueel en genderfluïde. Volgens Wurst betekent zijn overwinning dat de mensheid klaar is om naar de toekomst te kijken: een toekomst waarin gender niet langer nauw is afgebakend. In het artikel dat vandaag centraal staat in LOVER’s Uitgelicht, ‘Conchita Wurst’s gender-fluid win’ doet Salon-redacteur Mary Elizabeth Williams een poging om deze veranderende genderrollen te duiden.

‘And if you need further evidence that gender – even transgender – isn’t always defined exclusively as maleness or femaleness, behold this year’s Tony-nominated Broadway blockbuster: “Hedwig and the Angry Inch.” The “inch,” by the way, is a spoiler. The enduring, adored character of Hedwig, currently personified by Neil Patrick Harris, may wear blond wigs and high heels, but lives “in the divide between east and west, slavery and freedom, male and female”.’ – Mary Elizabeth Williams.