Vruchtbaarheidscampagne in Italie
Vruchtbaarheidscampagne in Italie
Merel van Mansom (redactie)

Italiaanse vrouwen moeten baren

Uitgelicht: De Nationale Dag van de Vruchtbaarheid in Italië

‘La bellezza non ha età. La fertilità si’, wat zoveel betekent als ‘Schoonheid kent geen leeftijd. Vruchtbaarheid wel’, is slechts een van de zes campagneposters waarmee de Italiaanse minister van volksgezondheid, Beatrice Lorenzin, het startsein gaf voor de Nationale Dag van de Vruchtbaarheid op 22 september. Dit viel op zijn zachtst gezegd niet in goede toonaarde bij de Italiaanse vrouw en met goede reden. Daarom vandaag in LOVER aandacht voor deze ondoordachte, seksistische en smakeloze campagne.

Reden voor deze campagne is dat Italië een van de snelst vergrijzende bevolkingen heeft van Europa. Een rapport van het Italiaanse CBS laat zien dat in 2015 slechts 488.000 baby’s zijn geboren, het laagste cijfer sinds 1861. Daarnaast was het vruchtbaarheidscijfer 1,35 kind per vrouw, het Europees gemiddelde is 1,6.

Lorenzin faalt echter de onderliggende oorzaken hiervan te onderzoeken, zoals een jeugdwerkloosheid van 39,2 procent. Volgens critici is er niet een gebrekkige kinderwens, maar een gebrek aan overheidssteun. Zo stelde zelfs premier Matteo Renzi in een radio-interview dat “geen van zijn vrienden hadden besloten om kinderen te krijgen na het zien van een advertentie. (…) Als je wilt dat een maatschappij investeert in de toekomst, moet je er voor zorgen dat de onderliggende voorwaarden er zijn”.

Inmiddels heeft Lorenzin de campagneposters ingetrokken, maar de geplande debatten over de staat van de Italiaanse baarmoeders zullen wel plaatsvinden. We mogen hopen dat de commotie omtrent de overheidsactie zal zorgen voor een vruchtbaarder debat, waarin het probleem niet wordt beperkt tot de cyclus van de Italiaanse vrouw.

Uw reactie

Uw reactie