Interview Milouska Meulens

Interview Milouska Meulens

Milouska Meulens schreef het kinderboek Elin, gaf les bij Dream School en heeft sinds kort voor Omroep Zwart haar eigen show op Radio 1: De Nacht is ZWART.
Aimée Dabekaussen  •  21 jan 2022
K&C  •  
Aimée Dabekaussen  •  21 jan 2022
Sterk

Sterk

Een ruim jaar geleden zat ik bij mijn ouders aan tafel en vertelde ik hoe een paar jongens op een scooter achter mij aan reden, toeterend en dingen roepend. Ik wist uit angst niet goed wat te doen: snel naar huis toe voelde alsof ik ze de weg wees naar waar ze mij vaker konden vinden. Ik bleef dus maar
Aimée Dabekaussen  •   5 aug 2021
C  •  
Aimée Dabekaussen  •   5 aug 2021
Feminisme in de Moeminvallei

Feminisme in de Moeminvallei

Ik zou graag geloven dat ik vroeger al de feministische insteek van de Moemins doorhad en ze daarom zo leuk vond. Toch denk ik dat ik vooral viel voor de liefelijke karaktertjes en de diverse avonturen die de Moeminfamillie beleefde in de pitoreske Moeminvallei. Nu ik, jaren later, de feministische ondertoon van deze Finse creatie van Tove Jansson ontdek, waardeer ik de Moeminvriendjes des te meer.
Aimée Dabekaussen  •  29 apr 2021
K&C  •  
Aimée Dabekaussen  •  29 apr 2021
De relevantie van de roman in genderperspectief

De relevantie van de roman in genderperspectief

De roman is al tijden onderwerp van debat. De belangrijkste claim die hierbij wordt gemaakt is dat deze vorm van literatuur niet meer relevant is in de huidige digitale samenleving. Met dit artikel doe ik graag een duit in het zakje van het pleiten vóór de hedendaagse roman. Hiervoor kijken we naar twee romans die bijna een eeuw van elkaar verwijderd zijn. Orlando, geschreven door Virginia Woolf, verscheen in 1928, ver vóór de digitale revolutie. En How to be Both, geschreven door Ali Smith, verscheen recenter in 2014.
Aimée Dabekaussen  •  23 mrt 2021
K&C  •  
Aimée Dabekaussen  •  23 mrt 2021
Bekijken en bekeken worden

Bekijken en bekeken worden

Hoe meer ik lees over Jenna Gribbon, hoe meer mijn liefde groeit voor deze hedendaagse kunstenares en haar fascinatie voor kijken en bekeken worden in alledaagse situaties. Hoewel haar schilderijen haast vluchtige snapshots lijken, zijn de beelden van Gribbon tot in detail doordacht. Van de steeds terugkerende fluorescerende tepels tot aan de bijzondere perspectieven, elk detail in het werk van Gribbon is weloverwogen en zorgt voor een extra betekenislaag.
Aimée Dabekaussen  •  16 mrt 2021
K&C  •  
Aimée Dabekaussen  •  16 mrt 2021
Hoe een pseudoziekte leidde tot vooroordelen en vibrators

Hoe een pseudoziekte leidde tot vooroordelen en vibrators

“Die man reageerde wel érg hysterisch hoor.” Sounds weird, right? Tot op de dag van vandaag gaat het over vrouwen als we het hebben over hysterie. Ben je ongelooflijk blij als vrouw en uit je dit? Dan ben je hysterisch. Een voorbeeld hiervan is de kritiek op Emma Wortelboers reactie
Aimée Dabekaussen  •  19 jan 2021
P&M  •  
Aimée Dabekaussen  •  19 jan 2021
Are you bloody serious?

Are you bloody serious?

Voorzichtig klopte ik bij het kantoortje van de gymdocenten aan. Verlangend naar een warme kruik en een bed, maar helaas in een verschrikkelijk gymtenue op mijn middelbare school.“Ik voel me niet zo lekker, is het goed als ik deze gymles niet mee doe?”“Wat heb je dan?” werd er
Aimée Dabekaussen  •  15 dec 2020
PP  •  
Aimée Dabekaussen  •  15 dec 2020
16 Days of Activism: een overzicht

16 Days of Activism: een overzicht

Van 25 november, de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen, tot en met vandaag, 10 december: de Internationale Dag van de Mensenrechten, deed LOVER mee aan de campagne 16 Days of Activism. Met deze campagne vragen we meer aandacht voor geweld tegen vrouwen. De schaal waarop dit geweld, deze schending
Aimée Dabekaussen  •  10 dec 2020
R&T  •  
Aimée Dabekaussen  •  10 dec 2020