Actrice Greta Gerwig speelt overtuigend de rol van een anti-held. De vergelijking met GIRLS is volgens recensente Hedwig van Driel daarbij niet ver te zoeken.
Een feministisch Robinson-verhaal. Zo wordt de roman Die Wand (1963) van Marleen Haushofer wel eens genoemd. Hoe kun je midden in de Oostenrijkse bergen stranden op een eenzaam eiland? Die Wand is een onzichtbare kaasstolp die de hoofdrolspeler insluit op een alm. Ze moet alleen zien te overleven in een afgebakende ruimte waarin ze de confrontatie aangaat met elke toenmalige feministische kritiek op de samenleving: het kapitalisme, de enige waardige rol van de vrouw als moeder (Natuur), de man als voltooiing en tegelijkertijd bedreiging van de vrouw. En dat alles in een romantische zetting in de bergen die Heinrich Heine niet beter had kunnen beschrijven. Kan hiervan een film worden gemaakt? Ja. Volgens Isabelle van Weerden heeft de Oostenrijkse regisseur Julian Pölsler uitstekend werk geleverd.
In haar huidige project kijkt Cathelijne Berghouwer verder dan conventionele opvattingen over vrouwelijke seksualiteit en commerciële verbeeldingen van het vrouwelijk lichaam. Ze werkt met mensen van alle leeftijden, in alle vormen en maten. Gebaseerd op wat haar deelnemers zélf sexy, opwindend,
Utrecht – Op zaterdag 8 juni organiseerde DIEP festival - een duik in de wereld van gender en seksualiteit - een pop-up university over mannelijkheid in al zijn/haar/het facetten. Kunstenaars, activisten, academici en anderen kwamen bijeen in kunstenaarscollectief Das Spectrum om een gesprek aan te knopen over de verschillende manifestaties van mannelijkheid. Medeorganisator Dennis Kerckhoffs beschrijft in dit artikel zijn beleving van deze dag.
‘The point is not whether class comes before gender or gender before class’, Cinzia Arruzza’s conclusie op de laatste pagina van Dangerous Liaisons kan niet helderder worden geformuleerd. In de strijd tegen sociale onderdrukking moet het onderscheid man-vrouw even goed aangepakt worden als het het onderscheid rijk-arm. De essentiële vraag waar het onderzoek van Arruzza om draait is: kunnen marxisme en feminisme in een gezonde verhouding tot elkaar bestaan?
Zijn vrouwen kostbaar overheidsgeld aan het verspillen wanneer ze ervoor kiezen om na hun dure opleiding het huishouden te bestieren in plaats van te werken op niveau? Teren vrouwen nog steeds teveel op het inkomen van hun echtgenoot? De uitspraken van Minister van Emancipatie Jet Bussemaker hebben behoorlijk wat teweeggebracht. Laura Berger baant zich een weg door de kritiek en de polariserende berichtgeving omtrent Bussemaker’s beleid en geeft haar visie op de plannen van de minister.
Er is heel wat te doen geweest rond de recente transitie van filosoof en schrijver Maxim Februari. Hoewel Februari ook heel wat brutale vragen voorgeschoteld kreeg van journalisten, vraagt Marit Bosman zich in onderstaand artikel af of de media niet op een nog meer seksistische en transfobe wijze zouden gereageerd hebben als Februari een man was geweest, die te kennen gaf dat hij een vrouw wilde worden.
In haar tweede column vraagt Mariska Post zich af hoe het komt dat vrouwen tegenwoordig zo makkelijk naar de anticonceptiepil grijpen, en waarom ze op zo’n onbewuste wijze met anticonceptiva en hun lichamen lijken om te gaan. Worden vrouwen geconditioneerd om de pil te slikken? En kan het ook anders? Je leest dit alles en meer in onderstaande column.
Sinds een aantal weken draait de nieuwste bewerking van het verhaal van “The Wizard of Oz” in de bioscopen: Oz, the Great and Powerful, met in de hoofdrollen o.a. James Franco (127 Hours, Spiderman) en Mila Kunis (Black Swan, That ‘70s show). Is deze versie geëmancipeerder dan de immer populaire versie uit 1939 met Judy Garland, of grijpt de film juist terug op achterhaalde normen en waarden? Eva Wijman stelt vast dat dit laatste helaas het geval is.
Overal ter wereld ergeren feministen zich aan hoe men in de media vrouwen en mannen portretteert als wezens die van nature volledig van elkaar verschillen. Hoewel de discussie over het feit of deze verschillen al dan niet natuurlijk of sociaal geconstrueerd zijn nog steeds gaande is, zijn de meeste feministen er wel van overtuigd dat deze verschillen vaak handig gebruikt worden om de ongelijkheden tussen vrouwen en mannen te bestendigen. In onderstaand artikel licht LOVER-redactrice Myrthe Derksen op kritische en feministische wijze deze kwestie verder toe.