The Gossip: een band met haar roots in de riot grrrl-beweging, een voorliefde voor discobeats en een butchy drumster als boegbeeld. En dan heet het nieuwe album doodleuk Music for Men. Hoog tijd voor een gesprek!
Op woensdag 26 augustus 2009 hebben wij de Stichting LOVER opgericht. Daarmee komt naar 20 jaar een eind aan de fusie tussen het Tijdschrift LOVER en het IIAV/ Aletta. Grotendeels gedwongen door de drastische bezuinigingen die het IIAV/Aletta het Tijdschrift LOVER vorig jaar heeft opgelegd, moet de stichting er vooral voor zorgen dat LOVER blijft bestaan. De stichting voorziet in een organisatie waarin de redactie haar werk kan blijven doen. Want dat stond steeds voorop: LOVER moet blijven!!
Vroeger werd er al aan getwijfeld en nu wordt er waarschijnlijk onderzoek naar gedaan: is ze een vrouw? Of is ze toch een man? Over wie ik het heb? Topatlete Caster Semenya, die nu vooral besproken wordt vanwege een genderkwestie rondom haar persoon en niet om de geweldige prestatie die ze neerzette op de 800 meter.
De tweede week van de NOISE Summer School is ingegaan. Deze internationale zomerschool van twee weken op het gebied van genderstudies wordt dit jaar georganiseerd door de Universiteit van Utrecht. Hoe vergaat het de studenten daar? In aflevering twee vertelt Vera Kleine Staarman over haar ervaringen in de posthumanistische wereld.
Op 19 augustus 2009 is Bertje Jens overleden. Bertje is bekend als oprichtster van het Pieterpad, samen met haar vriendin Toos Goorhuis-Tjalsma in 1983. Maar Bertje had veel meer in haar mars.
Elk jaar wordt NOISE georganiseerd, een internationale zomerschool van twee weken op het gebied van genderstudies voor zowel studenten als promovendi vanuit alle mogelijke vakgebieden. Dit jaar werd Noise door de Universiteit van Utrecht georganiseerd met de titel “Moving Boundaries in Feminist Theory: Postcoloniality and Posthumanity”. In drie afleveringen schetsen deelnemers een beeld van Noise. De aftrap wordt gedaan door Wietske de Jong.
Porno was lange tijd verboden terrein voor vrouwen die zichzelf respecteerden. Maar steeds meer vrouwen gaan zelf porno maken die ze wel opwindend vinden. De ingrediënten van ‘feministisch verantwoorde’ seksfilms? Echte orgasmes in plaats van gefakete. Niet alleen neuken en cum shots, maar een keur aan seksuele handelingen. En vooral: een focus op opwinding in plaats van geslachtsdelen.
Vorige week had de Groene Amsterdammer een wel erg opvallende cover: het onderlichaam van een vrouw, benen gespreid en duidelijk uit de tijd dat schaamhaar nog niet ter discussie stond, laat staan stoppels. Deze week pakt de Groene het iets gladder aan door een pop op de cover te zetten. Maar dat hangt dan ook geheel samen met het coveronderwerp: ‘De maakbare vrouw’.
Opeens staan de kranten er bol van: de Inspectie voor de Gezondheidszorgdoet aangifte tegen Women on Waves. De berichtgeving is even verwarrend als verontrustend. Wat hangt Women on Waves allemaal boven het hoofd? De LOVER-webredactie vroeg Gunilla Kleiverda en Rebecca Gomperts van WoW nog eens naar hun kant van het verhaal.
Vorige week werd emeritus hoogleraar transseksuologie Louis Gooren geïnterviewd voor De Volkskrant. De jaren waarin hij de lichamen van vele transseksuelen een passender vorm heeft gegeven, hebben hem sterk bewust gemaakt van wat hij noemt de ‘tragiek van de volwassen transseksueel’. Zijn begrip voor de zwaarte van hun bestaan brengt hem tot de verzuchting: ‘Als de oorzaak van die afwijkende hersenstructuur wordt gevonden, kan transseksualiteit in de toekomst mogelijk voorkomen worden.’ Vanuit haar persoonlijke ervaringen laat LOVER-redacteur Nora Uitterlinden zien dat deze conclusie niet alleen onnodig is, maar zelfs onwenselijk.
‘Het zit wel snor hier’, met deze leuze demonstreerde in de late jaren zeventig De Nederlandse Stichting Vrouwen in de Beeldende Kunst tegen het lage aantal vrouwelijke kunstenaars dat werd geëxposeerd in het Stedelijk Museum. Het MMKA heeft met Rebelle een tentoonstelling gemaakt dat zowel een stukje geschiedenis over feminisme en kunst vertelt, als een rijkdom aan kunst tentoonstelt.
Toen deze zomer op haar heetst was schreef Oog, het tijdschrift van het Rijksmuseum te Amsterdam, een publieksverkiezing uit: Oog voor naakt. Op een speciaal voor dit doel ontworpen website waren 69 ‘naakten’ van Nederlandse kunstenaars bijeengebracht, waaruit gekozen kon worden. De rol die man/vrouwverhoudingen hierbij speelden gaven uw webredacteur stof tot nadenken.