Een vrouw genaamd Orna met een man met een slechtlopend restaurant en drie jonge kinderen, krijgt een goedbetaalde baan bij een projectontwikkelaar in Jeruzalem.
Voor mij is het leven simpelweg ook toe aan een Bechdel test. We hebben als vrouwen toch wel meer te zeggen dan welke man we voor het laatst hebben opgeduikeld?
Watervallen, fjorden, geisers en gletsjers. Een grote verscheidenheid aan flora en fauna. En bovenal, de enorme leegte. Voor natuurliefhebbers en rustzoekers is IJsland de hemel op aarde. Het dunbevolkte eiland staat ook bekend als ’s werelds meest feministische land. Klinkt paradijselijk, nietwaar?
De NOS publiceerde vanochtend een nogal ongelukkig verwoord artikel over scheidsrechter Stéphanie Frappart.Haar kennis wordt constant in twijfel getrokken. Het is, ahum, ‘goed’ om te zien dat mainstream media deze mening letterlijk overneemt.
Vorig jaar kreeg de voorstelling Boys Won’t Be Boys van Rikkert van Huisstede een honourable mention op het Amsterdam Fringe Festival en dit jaar toeren ze van augustus 2019 tot januari 2020 door Nederland. De voorstelling is naast een veelzijdige performance, een maatschappelijke beweging om mannelijkheid bespreekbaar te maken.
Eerder dit jaar stond de organisatie Gezin in Gevaar nog voor ‘mijn’ universiteit met borden over ‘LHBT-rupsen’ die het gemunt zouden hebben op de kinderen.
Het archetype van de hoer lijkt in deze tijd opnieuw dominant te worden. Het gaat in discussies immers nog steeds niet over vrouwelijke eigenschappen in de meest brede zin van het woord. In die zin is deze discussie niet bevorderlijk voor de emancipatie van de vrouwelijke identiteit.
Afgelopen week ontstond er enige ophef nadat de Technische Universiteit Eindhoven bekendmaakte het komende halfjaar voor 150 wetenschappelijke functies alleen vrouwen aan te nemen.
In May 2019, Sarah Bettens, the lead singer of the Belgian alternative rock band K’s Choice, announced publicly that he is a transgender man and currently transitioning into Sam Bettens
Lover-redacteur Maaike, liefhebber van metalmuziek, stoort zich aan de onderrepresentatie van vrouwen in metal. Ze zet hier haarfijn uiteen waarom dit niet, zoals Ronald Molendijk wist te beweren, komt doordat vrouwen "minder goede muziek maken".