Op vrijdag 21 november lanceerden Hivos en Mama Cash het Riek Stienstra Fonds, het eerste fonds in Nederland dat zich specifiek richt op de rechten van lesbische en biseksuele vrouwen en transgenders (lbt).
Peter de Bruijn eindigt zijn recensie over de film Der Baader-Meinhof Komplex met de wens: 'Leefde Fassbinder nog maar om pontificaal in beeld aan zijn kruis te krabben.' Ik lees gelukkig niet vaak zo'n domme uitspraak in het NRC Handelsblad. Een aan zijn kruis krabbende, oude man kan inhoudelijk nauwelijks iets toevoegen aan de reconstructie van het West-Duitse terrorisme van de jaren 70. Maar het laat wel mooi zien waar de focus op is gericht als we praten over terrorisme: de man.
Op maandag 3 november gaf Janna Kodde samen met acht andere Bazen in eigen Buik tegengas tegen de Schreeuw om Leven, een christelijke beweging die iedere eerste werkdag van de maand bij de abortuskliniek in het verzamelgebouw Zuid in Rotterdam demonstreert tegen het recht op abortus.
Eind september verscheen het boek Vrouwenhulpverlening 1975-2000. Beweging in en rond de gezondheidszorg van Janneke van Mens-Verhulst. Tegelijkertijd met het boek presenteerde Grietje Keller de documenaire Vrouwenhulpverlening, ontdekken en vernieuwen. Op 21 november houdt Marjan Sax de eerste Riek Stienstra-lezing over de vraag wat we kunnen leren van de geschiedenis van de vrouwenhulpverlening.
Op zoek naar feministische debatten? Check hyves. Steeds minder in real life, steeds meer online wordt er gediscussieerd over seksualiteit, beeldvorming en emancipatie.
Er is een nieuw debuutalbum verschenen in mijn platenwinkel. Met hun lijzige stemmen combineren Cassie Ramone, Kickball Katy en Ali van de Vivian Girls uit Brooklyn garage wave met een psychedelische sound en shoegaze. Ze worden dan ook consequent vergeleken met Velvet Underground en Jesus & Mary Chain.
Er is een nieuw debuutalbum verschenen in mijn platenwinkel. Met hun lijzige stemmen combineren Cassie Ramone, Kickball Katy en Ali van de Vivian Girls uit Brooklyn garage wave met een psychedelische sound en shoegaze. Ze worden dan ook consequent vergeleken met Velvet Underground en Jesus & Mary Chain.
LOVER was dit jaar aanwezig op de jaarlijkse WIDE conferentie. Drie dagen lang discussieerden feministen en vrouwenrechtenactivisten van over de hele wereld met elkaar. Ad hoc werd een analyse van de hedendaagse financiële crises geproduceerd, samen met een feministische toolbox om deze crisis aan te pakken. Als presentje kregen de sprekers en vrijwilligers van de conferentie een T-shirt van LOVER.
Is Julia Franck een feminist? Ik heb haar twee uur lang gesproken en ben onder de indruk van haar beheerste en serieuze manier van praten. Ik vind haar sympathiek maar durf de vraag bijna niet te stellen uit angst dat ze beledigd ontkent. Ik vind haar werk en haar denkbeelden feministisch maar wat vindt zijzelf?