Hoezo, ‘natuurlijke’ verschillen tussen mannen en vrouwen?

Overal ter wereld ergeren feministen zich aan hoe men in de media vrouwen en mannen portretteert als wezens die van nature volledig van elkaar verschillen. Hoewel de discussie over het feit of deze verschillen al dan niet natuurlijk of sociaal geconstrueerd zijn nog steeds gaande is, zijn de meeste feministen er wel van overtuigd dat deze verschillen vaak handig gebruikt worden om de ongelijkheden tussen vrouwen en mannen te bestendigen. In onderstaand artikel licht LOVER-redactrice Myrthe Derksen op kritische en feministische wijze deze kwestie verder toe.
Myrthe Derksen  •  28 apr 2013
W&G  •  
Myrthe Derksen  •  28 apr 2013

Het einde van Normativiteit: Gaga als ultieme uitweg

De Amerikaanse queer filosoof J. Jack Halberstam (vroeger Judith, nu Jack) herdefinieerde onlangs de concepten queer en feminisme. In het spraakmakende boek Gaga Feminism. Sex, Gender and the End of Normal (2012) toont Halberstam ons dat hij nog steeds op een toegankelijke, onderhoudende en relevante manier kan schrijven over het feministische potentieel en de (uit)wegen die het queerdenken ons te bieden heeft. De fascinerende titel, inclusief spetterend onderschrift Sex, Gender and the End of Normal, alleen al doet menig lezer watertanden, maar wat wil Halberstam nu eigenlijk bereiken met dit boek?
Niels Vonberg  •  27 apr 2013
R&T  •  
Niels Vonberg  •  27 apr 2013

Girls in the City

Girls wordt meestal als een rafeliger aftreksel van Sex and the City gezien. In beide series spiegelen archetypische personages uit de white female upper class ons een leven voor dat maar voor weinigen is weggelegd. Hedwig van Driel ziet echter meer in Girls dan licht vermaak. Volgens haar durft Girls een levensstijl te tonen die in Sex and the City ondenkbaar was: het onluxerieuze, alledaagse bestaan van eind twintigers die zich zonder geld en man proberen te ontworstelen aan vrouwelijke clichés.
Hedwig van Driel  •  17 apr 2013
R&T  •  
Hedwig van Driel  •  17 apr 2013

"Psychotische vrouwen zijn een natuurlijke reactie op de maatschappij"

Tijdens het Hedwig van Driel). Volgens Kier-La Janisse zijn alle vrouwen wel gek. Ze geeft toe dat deze uitspraak seksistisch kan worden opgevat. Als ze een man zou zijn. De drie sprekers met wie Kier-La in gesprek gaat, waaronder ook Hedwig van Driel, zijn het maar gedeeltelijk met haar eens. Ook alle

Margaret Thatcher: Voorbeeld voor vrouwen of niet?

Gisterenochtend is Margaret Thatcher op 87-jarige leeftijd overleden. Zij was van 1979 tot 1990 premier van Groot-Brittannië, en daarmee de langst regerende Prime Minister van de twintigste eeuw. Bovendien was ze de eerste en tot op heden enige vrouw die in deze positie verkozen is.
Myrthe Derksen  •  10 apr 2013
P&M  •  
Myrthe Derksen  •  10 apr 2013

Byzantium

De vampier-boom leeft voort. En net zoals series als Twilight of The Vampire Diaries, stelt Byzantium een ander vorm van vampirisme en het zoveelste verhaal van oorsprong en werking van de ‘vampierscene’ voor. Hedwig van Driel heeft voor LOVER de screening van de nieuwste vampierfilm bezocht die volgens haar toont dat het genre nog lang niet is uitgespeeld.

Patricia Cornflakes kijk op kunst en feminismen #2

Een nuttig boek, dat is wat ik van mensen hoor zeggen over De maakbare man: notities over transseksualiteit (2013) van Maxim Februari. Deze constatering klopt ook. De inhoud van dit boek is van grote waarde voor de kennisvergroting van voornamelijk niet-transgenders. Op 12 maart werd De maakbare man publiekelijk gepresenteerd door Februari in Amsterdam, waarna een interview met hem volgde. Wie nu nog niet overtuigd is van het feit dat emancipatie een zaak is van en voor iedereen, zal het nooit begrijpen.
Suzanne van Rossenberg  •  28 mrt 2013
R&T  •  
Suzanne van Rossenberg  •  28 mrt 2013

Verdwaald in het huis van de psychotische vrouwen

"I wanted to know why I was crazy." Dat is de voornaamste reden die Kier-La Janisse geeft voor haar fascinatie met films over psychotische vrouwen. Ze schreef er een heel boek over: House of Psychotic Women – an Autobiographical Topography of Female Neurosis in Horror and Exploitation Films. Over
Hedwig van Driel  •  26 mrt 2013
R&T  •  
Hedwig van Driel  •  26 mrt 2013

Vruchtbaarheidsbewustzijn als anticonceptiemethode

In deze nieuwe columnreeks geeft Mariska Post, toekomstige Sensiplan-consulente, ons meer informatie over een bijzondere, alternatieve methode van natuurlijke geboorteregeling
Mariska Post  •  15 mrt 2013
W&G  •  
Mariska Post  •  15 mrt 2013

Upper: de Nobelprijsnominatie voor Malala Yousafzai

Het is voor feministen makkelijk om aan te kaarten wat er slecht gaat in de maatschappij. Onderdrukking bestaat nog steeds en de decennialange strijd voor gelijke rechten duurt voort. Soms lijkt het zelfs of we stappen terug nemen in de emancipatie. Gelukkig worden er ook politieke beslissingen genomen die tot een meer egalitaire samenleving leiden. LOVER probeert beide ontwikkelingen op te pakken. Regelmatig vindt er binnen de redactie een reflectie plaats op de meeste recente - goede of slechte - ontwikkelingen op politiek of maatschappelijk vlak. In deze reeks zullen we onze bespiegelingen met jullie delen! Vandaag: de Nobelprijsnominatie voor Malala Yousafzai.

Donkere poëzie meets alternative metal

Over Hydra – het zesde en laatste studioalbum van de alternative metal band Otep – zijn de meningen verdeeld: de diehard fans hebben dit cryptische conceptalbum onmiddellijk in hun armen gesloten, maar de muziekcritici weten niet goed wat ze van Hydra en van de provocatieve en vaak bizarre tekstuele hersenspinsels van frontvrouw Otep Shamaya moeten denken.
Evelien Geerts  •  12 mrt 2013
R&T  •  
Evelien Geerts  •  12 mrt 2013

Patricia Cornflakes kijk op kunst en feminismen #1

In deze nieuwe columnreeks, bespreekt Patricia Cornflake – een fictieve auteur van tekst en beeld en de stem van feministisch kunstenaar Suzanne van Rossenberg  – verschillende actuele kunstvormen vanuit een persoonlijk en gefragmenteerd perspectief. Oude metaforen en stoffige paradoxen
Suzanne van Rossenberg  •   5 mrt 2013
R&T  •  
Suzanne van Rossenberg  •   5 mrt 2013