MAN KONDIGT EIND MANNELIJKE DOMINANTIE AAN

Hij zegt het, hè? Wij zouden niet durven. LOVER heeft twee mannelijke redacteuren en één mannelijk bestuurslid en daar zijn wij immens dankbaar voor. Dylan van Rijsbergen, Tim de Visser en Dennis Kerckhoffs zijn levend bewijs van hoe zeer mannelijke pleitbezorgers van de feministische
redactie  •  26 apr 2015
W&G  •  
redactie  •  26 apr 2015

DE VROUWEN DIE DE COMIC-INDUSTRIE VERANDERDEN

De journalistiek van gisteren is wel vaker de geschiedenis van vandaag. Daarom hebben we vandaag hebben we een iets ouder artikel voor jullie, gedateerd eind maart, maar het is een tijdloos verhaal. Want juist omdat superheldencomics zo zwaar steunen op personages die decennialang moeten meegaan en
redactie  •  24 apr 2015
R&T  •  
redactie  •  24 apr 2015

WAT MAAKT DAT WE VERLIEFD WORDEN?

We zijn heel blij dat we onze reeks feministische strips van vaderlandse bodem deze week kunnen vervolgen met een bijdrage van Lae. Laetitia Schäfer (Lae’s volledige naam) verwierf enkele weken geleden al onze bewondering met haar fraaie, poëtische en bijna droomachtige strip over genderidentiteit,
redactie  •  23 apr 2015
R&T  •  
redactie  •  23 apr 2015

Vlaamse Laura Nys wint Johanna Naberprijs 2015

Afgelopen vrijdag op 17 april vond bij Atria de uitreiking van de Johanna Naberprijs plaats. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt voor de beste scriptie op het gebied van vrouwen- en/of gendergeschiedenis. De winnares van dit jaar was de Vlaamse Laura Nys met haar scriptie Liefde, lijden en verzet.
redactie  •  20 apr 2015
P&M  •  
redactie  •  20 apr 2015

SEKSUELE OBJECTIFICATIE OF EMPOWERMENT: WAT IS HET VERSCHIL?

We beginnen de LOVER-post van vandaag met een oproep. Het woord empowerment. Een prachtig mechanisme, een lastig woord. Is er nou echt geen Nederlands equivalent van? De oproep is dus: verzin een Nederlands equivalent voor empowerment. En dan objectificatie. Een goed Nederlands woord én actueel,
redactie  •  17 apr 2015
P&M  •  
redactie  •  17 apr 2015

THE RETURN OF STERKE MEID EN REKBARE DAME

Sterke Meid en Rekbare Dame, de oer-Hollandse feministische superheldinnen van Eva Stalinski, zijn terug bij LOVER, met een voorlopig laatste avontuur. Uiteraard hopen we ze snel weer terug te zien en we duimen dus dat hun geestelijke moeder spoedig tijd heeft om nieuwe belevenissen van Sterke Meid
redactie  •  16 apr 2015
R&T  •  
redactie  •  16 apr 2015

FEMINISTISCHE KUNST VERSUS INSTAGRAM-CENSUUR

Instagram, het beeldmedium dat nu in handen is van Facebook, heeft net als zijn grote broer geen beste reputatie als het aankomt op censuur van feministisch getinte kunst. Zo werd een foto van de kunstenares en dichteres Rupi Kaur afgelopen maart twee keer op rij verwijderd omdat deze volgens Instagram
redactie  •  14 apr 2015
R&T  •  
redactie  •  14 apr 2015

#FUCKPARTICIPATIEMAATSCHAPPIJ

De eerste sporen van de participatiemaatschappij worden zo langzamerhand zichtbaar en wat veel vrouwenactivisten van tevoren al vreesden blijkt bewaarheid te worden: de last voor dit politieke monster komt vooral terecht bij vrouwen. Vorige maand verscheen er een rapport van het SCP (het Sociaal en
redactie  •  13 apr 2015
P&M  •  
redactie  •  13 apr 2015

DE GROTE VROUWELIJKE COMIC COUP

Een nieuw soort superheldin is opgestaan. De nieuwe She-Hulk, de nieuwe Ms. Marvel, de nieuwe vrouwelijke Thor, stuk voor stuk ontstijgen ze de overgeseksualiseerde stereotypen die het comic-universum zo lang gedomineerd hebben. Hun zegetocht verloopt niet zonder slag of stoot (daar zijn het immers
redactie  •  26 mrt 2015
P&M  •  
redactie  •  26 mrt 2015

'NIEMAND NOEMT MIJ MOPPIE'

Een aantal weken konden LOVER-lezers al kennismaken met Helga en Martha, alias Sterke Meid en Rekbare Dame, de feministische heldinnen van stripmaakster Eva Stalinski. Vandaag keren haar hardhandige dames terug in onze serie feministische strips van vaderlandse bodem, ditmaal met een avontuur in de
redactie  •  25 mrt 2015
R&T  •  
redactie  •  25 mrt 2015

HET RACISME VAN DE FOTOGRAFIE

Fotografie racistisch? Hoe kan een complete kunstdiscipline nou intrinsiek racistisch zijn? Maar voor de jaren 70 was de fotografie het toch. De Zwitsers-Franse regisseur Jean Luc Godard weigerde om die reden om met de vroege kleurenfilm, de Kodak Ektachrome 7, te werken. Volgens hem waren deze vroege
redactie  •  23 mrt 2015
R&T  •  
redactie  •  23 mrt 2015

EERBETOON AAN EEN ZACHTE KRACHT

Raden Ajeng Kartini – Raden wil zeggen dat je van Javaanse adel bent – was Indonesie’s belangrijkste voorvechtster van vrouwenonderwijs. De mooie negentiende-eeuwse aristocrate wordt elk jaar op haar verjaardag nog bezongen op de Indonesische scholen, met het lied ‘Ibu Kita Kartini’
redactie  •  19 mrt 2015
P&M  •  
redactie  •  19 mrt 2015