In deze eerste editie van 2025 tipt de redactie van LOVER enkele recent uitgebrachte boeken en lopende tentoonstellingen. Ook voor de kijkers hebben we een aantal mooie tips verzameld.
In de geschiedenisboeken kom je ze niet vaak tegen, maar heldhaftige, geniale en excellerende vrouwen zijn van alle tijden. Ze zijn echter genegeerd, bestolen of simpelweg uit de annalen weggeschreven. Met de reeks Vergeten Vrouwen draagt LOVER bij aan het eerherstel dat ze verdienen.
Negenendertig vrouwen zitten gevangen in een kooi diep onder de grond, en geen van hen weet waarom. Zes mannelijke bewakers zien erop toe dat de vrouwen elkaar niet aanraken en serveren op willekeurige tijden armzalige maaltijden. De veertigste vrouw – een jong meisje – heeft als enige geen herinneringen aan een wereld buiten de kooi. Jacqueline Harpmans post-apocalyptische roman Ik die nooit een man heb gekend is bijna 30 jaar na verschijning opnieuw uitgegeven en vertaald door Uitgeverij Orlando, en heeft bij de lezer uit de 21e eeuw een breder publiek gevonden dan dat het ooit heeft gehad. Waar is dit aan te danken?
In Anora neemt regisseur Sean Baker ons mee in een verhaal vol humor en chaos. De film volgt het leven van Ani – een jonge stripper die zichzelf zo noemt – in haar zoektocht naar een betere toekomst. Wat begint als een luchtige komedie, ontvouwt zich tot een analyse van macht, klasse en vrouwelijke zelfbeschikking.
Op het web is een groot netwerk van mannen actief dat zich verzet tegen feminisme: de zogeheten manosphere. Hun extreme opvattingen over traditionele masculiniteit en misogyne ideeën leiden in sommige gevallen tot online en fysiek geweld. Wat drijft de manosphere en wat zijn de gevolgen?
Het is niemand ontgaan dat de film Babygirl van Halina Reijn de internationale bioscopen en filmhuizen is binnengestormd. De langverwachte film van de Nederlandse filmmaker is een hit en iedereen heeft er een mening over. Lovende recensies over Nicole Kidmans acteerwerk en hoe vrouwelijk seksueel verlangen
LOVER bestaat dit jaar 50 jaar. In dit jubileumjaar blikken we elke maand terug op een halve eeuw feministisch gedachtengoed. In dit laatste artikel van de reeks ‘Uit de oude doos’ bladeren we door de drie allerlaatste fysieke jaargangen.
Het is geen geheim dat vrouwen aan een hogere standaard worden gehouden dan mannen – nergens is dit duidelijker dan in Hollywood, waar zichtbaar ouder worden, aankomen of niet voldoen aan de zeer heersende schoonheidsnorm als waardeloos wordt beschouwd. Dit is het centrale thema in Coralie Fargeats
Met deze laatste, bomvolle LOVER Tipt van dit jaar hoef je je tijdens de feestdagen niet te vervelen. Op zoek naar een goed boek, een fijne film of een interessante documentaire? LOVER heeft weer mooie tips voor je verzameld.
"Ik moet, ik moet, ik moet" is hoe de documentaire van filmmaker Tobias van Oosten opent. Hij werkt voor een groot corporate bedrijf, gaat samenwonen in een klein appartement in de Jordaan en verwacht dat dit hem allemaal gelukkig gaat maken. Maar uiteindelijk merkt hij dat het bedrijf waar hij werkt
Women and ADHD. A long history of misunderstandings “No, you cannot have ADHD; you have a college degree!” I wish I could say that I have heard this sentence only once, but I would be lying. It took me a long time to understand this sentence is actually rooted in misogyny as much
Kitty Green’s The Royal Hotel zit vol spanning, aangedreven door de dreiging die vrouwen vaak ervaren in door mannen gedomineerde omgevingen. Tegen de achtergrond van de Australische Outback vertelt deze psychologische thriller het verhaal van Julia Garner als Hanna en Jessica Henwick als Liv,