The witch is dead!

De dood en de begrafenis van Margaret Thatcher maakten veel heftige gevoelens en oud zeer los in de Engelse maatschappij. Ding dong, the witch is dead! was een veelgehoorde uitspraak na haar dood. Thatcher werd vereenzelvigd met het kwaad en gemakshalve verantwoordelijk gehouden voor al het slechte in de Britse samenleving. Christina Lammer houdt een feministische verdediging voor Margaret Thatcher en laat zien dat heksenjachten ook in Engeland nog niet afgelopen zijn.

Sneeuwwitje in Spanje

  In de Spaanse film Blancanieves vormt het Sevilla van de jaren 20 de setting voor een moderne variatie op Sneeuwwitje. Regisseur Pablo Berger maakt dankbaar gebruik van het sprookjesgenre om klassieke thema's, iconische stereotypen en archetypische karakters af te stoffen en nieuw leven
Noortje Willems  •  12 aug 2013
R&T  •  
Noortje Willems  •  12 aug 2013

Alledaags seksisme bestaat wel degelijk!

Op de website van The Everyday Sexism Project kunnen vrouwen van over de hele wereld hun ervaringen met alledaags seksisme delen. Een belangrijke stap in de strijd voor gelijkheid, vindt Lover redacteur Myrthe Derksen.
Myrthe Derksen  •   7 aug 2013
P&M  •  
Myrthe Derksen  •   7 aug 2013

Vergeten godinnen

Lover redacteur Laura Berger bezocht de tentoonstelling Divine Surprise in het Bijbels Museum te Amsterdam. Daar ontdekte ze hoe traditionele vrouwelijke waarden en symbolen in religies door de eeuwen heen ondergeschikt werden aan hun mannelijke tegenhangers.
Laura Berger  •   4 aug 2013
R&T  •  
Laura Berger  •   4 aug 2013

Selfies van een generatie

De bende die bekend stond als de ‘Bling Ring’ beroofde maandenlang sterren als Paris Hilton en Lindsay Lohan. Terwijl die niet eens doorhadden dat er persoonlijk eigendom miste, vierden de rovers feest met hun schatten. Sofia Coppola probeerde in beeld te vatten hoe die groep te werk ging. Oppervlakkig, vonden de meeste critici, maar Loverrecensente Hedwig van Driel heeft bij dat oordeel wel wat twijfels.
Hedwig van Driel  •   3 aug 2013
R&T  •  
Hedwig van Driel  •   3 aug 2013

Time to Lean In!

Sheryl Sandberg’s Lean In is in meerdere genres te plaatsen: deels autobiografie, deels managementboek, deels feministisch manifest en deels zelfhulpboek. Hanna Marije Booij beschrijft in haar bespreking van Lean In wat dit boek voor haar persoonlijk heeft betekend, en waarom ze vindt dat iedereen het zou moeten lezen.
Hanna Marije Booij  •  31 jul 2013
R&T  •  
Hanna Marije Booij  •  31 jul 2013

Schaam je!

De trilogie van E. L. James is volgens critici probleem of succes van hedendaags feminisme. LOVER redacteur Eva Wijman gaat nog eens op zoek naar de belangrijkste argumenten die voor of tegen Fifity Shades of Grey spreken. Wat blijkt? Critici die het werk verkleinen tot slechte porno ontnemen vrouwen juist de kans tot een vrije seksualiteit.

Religie is emancipatie

Religie en emancipatie: twee begrippen die altijd voer voor discussie vormen, zeker wanneer ze met elkaar gecombineerd worden. Redacteur Christina Lammer bezocht onlangs de discussiebijeenkomst (On)gelofelijk geëmancipeerd! waar deze zaken onderwerp van gesprek waren en werd daar niet alleen met anderen, maar ook met zichzelf geconfronteerd.

Hanneke Felten: LesbICOONingin van 2013

Hanneke Felten werd op 23 maart uitgeroepen tot LesbICOONingin van 2013. Initiatiefnemer voor deze prijs, Stichting Ondersteboven, wilde haar op deze wijze in het voetlicht brengen. Hanneke zet zich namelijk op allerlei manieren in voor de emancipatie van LBTQ vrouwen en jongeren. Tijd voor een interview, vonden we bij Lover! Redacteur Myrthe Derksen vraagt haar naar de prijs, haar ideeën over emancipatie en eigen rolmodellen. “Iedereen kan een inspiratie zijn. Zorg dat je zichtbaar bent en laat zien wie je bent!”
Myrthe Derksen  •  25 jun 2013
P&M  •  
Myrthe Derksen  •  25 jun 2013

Een ode aan de anti-held

Actrice Greta Gerwig speelt overtuigend de rol van een anti-held. De vergelijking met GIRLS is volgens recensente Hedwig van Driel daarbij niet ver te zoeken.
Hedwig van Driel  •  19 jun 2013
R&T  •  
Hedwig van Driel  •  19 jun 2013

Die Wand

Een feministisch Robinson-verhaal. Zo wordt de roman Die Wand (1963) van Marleen Haushofer wel eens genoemd. Hoe kun je midden in de Oostenrijkse bergen stranden op een eenzaam eiland? Die Wand is een onzichtbare kaasstolp die de hoofdrolspeler insluit op een alm. Ze moet alleen zien te overleven in een afgebakende ruimte waarin ze de confrontatie aangaat met elke toenmalige feministische kritiek op de samenleving: het kapitalisme, de enige waardige rol van de vrouw als moeder (Natuur), de man als voltooiing en tegelijkertijd bedreiging van de vrouw. En dat alles in een romantische zetting in de bergen die Heinrich Heine niet beter had kunnen beschrijven. Kan hiervan een film worden gemaakt? Ja. Volgens Isabelle van Weerden heeft de Oostenrijkse regisseur Julian Pölsler uitstekend werk geleverd. 
Isabelle van Weerden   •  15 jun 2013
R&T  •  
Isabelle van Weerden   •  15 jun 2013

Subject van verlangen

In haar huidige project kijkt Cathelijne Berghouwer verder dan conventionele opvattingen over vrouwelijke seksualiteit en commerciële verbeeldingen van het vrouwelijk lichaam. Ze werkt met mensen van alle leeftijden, in alle vormen en maten. Gebaseerd op wat haar deelnemers zélf sexy, opwindend,