Ingetogen eclecticisme met groeipijnen

In de wereld van muziekcritici heeft men het vaak over de derde album-regel: de derde langspeler blijkt namelijk allesbepalend te zijn voor de verdere muzikale ontwikkeling van een artiest of band. Het kan grofweg twee kanten uitgaan: of het eerdere succes wordt geprolongeerd en de artiest groeit uit tot een gevestigde naam, of het komt gewoon nooit meer goed. De Britse singer-songwriter Natasha Khan –bij het publiek beter gekend als Bat for Lashes– staat momenteel ook voor zo’n tweesprong nu haar derde album The Haunted Man verschenen is.
Evelien Geerts  •  28 okt 2012
R&T  •  
Evelien Geerts  •  28 okt 2012

Gelijke rechten, gelijke behandeling?

Is het maken van onderscheid tussen mannen en vrouwen in de gezondheidszorg discriminerend, of moeten we het van een andere kant bekijken en hebben vrouwen júist recht op een andere behandeling dan mannen? Maaike Muntinga doet voor LOVER verslag van een congres én legt uit wat seksespecifieke
Maaike Muntinga  •  22 okt 2012
P&M  •  
Maaike Muntinga  •  22 okt 2012

Introspectief en retrospectief maar niet representatief

Gold Dust, de dertiende plaat van de Amerikaanse singer-songwriter en pianiste Tori Amos wordt door Amos zelf omschreven als een “bloemrijke lezing” van haar carrière als roodharige pianospelende furie en feministische provocateur. Naar aanleiding van het 20-jarige bestaan van haar
Evelien Geerts  •  20 okt 2012
R&T  •  
Evelien Geerts  •  20 okt 2012

Een kip eet niet in de buik van een geit

Een wereld valt uiteen (Things Fall Apart) (1958), het literaire debuut van de Nigeriaan Chinua Achebe wordt algemeen beschouwd als zijn meesterwerk. Een van de onbekendere vervolgen die Achebe op deze roman schreef is Pijl van God. Het boek beschrijft wat de Britse kolonisatie in een kleine Nigeriaanse
Rozanne Drost  •  20 okt 2012
R&T  •  
Rozanne Drost  •  20 okt 2012

De Ster... als moeder

In het boek Vrouw zijn, hoe doe je dat? schrijft Caitlin Moran dat “de sterrencultuur het forum [is] waarop we tegenwoordig het leven, de rol en de ambitie van vrouwen onderzoeken en bespreken. (…) Daarom is het voor elke zichzelf respecterende moderne feministe van belang om de roddels over de sterren van de A-lijst te volgen: dat is de voornaamste bron voor de huidige beeldvorming van vrouwen.” LOVER wil als ´zichzelf respecterend modern feministisch´ online magazine niet achter blijven. Marija Scheeve schrijft daarom over de sterrencultuur. Niet over de levensdrama’s en diverse persoonlijkheden, maar over beeldvorming. Deze eerste column beschrijft het etaleren van het moederschap.
Marija Scheeve  •  18 okt 2012
P&M  •  
Marija Scheeve  •  18 okt 2012

Pop Art in Europa: doorbreken van rolpatronen en kritiek

Pop Art is ongetwijfeld een van de bekendste kunststromingen, maar in Museum het Valkhof in Nijmegen geen aandacht voor de eeuwige soepblikken van Warhol of strips van Lichtenstein. Deze tentoonstelling is gewijd aan de Europese tak van de Pop Art en laat met het werk van ruim vijftig kunstenaars zien
Ñusta Nina  •  16 okt 2012
R&T  •  
Ñusta Nina  •  16 okt 2012

Kort en krachtig

Literaire thrillers van meer dan vierhonderd pagina’s of erotische trilogiën gaan  als zoete broodjes over de toonbank – Manon Uphoff komt met een roman van krap 120 pagina’s aanzetten met korte alinea’s en heel veel wit op de blazijden, De ochtend valt. De afgelopen jaren verschenen er wel meer novelles van Uphoff – een vorm die haar goed ligt.
Niels Vonberg  •  15 okt 2012
R&T  •  
Niels Vonberg  •  15 okt 2012

Just Say No

Brits feministe Laurie Penny (25) schreef met Meat Market: Female Flesh under Capitalism een helder betoog over het nieuwe en oude  feminisme. Daarbij gebruikt ze de complexe genderverhoudingen van transseksuelen om de omgang met vrouwelijkheid aan te kaarten. Het gaat haar niet alleen om gender opnieuw ter discussie te stellen - ze eist weerstand van vrouwen.

De studentes van Riyad

In Saoedi-Arabië dragen mannen een witte thawb en vrouwen een zwarte abaya. Beide gewaden bedekken het gehele lichaam maar waar je bij mannen nog het gezicht kan zien, zijn bij veel Saoedi-Arabische vrouwen alleen de ogen zichtbaar en soms zelfs dat niet. Op het eerste gezicht kan het verschil
Benjamin de Boer  •   7 okt 2012
P&M  •  
Benjamin de Boer  •   7 okt 2012

Je zult het rap vergeten zijn

In Little Black Spiders wachten tien jonge meisjes op de zolder van een katholiek ziekenhuis ongestoord en ongezien hun bevalling af. Een idylle met een donker randje, die in beeld en geluid effectief tot leven wordt gewekt, maar die al snel verzandt in een al te uitleggerig scenario.
Sasja Koetsier  •   6 okt 2012
R&T  •  
Sasja Koetsier  •   6 okt 2012

Diana Vreeland: The Eye has to Travel

Modejournaliste Diana Vreeland prikkelde met haar avant-gardistische smaak, haar directheid en perfectionisme haar tijdsgenoten zowel ten goede als ten kwade. Al na de eerste minuten van Diana Vreeland: The Eye has to travel is het voor de kijker duidelijk dat de modejournaliste geen gemakkelijke dame moet zijn geweest. Lisa Immordino Vreeland, de schoonkleindochter, wil met haar debut de persoon achter het image Diana Vreeland tonen. De documentaire toont het leven van een vrijgevochten vrouw, die geen feministe wilde zijn.

Voor alle fans

Indie-veteraan Juliana Hatfield brengt voor de tweede keer een album uit die is gemaakt met inkomsten van pledgemusic.com.  Door pledgemusic.com is Hatfield in staat om muziek te maken binnen haar eigen tijd met haar eigen ideeën. Dit keer konden fans geld doneren voor een cover-album - een verzameling van persoonlijke favorieten van Hatfield – en 10% van de opbrengst werd gedoneerd aan een goed doel. Wekelijks werden de ‘pledgers’ op de hoogte gehouden van haar vorderingen. Maar levert zoiets ook een goede plaat op?
Niels Vonberg  •  26 sep 2012
R&T  •  
Niels Vonberg  •  26 sep 2012