Hanneke Felten: LesbICOONingin van 2013

Hanneke Felten werd op 23 maart uitgeroepen tot LesbICOONingin van 2013. Initiatiefnemer voor deze prijs, Stichting Ondersteboven, wilde haar op deze wijze in het voetlicht brengen. Hanneke zet zich namelijk op allerlei manieren in voor de emancipatie van LBTQ vrouwen en jongeren. Tijd voor een interview, vonden we bij Lover! Redacteur Myrthe Derksen vraagt haar naar de prijs, haar ideeën over emancipatie en eigen rolmodellen. “Iedereen kan een inspiratie zijn. Zorg dat je zichtbaar bent en laat zien wie je bent!”
Myrthe Derksen  •  25 jun 2013
P&M  •  
Myrthe Derksen  •  25 jun 2013

Een ode aan de anti-held

Actrice Greta Gerwig speelt overtuigend de rol van een anti-held. De vergelijking met GIRLS is volgens recensente Hedwig van Driel daarbij niet ver te zoeken.
Hedwig van Driel  •  19 jun 2013
R&T  •  
Hedwig van Driel  •  19 jun 2013

Die Wand

Een feministisch Robinson-verhaal. Zo wordt de roman Die Wand (1963) van Marleen Haushofer wel eens genoemd. Hoe kun je midden in de Oostenrijkse bergen stranden op een eenzaam eiland? Die Wand is een onzichtbare kaasstolp die de hoofdrolspeler insluit op een alm. Ze moet alleen zien te overleven in een afgebakende ruimte waarin ze de confrontatie aangaat met elke toenmalige feministische kritiek op de samenleving: het kapitalisme, de enige waardige rol van de vrouw als moeder (Natuur), de man als voltooiing en tegelijkertijd bedreiging van de vrouw. En dat alles in een romantische zetting in de bergen die Heinrich Heine niet beter had kunnen beschrijven. Kan hiervan een film worden gemaakt? Ja. Volgens Isabelle van Weerden heeft de Oostenrijkse regisseur Julian Pölsler uitstekend werk geleverd. 
Isabelle van Weerden   •  15 jun 2013
R&T  •  
Isabelle van Weerden   •  15 jun 2013

Subject van verlangen

In haar huidige project kijkt Cathelijne Berghouwer verder dan conventionele opvattingen over vrouwelijke seksualiteit en commerciële verbeeldingen van het vrouwelijk lichaam. Ze werkt met mensen van alle leeftijden, in alle vormen en maten. Gebaseerd op wat haar deelnemers zélf sexy, opwindend,

Mannelijkheid in tijden van crisis?

Utrecht – Op zaterdag 8 juni organiseerde DIEP festival  - een duik in de wereld van gender en seksualiteit - een pop-up university over mannelijkheid in al zijn/haar/het facetten. Kunstenaars, activisten, academici en anderen kwamen bijeen in kunstenaarscollectief Das Spectrum om een gesprek aan te knopen over de verschillende manifestaties van mannelijkheid. Medeorganisator Dennis Kerckhoffs beschrijft in dit artikel zijn beleving van deze dag.
Dennis Kerckhoffs  •   9 jun 2013
P&M  •  
Dennis Kerckhoffs  •   9 jun 2013

Dangerous Liaisons - tussen feminisme en marxisme

‘The point is not whether class comes before gender or gender before class’, Cinzia Arruzza’s conclusie op de laatste pagina van Dangerous Liaisons kan niet helderder worden geformuleerd. In de strijd tegen sociale onderdrukking moet het onderscheid man-vrouw even goed aangepakt worden als het het onderscheid rijk-arm. De essentiële vraag waar het onderzoek van Arruzza om draait is: kunnen marxisme en feminisme in een gezonde verhouding tot elkaar bestaan?
Annelies van Doornbos  •   4 jun 2013
R&T  •  
Annelies van Doornbos  •   4 jun 2013

Bussemaker’s emancipatiebeleid

Zijn vrouwen kostbaar overheidsgeld aan het verspillen wanneer ze ervoor kiezen om na hun dure opleiding het huishouden te bestieren in plaats van te werken op niveau? Teren vrouwen nog steeds teveel op het inkomen van hun echtgenoot? De uitspraken van Minister van Emancipatie Jet Bussemaker hebben behoorlijk wat teweeggebracht. Laura Berger baant zich een weg door de kritiek en de polariserende berichtgeving omtrent Bussemaker’s beleid en geeft haar visie op de plannen van de minister.
Laura Berger  •  28 mei 2013
P&M  •  
Laura Berger  •  28 mei 2013

De macht van de Moeder

Female Power, nu te zien in het MMKA in Arnhem,
Karlijn Slegers  •   6 mei 2013
R&T  •  
Karlijn Slegers  •   6 mei 2013

Het vervolg op De maakbare man: De bespottelijke vrouw

Er is heel wat te doen geweest rond de recente transitie van filosoof en schrijver Maxim Februari. Hoewel Februari ook heel wat brutale vragen voorgeschoteld kreeg van journalisten, vraagt Marit Bosman zich in onderstaand artikel af of de media niet op een nog meer seksistische en transfobe wijze zouden gereageerd hebben als Februari een man was geweest, die te kennen gaf dat hij een vrouw wilde worden.  

‘Natuurlijke cycli zijn in onnatuurlijke ritmen gedwongen om anderen te plezieren’

In haar tweede column vraagt Mariska Post zich af hoe het komt dat vrouwen tegenwoordig zo makkelijk naar de anticonceptiepil grijpen, en waarom ze op zo’n onbewuste wijze met anticonceptiva en hun lichamen lijken om te gaan. Worden vrouwen geconditioneerd om de pil te slikken? En kan het ook anders? Je leest dit alles en meer in onderstaande column.
Mariska Post  •   3 mei 2013
W&G  •  
Mariska Post  •   3 mei 2013

Patricia Cornflakes kijk op kunst en feminismen #3

Female Power
Suzanne van Rossenberg  •   2 mei 2013
R&T  •  
Suzanne van Rossenberg  •   2 mei 2013

Oz the Great and Powerful

Sinds een aantal weken draait de nieuwste bewerking van het verhaal van “The Wizard of Oz” in de bioscopen: Oz, the Great and Powerful, met in de hoofdrollen o.a. James Franco (127 Hours, Spiderman) en Mila Kunis (Black Swan, That ‘70s show). Is deze versie geëmancipeerder dan de immer populaire versie uit 1939 met Judy Garland, of grijpt de film juist terug op achterhaalde normen en waarden? Eva Wijman stelt vast dat dit laatste helaas het geval is.