De rebranding van de 'skinny-trend'
Het schoonheidsideaal als onderdrukkingsmechanisme

Het begon in oktober. Samen met mijn moeder en zusje ging ik naar Sint Maarten. Een week lang zon, zee, strand en vooral heel veel eten. Ik zat in mijn luteale fase en voelde me ontzettend opgeblazen. Het vochtige weer en de vettige hapjes maakten dat mijn lichaam mijn vijand werd. Pas terug in Nederland, en niet in bikini, voelde ik me weer ietsje beter. Al vond ik mezelf nog steeds dik.
Fit zijn is het nieuwe uithongeren
Nietsvermoedend is de skinny trend weer langzaam opgekomen, of is deze nooit weggeweest? Nadat ik me had voorgenomen niet langer dik te willen zijn en ik vaker ging sporten, stroomden mijn socials dankzij de algoritmes vol met ‘passende’ reclames. Dit keer niet met uitgehongerde modellen die ik als tiener zag, maar met echte fitgirls in mooie sportpakjes die vijf keer per week naar de sportschool gaan. Filmpjes met de boodschap ‘Als je dit trainingsschema aanhoudt, kun je er straks net zo uitzien als ik!’ en ‘Ik was ooit een luie nietsnut en toen viel ik 40 kilo af!’ domineren nog steeds mijn tijdlijn. Ik zag het niet als iets giftigs, tenslotte zijn gezond eten en sporten goed voor je. Maar is het nog steeds goed voor je als je je elke keer dat je niet naar de gym gaat schuldig voelt? Of wanneer ‘gezond eten’ betekent dat je veel te weinig eet?
Sporten wordt al snel een competitie met iedereen om me heen, inclusief mezelf. Ik houd al mijn hardloopsessies bij in Strava en heb me, net als vele andere mensen met een quarter life crisis, ingeschreven voor de halve marathon. De sportcompetities poppen namelijk als paddestoelen uit de grond. Ze schreeuwen ‘Daag jezelf uit! Wordt de beste versie van jezelf!’ En vragen daar dan tientallen euro’s voor. Een voorbeeld hiervan is de Hyrox, waar ik als bezoeker naartoe ging om een vriendin te supporten. De zaal was gevuld met fitte meiden in hun Gymshark-pakjes en gezichten voorzien van een dikke laag make-up. Hordes fotografen krioelden door de menigte en Drum-and-Bass-muziek galmde uit de speakers. Alles voor die ‘Insta-waardige’ experience.
Sporten draait om uiterlijk... Ik bedoel uithoudingsvermogen!
Tijdens het event klets ik wat met de zus van mijn vriendin, vraag haar wat zij ervan vindt dat iedereen eruitziet als een swimsuit model tijdens een zware competitie waar het uiteindelijk draait om het neerzetten van de snelste tijd. Ze vertelt me dat ze er in de sportschool net zó uitziet. Als ik haar vraag waarom, zegt ze dat ze vaak ‘lelijke’ gezichten trekt tijdens het bankdrukken en dat make-up helpt om zichzelf toch mooi te voelen. Ik vraag me af wie haar ooit heeft verteld dat een gefocust gezicht lelijk is? Of waar de gedachte vandaan komt dat schoonheid iets is om je druk om te maken tijdens een zware workout? Het klinkt in ieder geval bekend.
De bewustwording dat ik tijdens een sportprestatie meer met mijn uiterlijk bezig ben dan met de prestatie zelf, kwam bij mij toen ik meedeed aan een hardloopwedtrijd met kersttrui-thema. Ik weet nog dat ik van tevoren twijfelde om een beetje mascara op te doen, maar liet deze gedachte heel zelfverzekerd gaan. Vlak voor de run werd me gevraagd of ik geïnterviewd wilde worden voor een nieuwsitem over de wedstrijd, zelfverzekerd zei ik ja. Een paar uur later zag ik mijn bleke gezicht op Instagram en YouTube. Zo blij als ik was dat ik mijn eerste vijf kilometer had gerend zonder pauzes, zo ontzettend verdrietig was ik toen ik mezelf terugzag in die kerstrui, die me ongelofelijk ‘dik’ maakte. Bang dat mensen me op mijn lelijkst zouden zien heb ik de redactie gevraagd om mijn hoofd van de thumbnail te verwijderen.
We zijn er weer ingetrapt
In haar boek Kapitalisme is Seksisme benoemde Doortje Smithuijsen deze trend al: het verpakken van fit zijn en er goed uitzien tijdens je workout als nieuwe marketingformule. Vrouwen bewust maken van hun uiterlijk, wat voornamelijk via sociale media gebeurt, is dé manier om vrouwen te blijven onderdrukken en het patriarchaat in stand te houden. Als jij je zorgen maakt over die paar kilo die jij meer hebt dan die fitte meid naast je op de stairmaster, kun je je geen zorgen maken over het opkomende fascisme, right? Wanneer je video na video kijkt om jezelf te vergelijken met fitfluencers, horen we je niet klagen over de opkomst van extreemrechts!
Er ging laatst op Instragram een video rond waarin stond dat, telkens wanneer vrouwen voor zichzelf opkomen, de skinny of fitgirl trend terug komt om ze weer af te leiden van echte problematiek. Dus wakker worden, dames! Het is tijd dat we ontwaken uit deze kapitalistische waanzin waarbij de einstand is dat we nooit gaan voldoen aan een onzichtbare, maar voelbare, norm die de maatschappij ons oplegt. Het is tijd dat we bewust worden dat we mogen zijn wie we zijn zonder ons te conformeren aan allerlei schoonheidsidealen. Dus ook tijdens het sporten.
En nu hup, de straat op! Onze rechten staan namelijk weer op het spel.
Steun LOVER!
LOVER draait sinds de start in 1974 volledig op vrijwilligers en donaties. Wil je dat een van Nederlands oudste feministische tijdschriften blijft bestaan? Help ons door een (eenmalige) donatie. Elke euro is welkom en wordt gewaardeerd. Meer informatie vind je hier.