Mogen jonge meiden niet gewoon jonge meiden zijn?

Bron foto: PEXELS
Bron foto: PEXELS
Zahia El Saman (redacteur)

Makeup, hoge hakken en tassen: allerlei dingen waar jonge meisjes niet op kunnen wachten om te dragen als ze wat ouder zijn. Dat jonge meisjes experimenteren met volwassen producten, is niet nieuw. Zelf liep ik ook als zevenjarige door het huis op de (veel te hoge) hakken van mijn moeder en gebruikte ik haar rode lippenstift, knalroze blush en blauwe oogschaduw. Welk kind deed dat niet?

Echter, door internet is er een verdienmodel gemaakt van steeds jongere meiden. Dit doet iets met het zelfbeeld van meiden en vrouwen. Het is geen geheim dat de schoonheidsindustrie zich richt op steeds jongere meisjes. Met makeup-tutorials op YouTube, Instagram en TikTok worden kinderen al op jonge leeftijd blootgesteld aan het idee dat een verzorgd uiterlijk gelijkstaat aan succes en acceptatie. Voor deze meisjes is makeup niet alleen een middel tot zelfexpressie, maar ook een manier om hun identiteit te verkennen en hun zelfvertrouwen te vergroten.  Op TikTok kwam ik een video tegen van een negenjarig Amerikaanse meisje dat liet zien welke skincare en makeup-producten ze had gekocht en dat vervolgens ging opdoen. Ze volgde hierbij het voorbeeld van haar favoriete influencer van begin twintig. De reacties op de TikToks van jonge meiden zijn verschillend, maar vaak komt de quote ‘let girls be girls’ terug.

 “Het idee ‘let girls be girls’ bewijst meisjes en vrouwen een slechte dienst, omdat het niet genoeg is om iets te zeggen dat geen kritiek waard is of woede oproept, aangezien het verbonden is met het gedrag van meisjes”, zegt Jessica DeFino, columnist bij the Guardian en schrijfster van  The  review of beauty.

Toen ik opgroeide, waren er voor tieners publicaties als Seventeen , TINA en Girlscene. Voor jongere meisjes waren er kinderprogramma’s van prinsessen tot dokters en detectives. De meeste meisjes toen waren meer bezig met de relatie van Gabriella en Troy in de Highschool Musical films dan wat voor jurkjes en schoenen bij hun makeup pasten. Maar nu - met TikTok en Instagram - krijgt iedereen van jong tot oud hetzelfde te zien en dat geldt ook voor uiterlijke verzorging. Het maakt allemaal deel uit van de groeiende fixatie op anti-aging huidverzorging van tieners en jonge meisjes die nauwelijks de puberteit hebben meegemaakt, laat staan veroudering.

Influencers op platforms zoals Instagram en TikTok spelen hierbij een belangrijke rol door trends te zetten en producten te promoten die de verwachtingen van schoonheid definiëren. Deze vroege blootstelling aan cosmetica kan echter ook vragen oproepen over de impact van geseksualiseerde normen en de druk om een onrealistisch ideaalbeeld na te streven.

De gevolgen van deze trend op het zelfbeeld van jonge meisjes zijn opmerkelijk. Ze worden constant blootgesteld aan beelden van perfecte lichamen en gezichten, vaak gefilterd en bewerkt. Dat leidt tot een onrealistisch schoonheidsideaal en niet alleen op het gebied van schoonheid. Ook speelt deze industrie een rol in vroegtijdige seksualisering van meisjes. De seksualisering van vrouwen is in feite genormaliseerd in de samenleving met voorbeelden als de Japanese schoolgirl trope en artiesten zoals Britney Spears en Billie Eilish die als jonge meiden aan het begin van hun carriére geseksualiseerd werden.

Laat meisjes meisjes zijn en een jeugd hebben. Ook al houden ze theekransjes in de tuin met een glitter tiara in een prinsessenjurk van de speelgoedwinkel. Alles is beter dan dat ze huidverzorgingsproducten voor veertigjarigen gebruiken voordat de bassischool begint.

 

Help je mee om 50 jaar LOVER te vieren?
Dit jaar bestaat LOVER 50 jaar. Sinds de start in 1974 draait LOVER volledig op vrijwilligers en donaties. Voor de jubileumactiviteiten zijn extra middelen nodig. Informatie over (eenmalig) doneren vind je hier

Meer LOVER? Volg ons op XInstagramLinkedIn en Facebook.