Pinkwashing - één tie-die shirt maakt nog geen Pride collectie

Rainbow washing door Marlijn Metzlar
Rainbow washing door Marlijn Metzlar
Jessica Fenenga
Jessica Fenenga • 31 jul 2021

Een tijdje geleden was ik op zoek naar kleding en accessoires om mij klaar te maken voor Pride. Zonder Pride March wilde ik op andere manieren mijn liefde voor de regenboog kenbaar maken. En dus ging ik opzoek naar merken die een 'Pride' collectie hebben. Adidas, Abercrombie & Fitch, Nike maar ook C&A en Zalando hebben het geld achter de LHBTI+-gemeenschap gevonden en zetten daar groot op in. Instagram staat vol met reclames voor de Pride collecties van deze merken, maar het is niet allemaal regenboogkleurig. Het geld dat verdiend wordt gaat niet of nauwelijks naar organisaties die zich écht inzitten voor de LHBTI+-gemeenschap en de bedrijven zelf voeren nauwelijks beleid als het gaat om jezelf kunnen zijn op de werkvloer.

Dit is Pinkwashing: bedrijven die een uitgebreide LHBTI+-marketingstrategie inzetten rondom Pride en inhaken op deze populaire beweging, om na Pride alle regenboog gerelateerde items weg te doen en niets bij te dragen aan de emancipatie van LHBTI+'ers. Het ontbreekt namelijk aan een goed diversiteitsbeleid op de werkvloer, in hun media-uitingen zie je alleen maar witte, heterokoppels en de opbrengsten van de regenboogproducten blijven bij het bedrijf zelf en gaan niet naar doelen die zich actief inzetten voor de LHBTI+-gemeenschap.

Pinkwashing of Rainbow washing is natuurlijk niets nieuws, eerder was er al Greenwashing (inhaken op de trend van milieubewustzijn) en Purplewashing (dat inhaakt op het populairder wordende feminisme). Daarnaast is inhaken op populaire trends natuurlijk ook niets nieuws (dat is wat het kapitalisme het liefste doet). Maar een slaatje slaan uit iemands identiteit zonder ook een veiligere situatie te creëren waarin die persoon zichzelf kan zijn, is alsof je iemand een stok verkoopt om zichzelf mee te slaan.

Wil je je in de regenboogkleuren steken maar weet je niet waar je moet zijn? Bekijk dan even deze lijst, met bedrijven waarvan de opbrengsten wél gaan naar de LHBTI+-gemeenschap over wie het uiteindelijk gaat. Of kijk even bij het Britse The Spark Company. Zij verkopen kleding met een feministische en LHBTI+ inslag en waarvan de opbrengst gaat naar het verhelpen van menstruatiearmoede en naar opvang voor LHBTI+-jeugd.

Een webwinkel als The Spark Company maakt het makkelijk om met een goed gevoel Pride producten te kopen, ze zijn erg transparant over hun standpunt en wat er gebeurt met hun opbrengsten. Maar lang niet alle winkels die zeggen zich in te zetten voor de LHBTI+-gemeenschap doen dat ook echt. Kijk bijvoorbeeld naar C&A: het merk verkoopt tie-die shirts als Pride merchandise en Marvel, Star Wars en Mickey Mouse shirts met een regenboog (sinds wanneer zijn dat merken met een sterke vertegenwoordiging van LHBTI+?). Of Zalando, met hun uitgebreide standpunt omtrent Pride, dat tegelijkertijd items verkoopt onder de Pride noemer die er niets mee te maken hebben (zie deze shorts,Crocs of rok). Of Abercrombie & Fitch, wiens Amerikaanse holding een keer een donatie doet maar verder de winst van alle Pride producten in z’n zak steekt. 

Als ik mijzelf in regenboogkleuren wil hullen, wil ik niet dat mijn geld in de zakken van homofobe, witte mannen verdwijnt. Het is dus verstandig om je in te lezen voordat je blindelings iets met een regenboog koopt. Een merk als Abercrombie (wiens diversiteitbeleid bestaat uit maat 34 en 36) dat Pride items verkoopt is ongeveer zo geloofwaardig als het conscious label van H&M. Lees je dus in voordat je je geld besteedt aan Pride producten! Als het de LHBTI+-gemeenschap niet helpt, is het je geld niet waard.

Steun LOVER!
LOVER draait uitsluitend op vrijwilligers en donaties. Wil je dat Nederlands oudste feministische tijdschrift blijft bestaan? Help ons door een (eenmalige) donatie. Elke euro is welkom en wordt gewaardeerd. Meer informatie vind je hier.


Meer LOVER? Volg ons op TwitterInstagramLinkedin en Facebook