Wij zijn meer dan alleen ons lichaam
Zet je televisie aan en blader door de kanalen. Kijk naar de voorpagina's van tijdschriften, of open een social media app. Wat zie je? De verheerlijking van het ‘ideale’ lichaamsbeeld; het ideale lichaamsbeeld van de vrouw.
Vanaf het einde van de vijftiende eeuw, toen de gedrukte media werden uitgevonden, hebben boeken, pamfletten, tijdschriften en kranten een onrealistisch lichaamsbeeld geschetst voor en over vrouwen. Tegenwoordig gebruiken bijna alle bedrijven advertenties om dit beeld van vrouwen met perfecte lichamen voort te zetten om een bepaald publiek aan te spreken. Dit is een voortdurende trend geweest door de evolutie van de media, die vandaag de dag nog steeds een probleem is in onze samenleving. Met de vooruitgang in televisie en sociale media, is deze verheerlijking van het ‘ideale’ lichaamsbeeld gevorderd en heeft het zijn tol geëist van het zelfrespect van individuen. Gezien de toenemende invloed van sociale media in ons dagelijks leven, zijn vooral vrouwelijke tieners en jongvolwassen, gevangen in een wereld die iemands eigenwaarde alleen afbeeldt als hun uiterlijke verschijning en fysieke kenmerken. Dat is niet hoe het hoort te zijn en daarom moet het ‘ideale’ lichaamsbeeld, wat vroeger het modellenlichaam was en tegenwoordig het zandloperfiguur is: een erg smal taille, grote borsten en een grote kont, ook zo snel mogelijk verdwijnen.
Photoshop regelt het wel
Social media influencers en modellen op tijdschriftomslagen zijn vaak medeplichtig aan het bestendigen van dit onberispelijke lichaamsbeeld. Ook de modellenindustrie gebruikt Photoshop om rondingen te maken of te verdunnen, wat resulteert in meer onrealistische definities van schoonheid. Beroemdheden als Zendaya, Kate Winslet en Ashley Benson zijn enkele van de vele machtige vrouwen die zich hebben uitgesproken tegen dit gebruik van Photoshop om lichamen aan te passen. Zendaya poseerde bijvoorbeeld voor een cover van het tijdschrift Modeliste Magazine en walgde ervan toen ze ontdekte dat het tijdschrift Photoshop had gebruikt om haar lichaam slanker te laten lijken. In een goed geformuleerd Instagram-bijschrift plaatste ze een zij-aan-zij-foto waarin ze de originele afbeelding vergeleek met de gemanipuleerde foto en schreef: “Er kwam vandaag een nieuwe shoot uit en ik was geschokt toen ik mijn 19-jarige heupen en torso behoorlijk gemanipuleerd vond. Dit zijn dingen die vrouwen zelfbewust maken, die de onrealistische schoonheidsidealen creëren die we hebben. Iedereen die weet wie ik ben, weet dat ik sta voor eerlijke en pure eigenliefde. Dus nam ik het op mezelf om de echte foto vrij te geven en ik vind deze geweldig.”
In een vergelijkbare situatie sprak Kate Winslet zich dit jaar maar ook in eerdere jaren uit over Photoshop en lichaamsmanipulatie door te stellen: “Gezichten die veranderen, die bewegen, zijn mooie gezichten, maar we leren niet meer van die gezichten te houden, omdat we ze nu steeds bedekken met filters vanwege sociale media en iedereen kan zichzelf photoshoppen en zichzelf airbrushen, en dat doen ze. Het druist in tegen mijn moraal, de manier waarop mijn ouders me hebben opgevoed en wat ik beschouw als natuurlijke schoonheid.” Pretty Little Liars-actrice Ashley Benson riep publiekelijk ABC Family op voor het vrijgeven van een gemanipuleerde afbeelding van de cast om de show te promoten door te zeggen: "Denk eraan, jullie zijn ALLEMAAL mooi. Probeer alsjeblieft nooit te lijken op de mensen die je in tijdschriften of posters ziet, want het is nep. Het veroorzaakt alleen maar een ongezonde gedachten over hoe je jezelf ziet. Je bent perfect zoals je bent.”
Manipulatie op zijn best
De media vervormen vaak beelden en manipuleren beroemdheden en modellen om een bepaalde 'ideale' boodschap over te brengen in plaats van diversiteit, acceptatie en eigenliefde te promoten, die allemaal belangrijk zijn om onze gemeenschap op een positievere pad te leiden. Schoonheid is gedefinieerd door deze mediabeelden en we geloven deze, hoewel slechts een weergave van de werkelijkheid, meer dan de werkelijkheid zelf. Ons lichaam komt niet overeen met de idealen van schoonheid of perfectie die sinds onze kindertijd in ons bewustzijn zijn ingebed. We streven ernaar om onszelf te veranderen en in het ergste geval ontwikkelen we ernstige aandoeningen met betrekking tot problemen met het lichaamsbeeld.
Hoewel de diversiteit bij televisie- en retailbedrijven langzaam is toegenomen, moet er nog veel worden gedaan met betrekking tot het lichaamsbeeld. Gelukkig bestaat er al een aantal bedrijven waaraan ze een voorbeeld kunnen nemen. Savage X Fenty biedt bijvoorbeeld grote maten kleding aan en brengt producten op de markt door de natuurlijke schoonheid van verschillende lichamen te vieren in hun commercials, advertenties en fotoshoots. Het televisieprogramma Girl Code doet dit door op een leuke en grappige manier vrouwen aan te moedigen om hunzelf en hun lichaamsbeeld te accepteren en te waarderen.
Je bent mooi zoals je bent
Tegenwoordig beginnen verschillende mediaplatforms natuurlijke schoonheid en diversiteit te promoten, maar het 'ideale' lichaamsbeeld blijft de eigenliefde en acceptatie domineren. Het is belangrijk, vooral voor vrouwelijke tieners en jongvolwassenen, om zich comfortabel te voelen in hun lichaam en lekker in hun vel te zitten. Dus naar jullie, laat de media geen onroerend goed in jullie gedachten hebben. Uiteindelijk heb je zelf de macht om de televisie uit te zetten, het tijdschrift neer te leggen of je niet meer druk te maken over wat anderen van je uiterlijk vinden. Je kunt misschien niet aan het bereik van de media ontsnappen, maar je hoeft niet volgens de regels ervan te leven. Alleen jij kiest wat je over jezelf gelooft. Elk individu is uniek, speciaal en one of a kind. Iedereen is mooi zoals ze zijn en niemand zou zichzelf moeten veranderen om te voldoen aan de schoonheidsnormen die de media verheerlijken.
Steun LOVER!
LOVER draait uitsluitend op vrijwilligers en donaties. Wil je dat Nederlands oudste feministische tijdschrift blijft bestaan? Help ons door een (eenmalige) donatie. Elke euro is welkom en wordt gewaardeerd. Meer informatie vind je hier.
Meer LOVER? Volg ons op Twitter, Instagram, LinkedIn en Facebook.