IFFR 2012 - 'Alleen'

Verhalen over bijzondere ‘loners’ lenen zich altijd goed voor een mooie film. Het afgelopen IFFR liet er ook weer een aantal zien. Vrouwen en mannen die nergens thuis zijn, problemen hebben of anderszins moeite hebben om hun plek te vinden.  Lena (Christophe Van Rompaey, Nederland,
Cathelijne Berghouwer  •   7 feb 2012
P&M  •  
Cathelijne Berghouwer  •   7 feb 2012

IFFR 2012 - Immigratie/Emigratie

In Goodbye (Mohammad Rasoulof, Iran, 2011) zegt hoofdpersoon Noora, een Iraanse mensenrechten advocate die haar werk niet meer mag doen van de staat. “Als je je een vreemdeling voelt in je eigen land kun je beter vertrekken en je vreemdeling voelen in een vreemd land”, is haar motto. De
Cathelijne Berghouwer  •   6 feb 2012
P&M  •  
Cathelijne Berghouwer  •   6 feb 2012

Van Liefdevol naar Wanhopig

 Ineens was daar eind 2011 dat nummer 'Video Games' van Lana Del Rey. Met minimale begeleiding gaf Lana Del Rey ons een liedje dat je direct meezuigt in een schimmig, Amerikaans landschap, waar rijkdom is vergaan en de toekomst onzeker is. Nee, Lana Del Rey is geen protestzangeres - maar met haar debuut album Born To Die heeft ze wel een plaat afgeleverd die een soort soundtrack lijkt te leveren bij de staat van de wereld waarin we ons nu begeven. Verval, berusting, verdriet, liefde en hoop – een algehele malaise of het begin van een nieuw tijdperk? Ook met Lana Del Rey weten we niet welke kant het opgaat.
Niels Vonberg  •   5 feb 2012
R&T  •  
Niels Vonberg  •   5 feb 2012

In memoriam: Doeschka Meijsing

In 1976 verscheen Robinson, de eerste roman van Doeschka Meijsing. Aan het eind van het verhaal loopt het meisje Robinson de leeszaal uit, het plein met de muziektent op: “En op hetzelfde moment dat alles op de marsmuziek in beweging kwam, was het Robinson of dat koperen plein wegliep van haar,
Anneke van Wolfswinkel  •   1 feb 2012
R&T  •  
Anneke van Wolfswinkel  •   1 feb 2012

IFFR 2012 - Zussen!

 Misschien is het toeval, maar ik zag op het IFFR meerdere films over zussen.   Allereerst Le Reste du Monde (Damien Odoul, 2012, Frankrijk). Het is wonderlijk om te zien hoe Eve probeert te vertellen wat er in haar leven aan de hand is, haar vriendje pleegt plotseling zelfmoord en zij blijkt
Cathelijne Berghouwer  •  30 jan 2012
P&M  •  
Cathelijne Berghouwer  •  30 jan 2012

IFFR 2012 - Mannen!

Vandaag drie films waarin een man de hoofdrol speelt. The Hunter, Stilleben en Skoonheid. Drie compleet verschillende onderwerpen en drie verschillende mannen, maar toch pak ik ze graag even bij elkaar. In The Hunter (Daniel Nettheim, 2011, Australië), de slotfilm van het festival volgen we Martin,
Cathelijne Berghouwer  •  29 jan 2012
P&M  •  
Cathelijne Berghouwer  •  29 jan 2012

Marilyn Monroe: Tragedie en Mythe

Deze week komt er een nieuwe film uit over de beroemde actrice Marilyn Monroe (1926-1962). Haar verhaal is bekender dan haar films zijn – sterker nog, er zijn nogal wat Monroe-liefhebbers die zelfs nog nooit haar films hebben gezien. Dat is jammer, want Monroe was zeker een groot komisch talent (Some like it Hot, 1959), maar ze kon ook zwaarder rollen goed aan (The Misfits, 1961). Toch heeft het verhaal over de medicijnverslaving, de schoonheid en de verhouding met president Kennedy de overhand gekregen. Films en tv series als Norma Jean and Marilyn (1996) of Blonde (2001) Marilyn Monroe als sekssybool, Marilyn Monroe als getormenteerde ziel. Zou My Week with Marilyn daar nou echt iets aan toevoegen?
Niels Vonberg  •  28 jan 2012
R&T  •  
Niels Vonberg  •  28 jan 2012

Brusselse Berichten

Van alle landen in Europa lijkt feminisme in Nederland het minst te leven. Hoe dat komt, daar ben ik nog niet achter. Het is niet zo dat feminisme alleen leeft in landen waar de situatie van vrouwen nog erg ongelijk is. In Zweden en IJsland, die het qua emancipatie een stuk beter doen dan Nederland, is het ´alive and kicking´.
Marije Cornelissen  •  25 jan 2012
P&M  •  
Marije Cornelissen  •  25 jan 2012

Interessante Diersoort: De Mens

Het is een raar meisje, Marina. Haar geheel eigen kijk op de wereld kan ze maar met twee mensen delen: met haar beste vriendin Bella en met haar vader, die haar eigenlijk ziet als zijn beste vriend. Omdat haar vader terminaal ziek is, en haar moeder al jaren dood, nadert het moment dat Marina zelfstandig de wereld tegemoet gaat treden. Maar hoe doe je dat? Met haar vader, een zachtaardig soort misantroop, kijkt ze het liefste naar natuurfilms van David Attenborough ('Sir Attenberg'), waaruit ze vervolgens allerlei diergeluiden nabootsen. Het is duidelijk dat ze van huis uit aanzienlijk minder goed is voorbereid op contact met soortgenoten. Vooral haar seksuele ontwikkeling lijkt er een beetje bij ingeschoten.
Sasja Koetsier  •  21 jan 2012
R&T  •  
Sasja Koetsier  •  21 jan 2012

De ultieme politieke daad?

De Birmese activiste Aung San Suu Kyi (1945) kreeg in 1991 de Nobelprijs voor de vrede. Als leidster van een democratische beweging heeft ze decennialang een land geïnspireerd, internationaal werd ze een icoon voor democratie. En nu heeft actiefilmregisseur Luc Besson een film over haar gemaakt
Nora Uitterlinden  •  19 jan 2012
R&T  •  
Nora Uitterlinden  •  19 jan 2012

Nette, Opgevoede Jongens

Het is natuurlijk een jongeren programma: KRO’s Uit de Kast. Gepresenteerd door Arie Boomsma –die man waarmee alle vrouwen en homo’s willen weglopen en de rest van de bevolking graag een biertje mee wil drinken – krijgen we wekelijks een coming out te zien van een jonge lesbienne of homo. Het eerste seizoen werd ik wekelijks zó geïrriteerd door Boomsma’s lach, de akoestische, instrumentale gitaarmuziek op de achtergrond en de goede bedoelingen die als kwijl van het tv-scherm afdropen, dat ik er geen blog aan wilde wijden. Nu het programma zijn tweede seizoen ingaat, doe ik toch maar een poging.
Niels Vonberg  •  16 jan 2012
R&T  •  
Niels Vonberg  •  16 jan 2012

La Grande en Voyageur

In begin van 2012 komen er vanuit het niets twee albums uit van zangeressen die nagenoeg onbekend zijn hier: Kathleen Edwards en Laura Gibson. Beide zangeressen komen uit Noord-Amerika en verwerken allebei een soort traditionele Amerikaanse muziek in hun werk. Bij Edwards neigt dat meer richting country en blues, terwijl Gibson Americana en folk invloeden niet schuwt. Het zijn muzieksoorten die niet echt een grote markt kennen in Europa, maar dat zal deze mensen misschien niet veel uitmaken. Allebei hebben ze over een tijdsbestek van vijf jaar minstens vijf albums uitgebracht. Het gaat goed met hen.
Niels Vonberg  •  15 jan 2012
R&T  •  
Niels Vonberg  •  15 jan 2012