Muzikale Vrouwen met een Boodschap #2: Charlotte Wessels

Muzikale vrouwen Beeld Julia Roeselers
Muzikale vrouwen Beeld Julia Roeselers
Maaike van Leendert (bestuurslid)

In de reeks Muzikale Vrouwen met een Boodschap presenteert LOVER in 2023 elke maand een bekende of minder bekende muzikante. Deze maand: Charlotte Wessels.

Charlotte Wessels (Zwolle, 1987) is een Nederlandse vocaliste, songwriter en multi-instrumentalist, die vooral bekend is geworden als frontzangeres van de symfonische metalband Delain. Wessels spreekt zich regelmatig uit over feminisme en andere maatschappelijke kwesties, zowel in haar muziek als daarbuiten.

Delain (2004-2021)
Wessels was pas 17 jaar oud, toen ze zich aansloot bij Delain – in eerste instantie opgericht als enkel een studioproject. In 2012 brachten ze het nummer We Are The Others uit, dat uitgroeide tot een anthem voor iedereen die buiten de geaccepteerde maatschappelijke orde valt. Het nummer is geïnspireerd op de moord op Sophie Lancaster in 2007. Lancaster en haar partner werden aangevallen om hun goth uiterlijk, en Lancaster overleed later aan haar verwondingen. Hoewel de band aanvankelijk vreesde dat het uptempo nummer niet bij dit tragische verhaal zou passen, is We Are The Othersomarmd door The Sophie Lancaster Foundation. Het verhaal maakte ook veel indruk op de fans: jaren na het uitkomen van de single zetten zij zich nog steeds in voor de stichting. We Are The Others is overigens zeker niet het enige maatschappijkritische werk van de band: het album Apocalypse & Chill (2020) gaat bijvoorbeeld over de manier waarop de maatschappijmet klimaatverandering omgaat.

Wessels is zich erg bewust van het beeld dat ze uitdraagt wanneer ze met dikke lagen make-up op het podium verschijnt. Op Instagram verschijnen tijdens tours dan ook regelmatig posts met de hashtags #NothingIsReal en #ArtIsALie. In die posts plaatst Wessels zowel haar podiumlooks als foto’s waarop ze geen makeup en extensions draagt. Binnen de perfecte, sprookjesachtige symfonische metalwereld is dit controversieel, zo viel ook NRC  op. Wessels laat weten niet aan die perfectie te willen bijdragen.

Solo (2020-heden)
Twee jaar geleden stopte Delain in de toenmalige samenstelling. Dat betekende gelukkig niet het einde van Wessels’ carrière. Sinds maart 2020 is Wessels actief op Patreon: een platform waarop fans een maker kunnen steunen in de vorm van een maandelijkse bijdrage. Ze stelde zichzelf tot doel om daar elke maand een liedje uit te brengen, exclusief voor haar patrons. De steun van haar fans gaf haar ook de kans om buiten het metalgenre te kijken en thema’s uit te diepen die voor haar belangrijk zijn. Voor het nummer Venus Rising (2022) pakte ze het The Voice-schandaal als uitgangspunt, met de boodschap: “Laat je niet belemmeren, laat je niet manipuleren”. Masterpiece (2021) schreef ze over haar persoonlijke strijd met een eetstoornis en de verwachtingen die mensen van je hebben als je in latexpakjes op een podium staat. Veel nummers zijn ondertussen niet meer alleen voor haar Patreoncommunity beschikbaar: Wessels bracht de afgelopen jaren twee albums uit met een selectie van de nummers.

Via de Spotifyplaylist All Of The Things (Discography) kun je zowel naar Wessels’ solowerk als haar werk met Delain en andere artiesten luisteren.

Dit is het tweede in de reeks Muzikale Vrouwen met een Boodschap. Het eerste artikel lees je hier.

Steun LOVER!
LOVER draait uitsluitend op vrijwilligers en donaties. Wil je dat Nederlands oudste feministische tijdschrift blijft bestaan? Help ons door een (eenmalige) donatie. Elke euro is welkom en wordt gewaardeerd. Meer informatie vind je hier.

Meer LOVER? Volg ons op TwitterInstagramLinkedIn en Facebook.