Recensie: Working Woman
Een vrouw genaamd Orna met een man met een slechtlopend restaurant en drie jonge kinderen, krijgt een goedbetaalde baan bij een projectontwikkelaar in Jeruzalem. Naast dat ze de baan duidelijk nodig heeft, blijkt ze het talent te bezitten om ‘Israël aan iedereen te kunnen verkopen’. Succesvolle deals volgen, evenals een zakenreis. Maar Orna’s neus voor zaken is niet de enige reden waarom Benny, Orna’s baas, haar interessant vindt…
De film Working Woman vertelt het verhaal van Orna’s tijd als werknemer van Benny’s bedrijf: de lange werkdagen, de druk van het gezin en de ongepaste opmerkingen van Benny. Regisseur Michal Aviad staat erom bekend zich te richten op sociaalpolitieke ontwikkelingen vanuit het oogpunt van een vrouw en doen dat in dit geval vanuit het oogpunt van Orna. Met deze film haakt Aviad in op de #MeToo-discussie.
Het verhaal dat Aviad laat zien, is een ‘typisch’ verhaal over seksueel machtsmisbruik: een oudere, mannelijke baas misbruikt zijn jonge, conventioneel mooie vrouwelijke assistente. Erg origineel kun je de film daarom niet noemen. Je ziet als kijker vaak al van mijlenver aankomen wat er te gebeuren staat, je weet alleen niet wanneer. Maar het is juist dat voorspelbare dat de film een bepaalde dreiging geeft, die versterkt wordt door ongemakkelijk lange shots van alledaagse bezigheden of point-of-view shots waarin Benny langere tijd in beeld wordt gebracht. Door de film heen heb je als kijker voortdurend het gevoel dat er iets verschrikkelijks gaat gebeuren.
Aviad slaagt er echter niet in om deze spanning tot de laatste seconden vast te houden. De confrontatie tussen Orna en haar man Ofer en de daarop volgende worstelingen van Ofer hebben veel potentie, maar voelen wat gehaast. Ook het einde van de film lijkt wat vluchtig, alsof er nog even een afsluiting gepropt moest worden in de anderhalf uur die de film lang is. Wat mij betreft had Working Woman langer mogen zijn, dan waren bepaalde overgangen net iets minder gekunsteld overgekomen.
De film Working Woman is vanaf vandaag te zien in Nederlandse filmhuizen.