DE SELFIE ALS INSTRUMENT VOOR EMPOWERMENT

redactie • 29 apr 2014

Of we het nu willen of niet, of we het fenomeen nu omarmen of verfoeien als symbool voor het narcisme en de genotzucht van deze tijd: de selfie gaat niet meer weg. Iedereen neemt eraan deel, van president Obama tot aan de paus. Dankzij de sociale media en de smartphone zit de selfie stevig genesteld in onze populaire cultuur. En net zoals elke ontwikkeling die uit nieuwe technologie is ontstaan, krijgt ook de selfie een wagonlading argwaan over zich heen. Selfie-nemers zouden oppervlakkig, ijdel, behaagziek, aandachtsgeil en zelfs wanhopig zijn, volgens de critici. Niet toevallig precies dezelfde misogyne verwijten die ook jonge meisjes vaak worden gemaakt, zo constateert Erin Tatum van EverydayFeminism in haar artikel over selfies. Tatum werpt een ander licht op het fenomeen, dat even verfrissend als verhelderend is. Selfies ondermijnen het idee dat je rechtvaardiging voor je bestaan nodig hebt, stelt ze, het zijn vaartuigen van eigenwaarde en zelfvertrouwen. Een selfie is empowering, omdat je het beeld dat je uitdraagt van jezelf helemaal zelf in de hand hebt. Tatums betoog ‘Selfies and Misogyny: The Importance of Selfies as Self-Love’ is even prikkelend en verrassend als het wáár is, en staat daarom vandaag centraal in LOVER’s Uitgelicht.    

‘It’s the empowerment aspect of selfies that starts to make people squirm, particularly with respect to girls and women. Think about it: We have entire industries depend on the perpetuation of women’s inferiority complexes. Diet pills, acne cream, fashion, and pretty much the entirety of the advertising and marketing industries are just a few examples of why society has a vested economic interest in keeping girls’ self-esteem low. I don’t mean to suggest that anything marketed toward women is inherently bad. However, the predominant message often promotes negative self-image.’ –  Erin Tatum

Selfie-HG