Film Festival Rotterdam 2013, deel 1

Cathelijne Berghouwer • 27 jan 2013

Het Film Festival Rotterdam is op volle gang, maar je hebt nog tot en met zaterdag 2 februari de tijd om wat van de films, de sfeer en de vele nevenactiviteiten mee te pikken. Hier een paar tips, de komende dagen volgen er meer!

A Fallible Girl, Conrad Clark, 2013 (Verenigde Arabische Emiraten/ China/ VK)


IFFR 13 A Fallible Girl Film still 2 small

 

 

 

 

De Verenigde Arabische Emiraten. Het land staat niet direct bekend om zijn uitgebreide vrouwenemancipatie, maar ze prediken wel dat mannen en vrouwen gelijk zijn. In de filmbeschrijving lees je dat voor hoofdpersoon Lifei, een Chinese immigrante die ergens in de woestijn in de buurt van Dubai een paddenstoelenboerderij runt, een dubbele handicap heeft. Ze is immigrant en ze is vrouw. Maar buiten een vervelende ‘male chauvinist pig’ wordt Lifei met respect en gelijkwaardig behandeld door alle mannelijke personages. Haar personeel op de boerderij, allen immigranten, respecteren haar als de baas. Ze is gewoon de baas, punt.

A Fallible Girl laat de worsteling zien van Lifei met haar bedrijf en de meedogenloosheid van de Verenigde Arabische Emiraten. Zolang je als immigrant je eigen broek ophoudt en geen misstappen begaat is er niets aan de hand, maar zodra het je minder voor de wind gaat is het land minder gastvrij.

Zie ook: http://www.filmfestivalrotterdam.com/nl/films/a-fallible-girl/

Lore, Cate Shortland 2012 (Australië/Duitsland/VK)


IFFR 13 Lore Film still 1 small

 

 

 

 

 

 

Aan films over de Tweede Wereldoorlog is er geen gebrek, maar Cate Shortland vond een perspectief dat we maar weinig zien. Dat van een Nazi-gezin.
‘Onze führer is dood’, zegt de moeder van Lore met ontzetting in haar stem en daarmee is de toon gezet. Vader en moeder zijn overtuigd van de goedheid van Hitler en hebben dat hun kinderen en vooral oudste dochter Lore goed ingepeperd. Maar de Amerikanen en de Russen zijn Duitsland ingevallen, Hitler pleegde zelfmoord en beide ouders worden opgepakt door de geallieerden. Lore en haar boers en zusje gaan onderweg naar hun oma aan de andere kant van het land. Een barre en moeilijke tocht, want er rijden geen treinen, wegen zijn afgesloten door geallieerde troepen en met hun overtuigingen zijn ze nou niet heel populair. Lore draagt het meest overtuigd de nazistische ideeën uit, maar gedurende de tocht en de ontberingen worden ze allemaal een beetje volwassener. Eenmaal aangekomen bij oma heeft Lore voor zichzelf leren denken.

Een film die je wat mij betreft niet mag missen, gelukkig brengt Cinemien de film ook naar de bioscoop bij je om de hoek (vanaf 7 maart 2013).

Zie ook: http://www.filmfestivalrotterdam.com/nl/films/lore/

It Felt Like Love, Eliza Hittman 2013 (VS)


IFFR 13 It Felt Like Love Film still 1 small

 

 

 

 

 

Wat doe je als je 14 bent en je beste vriendin heeft aan de lopende band vriendjes, maar jij hebt zelfs nog nooit een jongen gezoend? Je bluft dat je al hartstikke veel ervaring hebt. De weg naar volwassenheid is op z’n zachts gezegd grillig.

Op zich geen onbekend thema, het is al vaak gedaan, maar Eliza Hittman weet de juiste snaar te raken. Ze zoomt in op de gênante en beetje ongemakkelijke situaties waar de 14 jarige Lila in terecht komt. Of beter, waar ze zichzelf in manoeuvreert.   

Lila hoort over een vage kennis van haar beste vriendin dat hij ‘makkelijk’ is, hij duikt met iedereen het bed in. De jongen is een paar jaar ouder en niet onaantrekkelijk. Lila waagt het erop, maar hoe pak je dat aan? Haar pogingen resulteren in bezoekjes aan zijn huis waar hij met vrienden porno kijkt en meer van die ongemakkelijke momenten.  Op zich is het een beetje ongeloofwaardig dat vier jongens van een jaar of 17-18 een meisje van 14 dat op een bepaald niveau ‘heel graag wil’ gewoon met rust laten en verder gaan met porno/voetbal kijken, maar verder een bijzonder debuut van filmmaker Hittman.

Zie ook: http://www.filmfestivalrotterdam.com/nl/films/it-felt-like-love/

beeldmateriaal: International Film Festival Rotterdam