IFFR 2012 - Immigratie/Emigratie
In Goodbye (Mohammad Rasoulof, Iran, 2011) zegt hoofdpersoon Noora, een Iraanse mensenrechten advocate die haar werk niet meer mag doen van de staat.
“Als je je een vreemdeling voelt in je eigen land kun je beter vertrekken en je vreemdeling voelen in een vreemd land”, is haar motto.
De maker van de film, Mohammad Rasoulof, mag eigenlijk geen films meer maken in Iran. Hij is bestempeld als staatsgevaarlijk. Goodbye is dus deels in het geheim opgenomen.
Dat levert een beklemmende en sobere sfeer op, die het verhaal van Noora alleen maar schrijnender duidelijk maakt.
Noora’s wil naar het buitenland, maar wordt aan alle kanten tegengewerkt door het regime, de bureaucratie en de corruptie. Ze hoopt dat haar zwangerschap haar een stukje op weg helpt naar de zo begeerde stempel in haar paspoort. Maar die zwangerschap verloopt niet zonder problemen.
Haar man was een kritische journalist die door de staat de mond is gesnoerd en nu ergens diep in de woestijn werkt in een bouwproject, ze moet dus alles zelf regelen.
Ik heb bewondering voor Noora en alle andere Iraniërs die elke keer weer de vernederingen van de staat moeten ondergaan en toch het geduld weten op te brengen om kleine stapjes voorwaarts (en dan weer achteruit) te zetten.
The Invader van Nikolas Provost (België, 2011) start met een mooie en dromerige scène. Er spoelt een groepje vluchtelingen aan op een strand. Een naaktstrand ergens in Europa. Amadou, een grote, gespierde en charismatische man staat opeens oog in oog met een bloedmooie naakte witte vrouw. Dit moet wel een geweldige plek zijn, zie je hem denken. Daar ligt meteen ook de basis voor de rest van de film.
Amadou belandt als illegaal in de bouw en wordt met andere illegalen uitgebuit door een mede-immigrant die het duidelijk wel al heeft gemaakt. Met een onophoudend positieve instelling vlucht Amadou opnieuw in de veronderstelling dat hij een beter leven kan krijgen. Hij ontmoet een succesvolle zakenvrouw die hem doet denken aan de naakte vrouw op het strand waar hij aanspoelde. Trots als hij is verzint hij een vage baan en versiert hij de rijke, blonde en getrouwde vrouw. Ze neemt de charmeur voor een nachtje mee naar een appartement en denkt na de one-night stand van hem af te zijn. Maar Amadou bluft zich een eind in de rondte om haar aandacht te blijven trekken. Zijn trots zit hem duidelijk in de weg en hij weigert hulp aan te nemen. Hij wil met haar trouwen om zo zijn leven op orde te krijgen…
The Invader wordt op 24 mei in de bioscoop gebracht door Eye Film Instituut.
filmstils: International Film Festival Rotterdam
foto bovenaan: Cathelijne Berghouwer