IN 2 MEDIAWEKEN VAN FLAWLESS-FEMINIST NAAR FAPPENING

redactie • 5 sep 2014

Nog maar twee weekenden geleden sinds de grootste superster van het moment, Beyoncé, een publieke verklaring van haar toewijding aan het feminisme aflegde, toen ze haar Flawless-show op de uitreiking van de MTV Video Awards afsloot voor het oplichtende, acht meter hoge woord ‘feminist’. Feminisme leek eindelijk mainstream in de media geworden. Maar dat bleek schijn. Twee weken later lijkt de internationale entertainmentwereld ineens weer een hele enge plaats voor vrouwen, zo stelt Andi Zeisler van SALON in haar artikel ‘The post-VMAs pop cultural comedown: How did we go from “FEMINIST” to the “Fappening”?' dat we vandaag centraal zetten in LOVER’s Uitgelicht. Want wat is er sindsdien gebeurd? De dinsdag na Beyoncés optreden publiceerde mediarecensente Anita Sarkeesian, bekend van Tropes versus Women, haar meest recente video over vrouwenrollen in games. Een dag later was ze genoodzaakt haar huis te verlaten en de politie in te schakelen wegens specifieke en serieuze moord- en verkrachtingsbedreigingen aan haar adres. Afgelopen vrijdag deed zanger en Voice-jurylid Cee Lo Green van zich spreken met een publieke verklaring dat verkrachting in zijn ogen geen verkrachting was als het slachtoffer niet bij bewustzijn was. De zanger had zich er zelf aan schuldig gemaakt, maar toch sprak de wereld van een ‘schandaal’ en niet van een misdaad. Toen brak het weekend aan en werden er honderden gehackte naaktfoto’s van zo’n zestig vrouwelijke beroemdheden gepubliceerd. De foto’s waren allen vertrouwelijk, van geliefde tot geliefde. Toch stond er tegenover de gerechtvaardigde morele verontwaardiging die ‘The Fappening’ - zoals de hack nu wordt genoemd - bij een groot deel van het publiek opriep, ook een storm van reacties waarin de slachtoffers van de hack veroordeeld en beledigd worden. De globale strekking: omdat je een beroemde vrouw bent heb je geen recht om je lichaam privé te houden.  De enige troost is dat deze voorvallen bij het meer weldenkende deel van het publiek zo veel protest oproepen dat ze niet zonder consequenties voor de daders kunnen blijven.  

‘Evident in the tweets were frankly terrifying attitudes about entitlement to women’s bodies. One user wrote, “You deserved this because a girl like you would never date me in real life, no matter how nice and courteous I was. Karma!” In a second tweet, he added, “Sorry but it’s not fair that only the guys of your choosing get to see the photos while the ugly, less fortunate guys do not.” (-), there are echoes of the likes of Elliot Rodger in such tweets, a righteous fury that women have the gall to fancy themselves autonomous beings with the right to reserve their nakedness for chosen partners. It’s the same righteous fury that surfaces in violent threats when women dare to encroach on the valued, and historically largely male territory of video gaming, so it’s no accident that at least one of the men shaming Winstead is also a vocal opponent of Sarkeesian.’ – Andi Zeisler