KINDERSPEELGOED TOEN EN NU

redactie • 3 feb 2014

Wat we vandaag voor je in petto hebben bij LOVER’s Uitgelicht is eerder een kijktip dan een leestip. The Huffington Post bekeek de evolutie die kinderspeelgoed sinds begin jaren tachtig heeft ondergaan namelijk eens goed en de reeks voorbeelden die ze presenteren leidt tot een verontrustende conclusie: de Bart Smit-folder die in ons land zo gewraakt werd is onderdeel van een bredere reactionaire tendens. Speelgoed blijkt over de hele wereld steeds seksistischer te worden. LEGO, My Little Pony, Troll Dolls, Holly Hobbie: een schokkend aantal merken heeft het principe van genderneutraal speelgoed overboord gezet en brengt nu een meisjeslijn uit die alle clichés bevestigt en lijnrecht tegen alle emancipatie-idealen ingaat. Nee, dán de aanpak van speelgoedproducent GoldieBlox, als gedemonstreerd in de clip hieronder: hoe verademend is dié, vergeleken bij al deze roze zoetigheid… Kijk en huiver bij ‘LEGO Ad From 1981 Should Be Required Reading For Everyone Who Makes, Buys Or Sells Toys’ van Jessica Samakov. 

En zó doet GoldieBlox het: