SPEELGOED VOOR MEISJES

Natasja van Loon • 21 nov 2013

Herinnert u zich die gewraakte Bart Smit-reclamefolder nog? Die ene waarin in roze gehulde meisjes met speelgoedhuishoudattributen werden afgebeeld omdat je als meisje toch echt zo goed wil kunnen schoonmaken als je moeder? Daar is nu een fantastische tegenhanger van, in de vorm van een reclameclip voor de Amerikaanse speelgoedfabrikant GoldieBlox.

GoldieBlox wordt geleid door een vrouwelijke ingenieur, Debbie Sterling, die ontmoedigd was geraakt door het gebrek aan vrouwen in haar vakgebied. Slechts 11% van alle ingenieurs ter wereld is vrouw. Sterling besloot om meisjes zo vroeg mogelijk de liefde voor techniek bij te brengen – en het kwam daarbij heel goed uit dat ze toevallig aan het hoofd staat van een speelgoedfabrikant. GoldieBlox ontwierp een complete speelgoedlijn voor meisjes met meer interesse in uitvinden dan in prinsessenjurkjes of speelgoedstofzuigers, en maakte daar een reclamefilmpje bij dat werkelijk verrukkelijk is, op de muziek van het nummer ‘Girls’ van The Beastie Boys. Kijk en oordeel zelf; ‘The Princess Machine’ van GoldieBlox staat vandaag centraal in Lover’s Uitgelicht, via het artikel ‘This Awesome Ad, Set to the Beastie Boys, Is How to Get Girls to Become Engineers’ van Katy Waldman op de Amerikaanse blogwebsite Slate.

‘We love this video because it subverts a bunch of dumb gender stereotypes — all to the strains of a repurposed Beastie Boys song. In it, a trio of smart girls could not be less impressed by the flouncing beauty queens in the commercial they’re watching. So they use a motley collection of toys and household items (including a magenta feather boa and a pink plastic tea set) to assemble a huge Rube Goldberg machine. Watch to see what happens next.’ – Katy Waldman.