TUSSEN FEMINISME EN MISOGYNIE

Een essay over de subversieve omkering van hiërarchische structuren en de patriarchale ideologie in American Horror Story III: Coven

Natasja van Loon • 25 okt 2013

American Horror Story is al zeker twee seizoenen lang een omstreden tv-serie, omdat het stelselmatig de scheidslijnen vervaagt tussen goed en kwaad, hoge en lage cultuur, queer en straight, campy en oprecht, kwaliteit en pulp. De serie put – uiteraard – veelvuldig uit het vocabulaire van het horrorgenre, maar gebruikt dat vocabulaire subversief: als een bijl die in de wortels van sociale kwesties als racisme, discriminatie, seksisme en gender wordt geplant. Het resultaat bestaat uit verhaallijnen die meestal ongemakkelijk en verontrustend zijn, maar ook vaak als hoogst verslavend worden ervaren. Maar nog niet eerder in de reeks werd het scherp van de snede tussen feminisme en misogynie zo haarfijn onderzocht als in de derde reeks: American Horror Story: Coven. Anne Helen Petersen schreef voor de blog LA Review of Books een gedegen en uiterst boeiend essay over, dat de titel ‘The Exquisite Repulsion of American Horror Story: An Essay on Abjection’ meekreeg en dat vandaag centraal staat in Lover’s Uitgelicht.

‘In almost all forms of art, the monstrous feminine must be vanquished. She sticks around for awhile, letting us gaze upon and be fascinated by her, but her death is an absolute necessity if patriarchal order is to be restored. But things aren’t so simple in American Horror Story. It offers the basic abject pleasures of the horror genre, but it refuses to cooperate with the processes that call for the ultimate rejection of those pleasures. It screws with the processes that sustain the symbolic order — with the “Law of the Father,” as Jacques Lacan would put it, with patriarchy.’ – Anne Helen Petersen.

Meer lezen? Ook Alison Herman van Flavorwire wijdde een interessant artikel aan American Horror Story: Coven onder de titel: ‘American Horror Story’ Finally Perfects Its Twisted Brand of Feminism in ‘Coven’.

Trailer voor het derde seizoen, met in de hoofdrollen onder anderen Kathy Bates, Angela Bassett en wederom Jessica Lange.