Wraakporno is nog altijd een cultureel probleem
Het is twee weken geleden dat een Nederlands wraakporno-netwerk werd ontdekt. De hoogste tijd dus om het fenomeen opnieuw onder de loep te nemen.
RTL Nieuws berichtte over het netwerk waar beelden van honderden meisjes en vrouwen werden verzameld, gehackt, verspreid, gecategoriseerd en “exposed” – het linken van de, veelal niet herkenbare, seksuele beelden aan social media profielen – door zo’n 2000 jongens. Wraakporno wordt in de regel gedefinieerd door het element van “wraak” op een ex. Maar dit netwerk behelste veel meer dan dat. Van gestolen beelden van een familielid tot aan tegen betaling gehackte beelden van nietsvermoedende meisjes.
Één van de jongens besprak bijvoorbeeld het plan om telefoons van meisjes uit zijn klas op de middelbare school aan zijn computer te koppelen en zo alle foto’s te downloaden. Hij vraagt in het netwerk om advies over het soort software dat hem daarmee kan helpen.
2000 jongens. Er zijn 2000 zielen die niet alleen akkoord gingen met dit walgelijke netwerk maar er ook actief aan bijdroegen. Want toegang tot het netwerk werd alleen verschaft in ruil voor OC (original content). Al is het feit dat het gaat om 2000 jongens eigenlijk het laatste wat schokkend zou moeten zijn. The Fappening, de gigantische dump van gehackte naaktfoto's van beroemde vrouwen in 2014, werd door miljoenen bekeken.
En ook de video waarmee Patricia Paay werd gechanteerd werd vrijelijk gedeeld, overal. Er werd om gegiecheld, zo achteloos gaan we om met de fysieke integriteit van vrouwen. GeenStijl schreef onlangs, in reactie op bericht dat ze vervolgd zullen worden, nog “heel Holland pieste in de broek van het lachen”. Of ze nou publiek bezit werd geacht vanwege haar BN-er status of haar vrouw zijn, de honderden duizenden die het filmpje opzochten en bekeken hebben bijgedragen aan wraakporno. En lachend. Alsof het niks is.
Wat te denken ook van Aalmeerse VVD-polticus Mitchell van der K. die onlangs werd gearresteerd voor het hacken van een x-aantal bekende Nederlandse vrouwen om op zoek te gaan naar naaktfoto's en video's? Hij wordt ervan verdacht de naaktfoto's van vlogster Laura Ponticorvo te hebben verspreid. Zij kreeg de kans afgelopen dinsdag, in het nieuwe programma Online Misbruik Aangepakt, van der K. te confronteren.
Net als Ponticorvo was Emma Holton een slachtoffer van wraakporno die het er niet bij liet zitten. Ze organiseerde haar eigen tegenoffensief. Emma Holten werd al eerder in Lover besproken in dit artikel. Dat bewuste tegenoffensief? Ze liet nieuwe naaktfoto's maken waar ze wel mee instemde. Volgens Holten is het bij wraakporno namelijk niet zozeer belangrijk dat het naaktfoto’s zijn, "het gaat om de context waarin ze worden getoond: zonder toestemming van het onderwerp van de foto’s". Dat het gaat om de schending van privélevens van vrouwen en niet de naaktheid van hun lichamen is wel helder als de bijbel van de wraakporno "The Exposure Manifesto" erop na wordt geslagen:
Volgens David Futrelle, hij houdt op zijn blog We Hunted The Mammoth bij waar de misogyne hoek van het internet zich mee bezig houdt, schreef over "the Fappening" iets soortgelijks. Als het gewoon zou gaan om het bekijken van sexy foto's dan is er een werkelijk onvoorstelbare hoeveelheid aan keuze in de selectie van vrouwen die gewillig naakt op de foto te staan om te delen met het internet. In verhouding met dat soort foto's zijn gehackte naakte selfies vaak zelfs ronduit tam. En zou het zo moge zijn dat het gaat om de bekendheid van de onderwerpen van die foto's; ook daar zijn er meer dan genoeg van die ervoor kozen om hun naaktefoto's te delen. Dus “not the celebrity of the women in question” is wat het stelen van dit soort foto's motiveert, de motivatie komt van “the violation of privacy that these pictures represent.”
Daar technologie wellicht een nieuwe route verschaft voor het ondermijnen van de fysieke integriteit van vrouwen is het als fenomeen geenzins nieuw. De oplossing zit hem dus niet in het aanpassen van technologie, het zit hem in het aanpassen van onze cultuur. Zo lang we geconditioneerd krijgen dat vrouwen reduceerbaar zijn tot hun lichaam, welke als publiek bezit zou fungeren, en mannen zich dat inherent agressief toeeigenen, verandert er niet werkelijk iets.