Foto Julian Maiwald
Foto Julian Maiwald
Miranda Valkenburg (redacteur)

Limbo: een ode aan vrouwen

Gezien op 25 oktober 2018, Frascati, Amsterdam

Omringd door witte lelies vindt een ontmoeting plaats tussen twee jonge vrouwen. Ze heten allebei Mary en zijn op de dag af even oud. En ze zijn dood. Beide vrouwen zijn op dezelfde brute wijze om het leven gekomen. De een in 1850, de ander in 2018. Uit een luidspreker klinkt de stem van God. Er is administratief iets misgegaan: dezelfde dood is per abuis tweemaal toebedeeld. Dit gegeven is de opmaat voor een surrealistische zoektocht naar het leven en lijden van vrouwen.

Het concept van de Jeanne d’Arc heeft nog niets van haar strijdvaardigheid verloren en zet haar onterechte veroordeling tot de brandstapel in breder historisch perspectief. Ook de structurele onderwaardering en miskenning van vrouwelijke kunstenaars en wetenschappers komen aan bod, zoals het urinoir van Elsa von Freytag en de DNA-ontdekking van Rosalind Franklin (zie ook mijn eerdere male gaze en het madonna-hoercomplex worden dermate origineel en confronterend neergezet dat het grappig en verbijsterend tegelijk is. Doornroosje en Sneeuwwitje - iconen van vrouwelijke onschuld - voeren een brutale show op in de stijl van Britney Spears en Jennifer Lopez. Het contrast tussen de brave sprookjesfiguren en hun uitdagende dansmoves geeft op z’n zachtst gezegd een ongemakkelijk gevoel. Dat de twee actrices het grootste deel van de voorstelling rondlopen in met bloed besmeurd ondergoed – de zichtbare sporen van hun gewelddadige dood – is een constante reminder voor het leed dat vrouwen meemaken. Elke grap, woordspeling en absurde wending krijgt hierdoor een lading die nog lang blijft nazoemen.

Limbo is een overrompelende satire met een glasheldere boodschap. Boven alles is het een ode aan het leven en de kracht van vrouwen. Een authentieke, krachtige en verrassende voorstelling in een prachtig decor met fenomenaal acteerwerk van Fattal en Cartuyvels. Limbo is tot het einde van dit kalenderjaar te zien op diverse locaties in het land. Een tip: wacht niet tot de laatste voorstelling, want wellicht wil je, net als ik, nog een keer gaan kijken. Ik heb mijn volgende ticket al geboekt.