16 Days of Activism: een overzicht
Van 25 november, de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen, tot en met vandaag, 10 december: de Internationale Dag van de Mensenrechten, deed LOVER mee aan de campagne 16 Days of Activism. Met deze campagne vragen we meer aandacht voor geweld tegen vrouwen. De schaal waarop dit geweld, deze schending van mensenrechten, nog dagelijks wereldwijd gebeurt, is gruwelijk. En zodra een ander probleem zich aandient, zoals in dit geval de coronacrisis, wordt de bewustwording rondom geweld tegen vrouwen – die al minimaal is – nog veel kleiner. Daarom is het juist gedurende een pandemie als deze belangrijk om aandacht voor deze misstanden te blijven vragen. Bovendien: naast dat de bewustwording krimpt, wordt het geweld in situaties zoals deze alleen maar heftiger en meer. Zeker niet minder.
Wat hebben we de afgelopen dagen gezien? Welke campagnes zijn opgezet en wat is er geschreven? Hieronder een kort overzicht van een aantal noemenswaardige bijdragen aan deze campagne.
Het artikel dat OneWorld opnieuw publiceerde over het femicideprobleem waar Nederland mee kampt, is aan te raden om je een beeld te vormen van de problematiek. Het artikel opent meteen de ogen voor degene die dacht dat femicide iets is wat hier niet gebeurt. De waarheid is echter dat er elke 10 dagen in Nederland een vrouw overlijdt als gevolg van huiselijk geweld.
In bovenstaand artikel komt ook een gerelateerd probleem naar voren, namelijk victim blaming. De theorie hierachter is de ‘Just World Theory’. Dit werkt als volgt: mensen proberen vat te krijgen op een situatie, bijvoorbeeld nadat ze horen over iets verschrikkelijks als verkrachting of misbruik. Men zoekt dan onmiddellijk naar een zogenaamde ‘logische’ oorzaak. Vreemd genoeg wordt de dader dan niet aangewezen als oorzaak, maar uit men zich in zeer kwetsende reacties over de hoeveelheid alcohol die je had gedronken en over de kleding je droeg. Reacties die vaak een schepje bovenop de al traumatische gebeurtenis doen, en bovendien wordt het slachtoffer zo verantwoordelijk gehouden voor wat de dader heeft gedaan. LOVER bundelde verschillende acties die zich inzetten tégen victim blaming.
Gedurende de 16 Days of Activism lanceert Emancipator (voor mannen en emancipatie) al een aantal jaar The White Ribbon Campagne. Met dit jaar als thema: Be the (hu)man you wish to see in the world. Gebaseerd op dit thema publiceerde Emancipator 16 blogs voor de blogmarathon die aan hun campagne vasthing. Dit resulteerde in een stroom van blogs over ‘transformatie en bewustwording van de manier waarop jouw man-zijn onderdeel is van of bijdraagt aan het probleem, en wat voor mannelijkheid kan bijdragen aan de oplossing’. Een absoluut noodzakelijke stap in ons bondgenootschap in geweld tegen vrouwen. Lees de verschillende blogs hier.
Ook Women for Women International riep mensen gedurende deze 16 Days of Activism op om onze eigen innerlijke activist wakker te schudden, en zo samen het verschil te maken. Om je bewust te worden van wat je allemaal kunt doen tegen geweld tegen vrouwen, en de acties die Women for Women International onderneemt, kun je een gratis kalender aanvragen. Hierop staan acties en tips gebundeld. Jouw inzet telt!
Vanuit de internationale campagne Orange the World ligt de nadruk dit jaar op Fund, Respond, Prevent, Collect! Deze campagne focust op het dichten van financieringskloven, het regelen van bijstand voor slachtoffers, het verzamelen van data en preventie. Lees en bekijk hier wat er allemaal is gedaan in naam van deze campagne. In een ander artikel van de VN zijn diverse internationale projecten gebundeld, samen met persoonlijk verhalen die allemaal zijn gerelateerd aan geweld tegen vrouwen. Zeker het lezen waard!
Als afsluiter een pakkend artikel van LOVER zelf, namelijk deze van bestuursvoorzitter Miranda Valkenburg, over hoe de daders van geweld tegen vrouwen er opnieuw en opnieuw en opnieuw mee wegkomen. Omdat de mensen eromheen wegkijken of de dader de hand boven het hoofd wordt gehouden. Door middel van cijfers, anekdotes en rake uitspraken maken we duidelijk hoe diep dit in de samenleving is verweven. Het artikel benadrukt ijzersterk dat ‘wie iets weet, ziet, hoort of zelfs maar vermoedt, en desondanks zwijgt of nalaat actie te ondernemen, is nauwelijks een haar beter dan de dader.’
Dit is een publicatie in het kader van de zestiendaagse campagne tegen geweld tegen vrouwen. Geweld tegen vrouwen is wereldwijd een van de meest hardnekkige schendingen van mensenrechten. Jaarlijks vinden daarom van 25 november – de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen – tot en met 10 december – de Internationale Dag van de Mensenrechten – de 16 Days of Activism plaats.
Steun LOVER!
LOVER draait uitsluitend op vrijwilligers en donaties. Wil je dat Nederlands oudste feministische tijdschrift blijft bestaan? Help ons door een (eenmalige) donatie. Elke euro is welkom en wordt gewaardeerd. Meer informatie vind je hier.
Photo by Mélodie Descoubes