THE RETURN OF STERKE MEID EN REKBARE DAME

Sterke Meid en Rekbare Dame, de oer-Hollandse feministische superheldinnen van Eva Stalinski, zijn terug bij LOVER, met een voorlopig laatste avontuur. Uiteraard hopen we ze snel weer terug te zien en we duimen dus dat hun geestelijke moeder spoedig tijd heeft om nieuwe belevenissen van Sterke Meid
redactie  •  16 apr 2015
R&T  •  
redactie  •  16 apr 2015

De framing van vrouwen in de game-industrie

Framing is een van de gevaarlijkste instrumenten in de media. En op maar weinig plaatsen wordt het op zo’n grote schaal toegepast als in en rond de game-industrie. LOVER-redacteur Tim de Visser is naast zijn werk voor ons ook ethicus en gamefanaat. Voor RoSa, de driemaandelijkse uitgave van Rol

FEMINISTISCHE KUNST VERSUS INSTAGRAM-CENSUUR

Instagram, het beeldmedium dat nu in handen is van Facebook, heeft net als zijn grote broer geen beste reputatie als het aankomt op censuur van feministisch getinte kunst. Zo werd een foto van de kunstenares en dichteres Rupi Kaur afgelopen maart twee keer op rij verwijderd omdat deze volgens Instagram
redactie  •  14 apr 2015
R&T  •  
redactie  •  14 apr 2015

#FUCKROKJESDAG

Mannen, het jachtseizoen is weer geopend! Met de eerste echt warme zonnestralen vullen de straten zich weer met vrouwelijk naakt, dus pak de stoel op die hoek van het terras, zet je zonnebril op – of niet, want kijken mag toch wel? En dan maar hopen dat er daar om de hoek een straf windje opsteekt

EEN TURINGTEST VOOR MISOGYNIE

Actuele maatschappelijke thema’s lijken helemaal terug in de programmering van Nederlandse filmfestivals. Zo stond het KLIK! Animatie Film Festival in het teken van gender, het Internationaal Film Festival Rotterdam had een speciaal programmaonderdeel gewijd aan het feminisme en het Imagine Fantastic
Natasja van Loon  •   9 apr 2015
R&T  •  
Natasja van Loon  •   9 apr 2015

'NIEMAND NOEMT MIJ MOPPIE'

Een aantal weken konden LOVER-lezers al kennismaken met Helga en Martha, alias Sterke Meid en Rekbare Dame, de feministische heldinnen van stripmaakster Eva Stalinski. Vandaag keren haar hardhandige dames terug in onze serie feministische strips van vaderlandse bodem, ditmaal met een avontuur in de
redactie  •  25 mrt 2015
R&T  •  
redactie  •  25 mrt 2015

HET RACISME VAN DE FOTOGRAFIE

Fotografie racistisch? Hoe kan een complete kunstdiscipline nou intrinsiek racistisch zijn? Maar voor de jaren 70 was de fotografie het toch. De Zwitsers-Franse regisseur Jean Luc Godard weigerde om die reden om met de vroege kleurenfilm, de Kodak Ektachrome 7, te werken. Volgens hem waren deze vroege
redactie  •  23 mrt 2015
R&T  •  
redactie  •  23 mrt 2015

DE PRIJS VOOR ZELFINZICHT

De Oostenrijkse Ulli Lust werd in 1967 geboren in Wenen, maar woont al sinds 1995 in Berlijn, waar ze grafisch ontwerpen aan de Kunsthochschule studeerde en daarna furore maakte met haar stripreportages. Het autobiografische Vandaag is de laatste dag van de rest van je leven is haar eerste beeldroman
Natasja van Loon  •  17 mrt 2015
R&T  •  
Natasja van Loon  •  17 mrt 2015

FEMINISTISCHE NEDERLANDSE STRIPMAAKSTERS 2: LAE

Over underground strips bestaat één hardnekkige misvatting: namelijk dat het per definitie small press strips zouden zijn, terwijl dat juist geen vereiste is, net als andere strips kunnen underground strips overal gepubliceerd worden. Underground wil zeggen dat het medium in kwestie wordt
redactie  •  13 mrt 2015
R&T  •  
redactie  •  13 mrt 2015

De gevoeligheid voor wat er nog niet is

Nadat zelfs Karl Lagerfeld het feminisme voor de catwalk heruitvond, heeft het begrip wel aan de laatste mogelijke betekenis verloren. Wij feministen vallen in herhaling: het is nurture niet nature, genderloonkloof, intersectionaliteit. Heeft er iemand weleens aan gedacht hoe vermoeiend het voor ons is

HET FEMINISME VAN NEDERLANDSE STRIPMAAKSTERS

Dat strips en feminisme een goed huwelijk vormen, is een stelling die de geregelde LOVER-lezer hier vaker voorbij heeft zien komen. In Egypte, Pakistan en India vechten op lokale leest geschoeide superheldinnen voor vrouwenrechten. De Egyptische Qahera en de Pakistaanse Burka Avenger zijn vigilantes
redactie  •   6 mrt 2015
R&T  •  
redactie  •   6 mrt 2015

Met gebreken maar toch educatief (en dat is nodig)

Het voelde revolutionair toen Laverne Cox, een transgender vrouw, als Sophia Burset in Orange is the New Black verscheen. Historisch gezien zijn trangender mensen namelijk slechts als sekswerker en/of als slachtoffer van geweld te zien in de media, en niet als menselijke gelaagde personages. Met de
Hedwig van Driel  •   3 mrt 2015
R&T  •  
Hedwig van Driel  •   3 mrt 2015