De macht van de Moeder

Female Power, nu te zien in het MMKA in Arnhem,
Karlijn Slegers  •   6 mei 2013
R&T  •  
Karlijn Slegers  •   6 mei 2013

Patricia Cornflakes kijk op kunst en feminismen #3

Female Power
Suzanne van Rossenberg  •   2 mei 2013
R&T  •  
Suzanne van Rossenberg  •   2 mei 2013

Oz the Great and Powerful

Sinds een aantal weken draait de nieuwste bewerking van het verhaal van “The Wizard of Oz” in de bioscopen: Oz, the Great and Powerful, met in de hoofdrollen o.a. James Franco (127 Hours, Spiderman) en Mila Kunis (Black Swan, That ‘70s show). Is deze versie geëmancipeerder dan de immer populaire versie uit 1939 met Judy Garland, of grijpt de film juist terug op achterhaalde normen en waarden? Eva Wijman stelt vast dat dit laatste helaas het geval is.

Het einde van Normativiteit: Gaga als ultieme uitweg

De Amerikaanse queer filosoof J. Jack Halberstam (vroeger Judith, nu Jack) herdefinieerde onlangs de concepten queer en feminisme. In het spraakmakende boek Gaga Feminism. Sex, Gender and the End of Normal (2012) toont Halberstam ons dat hij nog steeds op een toegankelijke, onderhoudende en relevante manier kan schrijven over het feministische potentieel en de (uit)wegen die het queerdenken ons te bieden heeft. De fascinerende titel, inclusief spetterend onderschrift Sex, Gender and the End of Normal, alleen al doet menig lezer watertanden, maar wat wil Halberstam nu eigenlijk bereiken met dit boek?
Niels Vonberg  •  27 apr 2013
R&T  •  
Niels Vonberg  •  27 apr 2013

Girls in the City

Girls wordt meestal als een rafeliger aftreksel van Sex and the City gezien. In beide series spiegelen archetypische personages uit de white female upper class ons een leven voor dat maar voor weinigen is weggelegd. Hedwig van Driel ziet echter meer in Girls dan licht vermaak. Volgens haar durft Girls een levensstijl te tonen die in Sex and the City ondenkbaar was: het onluxerieuze, alledaagse bestaan van eind twintigers die zich zonder geld en man proberen te ontworstelen aan vrouwelijke clichés.
Hedwig van Driel  •  17 apr 2013
R&T  •  
Hedwig van Driel  •  17 apr 2013

"Psychotische vrouwen zijn een natuurlijke reactie op de maatschappij"

Tijdens het Hedwig van Driel). Volgens Kier-La Janisse zijn alle vrouwen wel gek. Ze geeft toe dat deze uitspraak seksistisch kan worden opgevat. Als ze een man zou zijn. De drie sprekers met wie Kier-La in gesprek gaat, waaronder ook Hedwig van Driel, zijn het maar gedeeltelijk met haar eens. Ook alle

Byzantium

De vampier-boom leeft voort. En net zoals series als Twilight of The Vampire Diaries, stelt Byzantium een ander vorm van vampirisme en het zoveelste verhaal van oorsprong en werking van de ‘vampierscene’ voor. Hedwig van Driel heeft voor LOVER de screening van de nieuwste vampierfilm bezocht die volgens haar toont dat het genre nog lang niet is uitgespeeld.

Patricia Cornflakes kijk op kunst en feminismen #2

Een nuttig boek, dat is wat ik van mensen hoor zeggen over De maakbare man: notities over transseksualiteit (2013) van Maxim Februari. Deze constatering klopt ook. De inhoud van dit boek is van grote waarde voor de kennisvergroting van voornamelijk niet-transgenders. Op 12 maart werd De maakbare man publiekelijk gepresenteerd door Februari in Amsterdam, waarna een interview met hem volgde. Wie nu nog niet overtuigd is van het feit dat emancipatie een zaak is van en voor iedereen, zal het nooit begrijpen.
Suzanne van Rossenberg  •  28 mrt 2013
R&T  •  
Suzanne van Rossenberg  •  28 mrt 2013

Verdwaald in het huis van de psychotische vrouwen

"I wanted to know why I was crazy." Dat is de voornaamste reden die Kier-La Janisse geeft voor haar fascinatie met films over psychotische vrouwen. Ze schreef er een heel boek over: House of Psychotic Women – an Autobiographical Topography of Female Neurosis in Horror and Exploitation Films. Over
Hedwig van Driel  •  26 mrt 2013
R&T  •  
Hedwig van Driel  •  26 mrt 2013

Donkere poëzie meets alternative metal

Over Hydra – het zesde en laatste studioalbum van de alternative metal band Otep – zijn de meningen verdeeld: de diehard fans hebben dit cryptische conceptalbum onmiddellijk in hun armen gesloten, maar de muziekcritici weten niet goed wat ze van Hydra en van de provocatieve en vaak bizarre tekstuele hersenspinsels van frontvrouw Otep Shamaya moeten denken.
Evelien Geerts  •  12 mrt 2013
R&T  •  
Evelien Geerts  •  12 mrt 2013

Patricia Cornflakes kijk op kunst en feminismen #1

In deze nieuwe columnreeks, bespreekt Patricia Cornflake – een fictieve auteur van tekst en beeld en de stem van feministisch kunstenaar Suzanne van Rossenberg  – verschillende actuele kunstvormen vanuit een persoonlijk en gefragmenteerd perspectief. Oude metaforen en stoffige paradoxen
Suzanne van Rossenberg  •   5 mrt 2013
R&T  •  
Suzanne van Rossenberg  •   5 mrt 2013

Dansbaar, maar daarom niet minder indie

Heartthrob – de zevende studioplaat van de Canadese indierockers Tegan en Sara Quin – is alweer een schot in de roos: hoewel vele Tegan and Sara-fans geschrokken moeten zijn toen ze het ontzettend dansbare Closer, de eerste single uit dit album, voor het eerst hoorden, is Heartthrob ondanks zijn gepolijste en poppy sound, toch een sterk indiealbum.  
Evelien Geerts  •  17 feb 2013
R&T  •  
Evelien Geerts  •  17 feb 2013