Iemand die niet is verzonnen

'Dít is hoe verliefde mensen elkaar kussen,' zegt Helen nadat ze Albert hard op zijn mond heeft gezoend. De woedende kus laat irritatie zien over Alberts wereldvreemde versierpogingen, maar óók dat hij haar niet onverschillig laat.  Rodrigo García's film Albert Nobbs
Nora Uitterlinden  •   3 mrt 2012
R&T  •
Nora Uitterlinden  •   3 mrt 2012

Sterk wil ze raken waar het pijn doet

De Wereld Draait Door. Of niet, want alweer gaat de discussie over de ondervertegenwoordiging van vrouwen in televisieprogramma’s. Janneke van Heugten deed onderzoek, zocht de publiciteit en weerde zich kranig tegen degenen die geen probleem zien, tegen degenen die geen concessies willen doen
Garjan Sterk  •  28 feb 2012
R&T  •
Garjan Sterk  •  28 feb 2012

Stijl, Elegantie, en de Onopgesmukte Werkelijkheid

Een zacht-treurig gevoel bekroop mij tijdens het beluisteren van de compilatie CD Voguing and the House Ballroom Scene of New York City 1976 - 1996. Dat bitterzoet gevoel lag noch aan het vloeiende ritme van het nummer Love Hangover gezongen door de zoetgevooisde Diana Ross, noch aan het bijtende nummer Cunty   van Kevin Aviance. De nummers op deze mooie verzameling van vogue hits namen mij mee naar de onopgesmukte werkelijkheid in Paris is Burning (1990). Deze rauwe documentaire van Jenny Livingston over de vogue-cultuur in het New York City van eind jaren tachtig beschrijft het leven van enkele Afro-Amerikaanse en Latijns-Amerikaanse LGBTQs. Jenny Livingston contrasteert op een snijdende manier de weelderige stijl en elegantie van de “house balls” met de sombere werkelijkheid van de hoofdpersonen.
Egbert Alejandro Martina  •  27 feb 2012
R&T  •

Euthanasie Als Katalysator

De geslaagde zakenman Michael (Huub Stapel) is uit China komen overvliegen. Zijn broer Ben (Wilbert Gieske) lijdt aan terminale longkanker en heeft besloten om niet langer verder te leven. Samen met zijn huisarts (Peter Tuinman) heeft hij afgesproken wanneer de euthanasie plaats gaat vinden. De Goede Dood, het filmregiedebuut van Wannie de Wijn dat deze week in de bioscoop verschijnt, verhaalt over de laatste dag van Bens leven, die hij omringd door zijn familie en partner Hannah (Will van Kralingen) doorbrengt.
Wouter Schrover  •  23 feb 2012
R&T  •
Wouter Schrover  •  23 feb 2012

Nieuwe Vrouwen uit de Jaren’30 van Duitsland

Wat hebben Marlene Dietrich en Leni Riefensthal met elkaar gemeen, behalve dat ze beiden aan het begin van de twintigste eeuw in Berlijn zijn geboren? Veel, zo laat Karin Wieland zien in haar nieuwe boek Dietrich & Riefenstahl. Der Traum von der Neuen Frau (2011). In deze dubbelbiografie worden de levens van misschien wel de twee bekendste Duitse vrouwen uit de hedendaagse geschiedenis beschreven : actrice en zangeres Marlene Dietrich en cinéaste en fotografe Leni Riefenstahl.
Ruby van Leijenhorst  •  21 feb 2012
R&T  •
Ruby van Leijenhorst  •  21 feb 2012

Alles laten zien

'Do women have to be naked to get into the Met. Museum?' drukten de Guerilla Girls eind jaren tachtig op een poster. Zij telden dat minder dan 5% van de werken in de afdeling moderne kunst van het New Yorks Metropolitan Museum door een vrouw was gemaakt, maar dat van de naakten meer dan 85% vrouw was.
Nora Uitterlinden  •  20 feb 2012
R&T  •
Nora Uitterlinden  •  20 feb 2012

Generatie Z en Hun Behoeften

Dit is geen 'gewoon' boek. Dat wordt onder andere duidelijk wanneer je na diverse inleidingen pas op pagina 23 de inhoudsopgave tegen komt. Structuur en overzicht zijn niet meteen evident, maar volgens de auteurs sluit dat goed aan bij Generatie Z, en hoe die met kennis en hun omgeving omgaan: zappend van het ene onderwerp naar het andere. Maar of dat nu ook meteen een boek oplevert dat direct in contact staat de hedendaagse tijdsgeest?
Hilde Spille  •  13 feb 2012
R&T  •
Hilde Spille  •  13 feb 2012

Van Liefdevol naar Wanhopig

Ineens was daar eind 2011 dat nummer 'Video Games' van Lana Del Rey. Met minimale begeleiding gaf Lana Del Rey ons een liedje dat je direct meezuigt in een schimmig, Amerikaans landschap, waar rijkdom is vergaan en de toekomst onzeker is. Nee, Lana Del Rey is geen protestzangeres - maar met haar debuut album Born To Die heeft ze wel een plaat afgeleverd die een soort soundtrack lijkt te leveren bij de staat van de wereld waarin we ons nu begeven. Verval, berusting, verdriet, liefde en hoop – een algehele malaise of het begin van een nieuw tijdperk? Ook met Lana Del Rey weten we niet welke kant het opgaat.
Niels Vonberg  •   5 feb 2012
R&T  •
Niels Vonberg  •   5 feb 2012

In memoriam: Doeschka Meijsing

In 1976 verscheen Robinson, de eerste roman van Doeschka Meijsing. Aan het eind van het verhaal loopt het meisje Robinson de leeszaal uit, het plein met de muziektent op: “En op hetzelfde moment dat alles op de marsmuziek in beweging kwam, was het Robinson of dat koperen plein wegliep van haar,
Anneke van Wolfswinkel  •   1 feb 2012
R&T  •
Anneke van Wolfswinkel  •   1 feb 2012

Marilyn Monroe: Tragedie en Mythe

Deze week komt er een nieuwe film uit over de beroemde actrice Marilyn Monroe (1926-1962). Haar verhaal is bekender dan haar films zijn – sterker nog, er zijn nogal wat Monroe-liefhebbers die zelfs nog nooit haar films hebben gezien. Dat is jammer, want Monroe was zeker een groot komisch talent (Some like it Hot, 1959), maar ze kon ook zwaarder rollen goed aan (The Misfits, 1961). Toch heeft het verhaal over de medicijnverslaving, de schoonheid en de verhouding met president Kennedy de overhand gekregen. Films en tv series als Norma Jean and Marilyn (1996) of Blonde (2001) Marilyn Monroe als sekssybool, Marilyn Monroe als getormenteerde ziel. Zou My Week with Marilyn daar nou echt iets aan toevoegen?
Niels Vonberg  •  28 jan 2012
R&T  •
Niels Vonberg  •  28 jan 2012

Interessante Diersoort: De Mens

Het is een raar meisje, Marina. Haar geheel eigen kijk op de wereld kan ze maar met twee mensen delen: met haar beste vriendin Bella en met haar vader, die haar eigenlijk ziet als zijn beste vriend. Omdat haar vader terminaal ziek is, en haar moeder al jaren dood, nadert het moment dat Marina zelfstandig de wereld tegemoet gaat treden. Maar hoe doe je dat? Met haar vader, een zachtaardig soort misantroop, kijkt ze het liefste naar natuurfilms van David Attenborough ('Sir Attenberg'), waaruit ze vervolgens allerlei diergeluiden nabootsen. Het is duidelijk dat ze van huis uit aanzienlijk minder goed is voorbereid op contact met soortgenoten. Vooral haar seksuele ontwikkeling lijkt er een beetje bij ingeschoten.
Sasja Koetsier  •  21 jan 2012
R&T  •
Sasja Koetsier  •  21 jan 2012

De ultieme politieke daad?

De Birmese activiste Aung San Suu Kyi (1945) kreeg in 1991 de Nobelprijs voor de vrede. Als leidster van een democratische beweging heeft ze decennialang een land geïnspireerd, internationaal werd ze een icoon voor democratie. En nu heeft actiefilmregisseur Luc Besson een film over haar gemaakt
Nora Uitterlinden  •  19 jan 2012
R&T  •
Nora Uitterlinden  •  19 jan 2012