Kwetsbaarheid vangen in een blik

Monique de Leeuw staat al lang op mijn interview wish list. Tekenaar, fotograaf en vooral bedreven in het combineren van technieken. Steeds weer komt ze daarmee tot portretten waarin de blik van het onderwerp de hoofdrol speelt. De vrouwen en kinderen die ze neerzet laten zich kenmerken door een gemeenschappelijke kwetsbaarheid. Een kwetsbaarheid die vaak pas op het tweede gezicht binnenkomt. ‘Op dat grensgebied wil ik werken. Dat je denkt “goh, leuk” en dan “is dit eigenlijk wel leuk?” ‘
Yanaika Zomer  •  24 jun 2011
R&T  •  
Yanaika Zomer  •  24 jun 2011

The Light of the Sun

The Light of the Sun is niet het vierde deel van Words and Sounds, de ondertitel die haar vorige drie cd’s hadden. Stilistisch wijkt deze cd ook af van de andere drie, maar is nog steeds herkenbaar Jill Scott. Het is alleen allemaal een stapje verder.
Marija Scheeve en Niels Vonberg  •  19 jun 2011
R&T  •  
Marija Scheeve en Niels Vonberg  •  19 jun 2011

‘Verantwoord wat je bent’

Een oudere vrouw met stevige kaaklijn heeft kinderlijk lief haar arm om een andere vrouw geslagen. Een zwaar opgemaakte travestiet lacht naar een 50+ cowboy met een pijp in zijn mond. Een jongen hurkt met een camera naast een wat oudere man, vermoedelijk zijn vader, die een groot wit badpak draagt.
Nora Uitterlinden  •  17 jun 2011
R&T  •  
Nora Uitterlinden  •  17 jun 2011

Lea: Can I come by?

Can I Come By? is het debuut album van de Nederlandse Lea Kliphuis. Voor ze haar album opnam, vertrok ze in 2009 voor zes weken naar de Verenigde Statenen bezocht New Orleans, Nashville, Memphis en New York. Hier speelde ze in kroegen en bars, dé manier om de muzikale sfeer van deze steden op te snuiven. Op die manier kon ze zich blootstellen aan dezelfde invloeden als haar grote voorbeelden Johnny Cash en Bruce Springsteen. Dit zijn verrassende voorbeelden voor een vrouwelijke singer-songwriter.
Hilde Spille  •  22 mei 2011
R&T  •  
Hilde Spille  •  22 mei 2011

Kaboom!

Begin jaren ’90 werd de Amerikaanse filmregisseur Gregg Araki gelanceerd als de maker van New Queer Cinema. Centraal in zijn films staan vaak jonge mensen die nog niet helemaal weten wat ze willen en wat ze zijn – of juist weer heel erg wél – en door het verhaal heen lopen als een stel opgefokte wolven. Films van Araki zijn vaak kleurrijk op het fluorescerende af met daar doorheen flink wat shoegazer muziek. Heteroseksualiteit bestaat praktisch niet in zijn films, alles wat zich daarbuiten begeeft wel. Het is jammer dat deze week zijn meest recente film Kaboom (2010) uit de bioscoop is verdwenen, maar gelukkig weet elke filmfanaat wel een andere manier om aan Araki’s films te komen en bovendien komt Kaboom binnenkort ook op DVD uit. Tijd voor een kleine Araki-handleiding voor beginners!
Niels Vonberg  •  19 mei 2011
R&T  •  
Niels Vonberg  •  19 mei 2011

TranScreen Filmfestival

Begin juni dit jaar vindt in De Balie het eerste TranScreen Filmfestival plaats. TranScreen presenteert zich nadrukkelijk als voortzetting van het Nederlandse Transgender Filmfestival, dat in het eerste decennium van de 21ste eeuw tweejaarlijks werd georganiseerd door Kam Wai Kui. LOVER sprak met Jiro Ghianni, een van de organisatoren van TranScreen, over visie, dilemma’s en toekomst van transgender cinema.
Janiek Kistemaker  •  15 mei 2011
R&T  •  
Janiek Kistemaker  •  15 mei 2011

De Horror van Imitatie

Vrouwen hebben traditiegetrouw een zware tijd in horrorfilms en het publiek is gewend geraakt aan de talloze clichés: een naakte dame die wordt vermoord terwijl ze onder de douche staat; een jongedame wordt opengeritst nadat ze seks heeft gehad; een meisje wordt verkracht en daarna gewurgd. De dader is een man en zij functioneert als willoos slachtoffer. Hoewel hier ook uitzonderingen op bestaan – met misschien als beste voorbeeld Christie uit Clive Barker’s Hellraiser (1987) die in haar eentje de strijd aangaat met helse demonen – bevatten standaard horrorfilms nu eenmaal ook standaard beelden, die er vaak een nare seksuele moraal op nahouden. Maagden zijn goed, neukende vrouwen zijn slecht – waarbij die laatst genoemde groep dood moet.
Niels Vonberg  •  25 apr 2011
R&T  •  
Niels Vonberg  •  25 apr 2011

"Seksisme is de laatste tien jaar enorm toegenomen"

Een vrouw met hoofddoek houdt een stuk papier vast met de tekst: 'I wish I had a penis'. In een volgend plaatje zegt ze in ondergoed: 'because then I'd fuck you'. 'Then,' concludeert ze strak in het pak: 'steal your job'.Sarah Maple (25) fotografeert en schildert zelfportretten van een identiteit die ze nog verkent. Ze is Brits, moslim en vrouw. Die combinatie levert voor Maple eindeloos materiaal om vooroordelen aan de kaak te stellen. Opvallend is haar feministische houding. 'Toen mensen me een paar jaar geleden vroegen of ik feminist was zei ik altijd keihard 'Nee!' Maar op een gegeven moment zei een vriendin: "Dat ben je wel. Als je jouw kunst maakt, dan ben je gewoon feminist".'
Nora Uitterlinden  •  12 mrt 2011
R&T  •  
Nora Uitterlinden  •  12 mrt 2011

Sterk kijkt naar meisjes

Model Tyra Banks, geflankeerd door Mr. Jay en Miss J. Alexander, ‘catwalk diva extraordinaire’, presenteert al zestien seizoenen lang America’s Next Top Model Het programma wordt uitgezonden in 170 landen en is ongekend populair. In verschillende landen is het format aangekocht. Er

Digitale zwartgalligheid

Ook genoeg van door commercie gedreven gecomputeriseerde popmuziek, Hollywood-romantiek en literaire thrillers? Neem eens een online duik in de geschiedenis van de transgressieve cultuur. Deze heeft haar wortels in het New York van de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. Dat waren zwarte jaren voor de stad. New York City werd getroffen door armoede, die criminaliteit en nihilisme als respons had. Als men niet dood zou gaan door de bom, dan ging men wel dood aan AIDS of doodslag. Deze sfeer vertaalde zich in film, fotografie, muziek en performance art. Degenen die zich niet konden vinden in de burgerlijke consumptiemoraal kwamen samen in gekraakte panden.
Marije Janssen en Niels Vonberg  •   4 mrt 2011
R&T  •  
Marije Janssen en Niels Vonberg  •   4 mrt 2011

IFFR dinsdag 1 februari 2010

Het festival gaat nog door tot en met zaterdag 5 februari, maar dit is wel mijn laatste dag in Rotterdam. En dus vandaag ook het laatste blog over het festival. Gisteravond zag ik When Love Comes van Chang Tso-chi (Taiwan, 2010) een film over een man, ‘dark face’ met meer dan één
Cathelijne Berghouwer  •   1 feb 2011
R&T  •  
Cathelijne Berghouwer  •   1 feb 2011

IFFR 31 januari 2011

  Vanmorgen vroeg stond ik weer in de rij voor filmkaartjes en ik trof niet geheel toevallig dezelfde journalist als de dag ervoor naast me. We hadden zondagochtend gesproken over Attenberg (Athina Rachel Tsangari, Griekenland, 2010, verwachte bioscooprelease: 28 april 2011). Ik vertelde hem dat
Cathelijne Berghouwer  •  31 jan 2011
R&T  •  
Cathelijne Berghouwer  •  31 jan 2011