BECHDEL EN CHAST: EEN GOEDE DAG VOOR VROUWELIJKE STRIPMAKERS
Gisteren werd bekend dat Alison Bechdel, stripauteur en bedenkster van de Bechdel-test waarmee de vrouwvriendelijkheid van een film getoetst wordt, de prestigieuze MacArthur Foundation Genius Grant uitgereikt krijgt: een bedrag van 625,000 dollar, uit te betalen over vijf jaar. Op dezelfde dag bleek dat Roz Chast, striptekenares en cartoonist voor The New Yorker, op de non-fictielonglist staat voor The National Book Award. Het is een geweldige dag voor hen en voor de stripwereld en vooral voor vrouwelijke stripmakers – maar eerlijk gezegd is het een geweldige dag voor ons allemaal, zo stelt Alexander Chee van SALON. Chasts plaats op de longlist en Bechdels prijs zijn opmerkelijk om een aantal redenen. Zo is daar de stelselmatige onderwaardering van vrouwelijke artistieke activiteiten in het algemeen. Zeker in Amerika is het opmerkelijk dat er met Bechdel een openlijke lesbienne bekroond wordt, die weliswaar nu mainstream succes behaalt maar haar carrière begon bij underground feministische media als Off Your Back. De nominatie van Chast is opmerkelijk omdat ze die krijgt voor een narratieve non-fictiestrip terwijl ze voornamelijk bekend is als humorist en regelmatige cartoonist. Maar beide blijken van waardering zijn voorál opmerkelijk omdat strips ook in andere landen dan het onze té vaak als niet literair genoeg worden beschouwd. ‘Bij elke literaire prijs waarvoor ik gejureerd heb, heb ik een jurylid horen zeggen dat ze niet weten hoe ze strips moeten evalueren,’ zegt Alexander Chee. Zijn‘“This isn’t literary”: Alison Bechdel, Roz Chast and why it’s so hard for us to take comics seriously’ op SALON staat vandaag centraal in LOVER’s Uitgelicht.
‘As a frequent juror on prizes, colonies and fellowships, I am, it could be said, so tired of this, that in fact, I will fight you for Roz Chast’s right to be on this list. I will fight you for the right for Bechdel to get that MacArthur. In a ring, covered in grease, MMA style. That is how sick of it I am. I’ll begin with that frequently kicked term, “literary.” What is literary? Well, for the sake of this piece, and those juries, probably the least snide definition I can offer is that it is writing that offers quality of insight into the human condition. And humor, I think we can say, is deeply literary. The novelist Jess Walter tweeted a quote by Milan Kundera just the other day that I think brings it home: “The tragic brings us consolation. The comic is crueler: it brutally reveals the meaninglessness of everything.”’ – Alexander Chee
Details uit Roz Chast's "Can't We Talk about Something More Pleasant?: A Memoir" en Alison Bechdel's "Are You My Mother?" (Credit: Bloomsbury USA/Mariner Books)