De Romance van Wild Flag

Nora Uitterlinden • 12 sep 2011

De telefoniste van een groot kantoorgebouw kijkt nerveus op haar horloge: 12.57. De surveillante leunt uitgeblust op haar tafel en tuurt naar de tijd. De schoonmaakster houdt de klok aan de muur koortsig in de gaten. De directrice verlaat haar bespreking om exact één uur. De vier vrouwen ontmoeten elkaar bij een auto. Ze kijken elkaar niet aan maar zetten een masker op van een dierenkop. De auto en de muziek starten.

Dit is de clip bij ‘Romance’, de single van het debuutalbum van de Amerikaanse band Wild Flag. De band maakt springerige experimentele gitaarmuziek. De leden zijn ooit de muziek in gerold door de indie (independent)-scene van de jaren negentig. Hierin staat de do-it-yourselfhouding (diy) centraal: zelf muziek maken, zelf albums uitbrengen. Ze heeft jonge vrouwen uit allerlei culturen en klassen de push gegeven om niet de carrière van hun muzikantenvriendje te faciliteren, maar om voor zichzelf aan de slag te gaan. Deze scene van indieartiesten heeft geleid tot een kleine feministische golf: de riot-grrrlbeweging, later door de mainstream Spice Girls vervormd tot "girl power".

Wild Flag is een soort super group, zoals Crosby, Stills, Nash & Young, of recenter Them Crooked Vultures. De leden komen stuk voor stuk uit bands die al decennialang fanatieke fans hebben. De vier muzikanten hebben nog steeds de experimentele diy-houding die zo bij de indie-scene hoort. Dat betekent onder andere: live opnemen. Juist omdat ze allemaal zo goed spelen, zou je denken dat ze zich op een plaat ook van hun sterkste kant laten zien. Maar zelf vinden ze dat niet nodig. Het is te horen dat er niet altijd is doorgespeeld tot de perfecte take. Helaas voor de plaat gaat het de band om het spannende moment, niet om de perfecte liedjes. Echt live (zoals te zien op talloze YouTube-filmpjes) klinkt de hijgerige zang urgenter. Echt live klopt het experiment.

Maar de mooie momenten tijdens een show zijn misschien wel zo waardevol omdat het maar momenten zijn. 'Listen to the music before it passes you by' zingt Mary Timony met monotone stem op het nummer ‘Glass Tambourine’. Dát is spannend. En zelf vindt de band dat ook nog steeds. Hun eerste rock-'n-rolljaren liggen namelijk al ver achter hen. Maar twee decennia nadat ze met hun eerste bandjes succesvolle platen hebben uitgebracht, maken ze toch weer iets nieuws. Of er geniale songs uit komen is geen hoofdzaak: de muzikanten willen vooral samen spelen.

De videoclip van ‘Romance’ eindigt na een tocht van vage ontmoetingen en uitspattingen (koffie uit een emmer drinken) bij het kantoorgebouw. De telefoniste, schoonmaakster, surveillante en directrice stappen uit de auto, zetten hun maskers af en frunniken totdat hun kleren netjes zitten. Ze zorgen dat ze niet tegelijk aankomen. Zo is de schoonmaakster alweer papierafval weg aan het gooien als de directrice stijfjes binnenloopt. Alleen de kijker weet dat ze een spannende lunch hebben gehad, de rest van het kantoor heeft niks door. Schoonmaakster en directrice geven elkaar een kort knikje.

Wild Flag verschijnt op 13 september bij Merge Records