FEMINISTISCHE NEDERLANDSE STRIPMAAKSTERS 2: LAE
Over underground strips bestaat één hardnekkige misvatting: namelijk dat het per definitie small press strips zouden zijn, terwijl dat juist geen vereiste is, net als andere strips kunnen underground strips overal gepubliceerd worden. Underground wil zeggen dat het medium in kwestie wordt gebruikt om maatschappijkritiek te beoefenen, om de status quo te bestrijden waar deze onrechtvaardig is. Underground strips zijn dus per definitie subversief. Dat maakt ze ook zo’n uitgelezen vaartuig voor de boodschap van het feminisme. Vandaag presenteren we, met dezelfde mate van trots als bij deel 1, onze tweede feministische stripmaakster van vaderlandse bodem: Laetitia Schäfer, beter bekend als Lae S.
We leerden Lae kennen toen ze de feministische Sketch Battle won op het 40-jarige lustrum van LOVER en de felbegeerde Rosie the Riveter-rozet mee naar huis mocht nemen. Kort daarop mochten we kennismaken met haar échte werk, wat diepe indruk op ons maakte. Of het aan haar Aziatische wortels te danken is – Lae is van Indische afkomst – kunnen we niet zeggen, maar net als de eveneens Aziatisch-Nederlandse Aimee de Jongh gebruikt Lae een op manga gebaseerde tekenstijl. Wat overigens verder helemaal niks zegt, omdat beide dames binnen die traditie toch een volstrekt eigen stijl ontwikkeld hebben. Lae vertelt poëtische verhalen over de vloeibaarheid van genderidentiteit in een serene beeldentaal die een bijna droomachtige kwaliteit heeft. In het verhaal dat we vandaag van haar mogen tonen gaat het zelfs letterlijk over een droom. Hoe meer we er verder over zeggen, hoe meer we haar werk tekort zouden doen, dus dat doen we dan ook niet. We wensen jullie veel kijk- en leesgenot met Lae’s Droom.
Meer werk van Lae S. is te zien op:
https://www.facebook.com/lae178