Inherente devotie

Ceremony van Anna Von Hauswolff

Niels Vonberg • 17 sep 2012

Laat je niet door haar achternaam verwarren: Anna Von Hauswolff is een Zweedse muzikante. Deze zomer bracht ze haar tweede plaat uit, Ceremony. Von Hauswolff’s muziek bestond eerder uit elektronische partijen – keyboards, synthesizers en drummachines – waarmee ze perfect paste in het rijtje onder doem gebukte zangeressen zoals Zola Jesus. De muziek van de Zweedse muzikante was en is wel een stuk romantischer en sensueler dan de vrieskou van Jesus. Voor deze tweede plaat werden keyboards en synthesizers verruild voor kerkorgels. Een stap terug in de tijd qua instrumentkeuze, maar het levert een prachtige plaat op.

Wat opvalt is dat de kerkorgels alle ruimte hebben gekregen. Ceremony bestaat voor een groot gedeelte uit monotoon aandoende instrumentale stukken. Toch kent de muziek een sterke spanningsopbouw waardoor je blijft luisteren. Na een paar seconden op de plaat zit de luisteraar direct gevangen in een geluidstorm van orgels, geruis en gedonder, die wordt afgewisseld met stiltes, harmoniën en een verdwaalde gitaar. Soms wordt het zelfs een beetje poppy zoals in het nummer ‘Mountains Crave’.

Pas na de helft van het tweede nummer krijgen we Anna Von Hauswolff te horen. Na een storm van orgelgeluid klinkt haar stem als een boei op een roerige zee. De teksten gaan vooral over de dood, het hiernamaals en het leven elders; het is het soort esoterica die direct aan Kate Bush doen denken of aan Florence and the Machine. Terwijl de laatstgenoemde nadrukkkelijk aanwezig is in haar muziek, is het optreden van Von Hauswolff eerder sporadisch. Anna Von Hauswolff verdwijnt letterlijk achter de muziek .Soms horen we haar niet eens zelf, maar haar zus. Mooie portretten van Von Hauswolff ontbreken op de cd-hoes. Die enige foto die we van haar zien op de cd toont haar rug en de achterkant van haar hoofd en bevindt zich in de binnenkant van de cd-hoes waar de cd wordt ingelegd. Als luisteraar wordt je zo bijna gedwongen om alleen aandacht te geven aan de muziek. De opmaak van de cd, het verdwijnen van de ster achter de muziek is tekenend voor de muzikale toewijding van Von Hauswolff en is bijna een parallel tot de opnames. Alle muziek is in een kerk opgenomen, waar devotie inherent is aan architectuur.

Het getuigt van durf om een plaat te maken op kerkorgels en de muziek zoveel ruimte te geven. Met haar 26 jaar is Anna Von Hauwolff een jong talent, die hopelijk nog meer van dit soort spannende en geïnspireerde platen gaat maken.


Ceremony is te verkrijgen via http://www.annavonhausswolff.com/


(c) Anders Nydam 2012