LOVER-tips voor de donkere dagen

LOVER tipt Beeld Margot Beekelaar
LOVER tipt Beeld Margot Beekelaar
Willemijn Roodbol (redacteur)

De komende maanden wordt het koud, nat en grijs. Meer redenen dus om lekker thuis op de bank te blijven met een goed boek, fijne film of podcast. LOVER heeft de beste tips verzameld voor een maand vol plezier, rust en educatie.

Boeken

Detransition, Babyis de debuutroman van de Amerikaanse Torrey Peters. Het gaat over het leven als trans vrouw en hoe om te gaan met een kinderwens en (co)-ouderschap als trans. “Trans mensen weten wie ze zijn, maar niet hoe te leven”, stelt Ames, de hoofdpersoon van het boek. Ames is een voormalige trans vrouw die nu is ‘detransitioned’ en weer als man door het leven gaat. De NRC noemt het in september uitgekomen boek het boek van het jaar met een antwoord op maatschappelijk hedendaagse discussies. In het voorjaar van 2022 verschijnt de Nederlandse vertaling.

Vrouwen nippend aan een wijntje en met een salade en mannen met een pul bier en een steak op hun bord. Het klinkt cliché, maar mannen en vrouwen hebben verschillende (aangeleerde) eetgewoontes in de westerse samenleving. Mannen eten stoer en zwaar en vrouwen kiezen vaker voor licht en luchtig. Daarnaast denken mannen dat ze meer eten nodig hebben dan vrouwen. Dit concludeert de Franse schrijfster Nora Bouazzouni in haar nieuwste boek Steakisme. De voedingsindustrie speelt hierop in met bijvoorbeeld de ‘dameswodka’ van Bacardi: een wodka met perzik en komkommersmaak. Of ‘Lady Chips’ van Lays: deze chips kraken niet en kunnen dus in het openbaar gegeten worden, want blijkbaar vinden veel vrouwen het anders gênant. Bouazzouni’s boek is tot stand gekomen met een uitgebreid literatuuronderzoek en is daarnaast gecombineerd met anekdotes. De schrijfster hoopt met haar boek in te laten zien dat onze eetgewoontes geconditioneerd worden en er biologisch geen verschil hoort te zitten in wat een man of een vrouw op zijn of haar bordje legt.

Mannen krijgen in Nederland gemiddeld 14% meer salaris dan vrouwen. De Koffiejongens spelen hierop in met hun ‘mannentoeslag’op koffiecups. Mannen betalen 14% mannentoeslag voor hun koffiecups en deze toeslag gaat naar een project dat bewustzijn bij meisjes tussen 9-14 jaar stimuleert. De Nederlandse salariskloof is een onderwerp waar ook schrijfster Sophie van Gool mee aan de slag is gegaan. In Waarom vrouwen minder verdienen legt schrijfster en econome Van Gool de vinger op de zere plek. Wist je dat vrouwen in een werkend leven gemiddeld drie ton mislopen, puur omdat ze een vrouw zijn? Feiten en fabels over het inkomensverschil tussen mannen en vrouwen worden uitgelegd en het boek zet aan tot actie. Dus kruip op de bank met een kopje koffie van de Koffiejongens en leer meer over dit belangrijke onderwerp.

Films

De documentaire De Stad was van Onsvan Netty van Hoorn uit 2019 is uit op Blu-ray en dvd. De documentaire gaat over de lesbische beweging in de jaren zeventig die de drijvende kracht was achter het Nederlandse feminisme. Het is een combinatie van archiefbeeld en interviews en toont de mateloze inzet van deze vrouwen, die onder andere het vrouwencafé Saarein en de feministische boekhandel Xantippe oprichtten. Beide bestaan nog steeds en zijn te vinden in de broedplaats Amsterdam. Fijn om jezelf even een uurtje te verliezen in de gloriedagen van het feminisme uit de vorige eeuw.

Nomadlandis afgelopen jaar uitgekomen en echt de beste film om jezelf bijna twee uur te verliezen in een andere wereld. Het verhaal volgt Fern, prachtig gespeeld door Frances McDormand, die haar normale leven verruilt voor een bestaan in een camper met steeds korte baantjes om vervolgens verder te kunnen reizen. Ze wordt natuurlijk geconfronteerd met zichzelf en haar verleden, maar ook met nieuwe ontmoetingen en de mooiste plekken van Amerika. Leuk feitje, twee nomaden in het verhaal zijn geen acteurs, maar echte nomaden die hun echte verhaal ‘spelen’.

De twee seizoenen tellende serie Anne+ is al vaker bij ons voorbij gekomen. Maar sinds oktober draait ook de speelfilm Anne+in de bioscoop. We volgen Anne die moeite heeft met het afronden van haar boek, een langeafstandsrelatie onderhoudt met haar vriendin en kennismaakt met de wereld van drag. Iets minder uitgebreide verhaallijnen zoals we kennen van de serie, maar wel genieten en meekijken in het leven van Anne.

Vorige maand uitgekomen is de film Benedettavan Paul Verhoeven. De film gaat over de Franse non Benedetta Carlini (gespeeld door de Waalse actrice Virginie Efira). Als klein meisje heeft Benedetta al het idee dat ze wonderen kan verrichten en in contact staat met de bovenwereld. Zij en haar ouders kiezen er daarom al snel voor dat ze het klooster in gaat. In het klooster krijgt ze een seksuele relatie met de non Barthelomea. Barthelomea komt in het klooster omdat ze vlucht voor haar vader die haar seksueel misbruikt. Benedetta’s vader betaalt het klooster om Barthelomea op te vangen en daardoor ontstaat er al meteen een ondergeschiktheidspositie tussen de twee jonge vrouwen. Hun relatie is natuurlijk absoluut verboden in het klooster. Naarmate Benedetta meer visioenen krijgt, ontstaat er een machtspositie binnen het klooster voor Benedetta. Ze krijgt uiteindelijk ook een eigen kamer en dus meer privacy met Barthelomeo. Benedetta ontdekt in de film haar seksualiteit en de schoonheid van haar lichaam, al is dat binnen het klooster beide een taboe. De nonnen dragen zelfs kriebelige kleding, want “het lichaam is onbelangrijk”. De film is geïnspireerd op waargebeurde gebeurtenissen en een lange zit, maar het blijft wel je aandacht vasthouden. Met soms een overdreven gruwelijke scène en uitgebreidere seksscènes, want blijft een film van Paul Verhoeven.

De documentaire Up to the G-Cupis in première gegaan tijdens het NFF en is nu te zien via 2Doc op  NPO Start. Regisseuse Jacqueline van Vugt maakte deze documentaire over ‘gewone’ vrouwen in Irak en de komst van de eerste lingeriewinkel. De film volgt de Nederlands-Koerdische ondernemer Shapol Majid in dé lingeriezaak in Suleimaniya. In Irak waren lingeriezaken ongewoon en ook beha’s waren lang niet in alle maten en soorten verkrijgbaar. Een land waar zelfs een billboard met een vrouw in lingerie not done is en dat verscheurd is door oorlogen. Zelfbeschikking is het voornaamste thema in deze film. Wel die ene beha kopen, al vind je man de kleur niet mooi. Of zelf je beha uitkiezen, al doet je moeder dat normaal gesproken.

Series

Verschenen op Netflix is de serie Maid. De jonge moeder Alex vlucht uit een gewelddadige relatie en vindt een baan als schoonmaakster om voor haar dochtertje te kunnen zorgen. Alex krijgt te maken met armoede, dakloosheid en bureaucratie, maar ze blijft strijden voor haar dochter. Confronterend is de Amerikaanse maatschappij, die mensen zoals zij volledig buiten de boot laten vallen en waarbij ze niet kan rekenen op een sociaal vangnet. Een inspirerende serie over iemand die haar dromen is kwijtgeraakt door een ongeplande zwangerschap, haar relatie kwijtraakt door huiselijk geweld, geen familie heeft om op terug te vallen, maar wel blijft doorgaan. Hoe goor het schoonmaakwerk soms ook is.

Op MAX is de serie Maud & Babste zien over een familie die onder hoge druk komt te staan vanwege toenemende mantelzorg. Maud is mantelzorger voor haar dementerende moeder Babs, maar ligt daardoor vaak in de knoop met haar zus die een heel ander beeld heeft van zorgen. In Nederland is 1 op de 3 volwassenen mantelzorger en daarom sluit deze serie gaat om bij het maatschappelijke debat. De cast met Loes Luca, Rifka Lodeizen, Peter Paul Muller en Kim van Kooten maakt deze serie al het kijken waard.

Podcasts

Een grote aanrader is de podcast De Schaduw van Dutrouxvan NRC en De Standaard. Nederlandse justitiejournaliste Gabriella Adèr en België-correspondente Anouk van Kampen waren nog jonge meisjes tijdens de moorden in 1996, maar hebben de berichten over de ontvoeringen, verkrachtingen en moorden door Marc Dutroux wel meegekregen. Dutroux sloot, met medeplichtigheid van zijn vrouw, zes minderjarige meisjes op in zijn kelder. Twee meisjes zijn gered en de andere vier zijn overleden en begraven in zijn achtertuin. In de podcast zoeken de journalisten uit hoe justitie en politie zich hebben herpakt in de jaren erna. En wat de erfenis is van Dutroux in de huidige Belgische samenleving. Lugubere details komen aan het licht en de ontwrichting van Belgische families na Dutroux aan de hand van persoonlijke verhalen. De podcast is te vinden via alle grote podcastapps en er verschijnt wekelijks een nieuwe aflevering.

Een andere politiek geïnspireerde podcast is Generatie Merkel. Bureau Buitenland-presentator Sophie Derkzen onderzoekt de erfenis van Angela Merkel op Duitse jongeren die geen andere bondskanselier hebben gekend dan Merkel. Elke aflevering begint met gesprekken met Duitse jongeren in de kroeg. Er is aandacht voor onder andere het klimaatbeleid, de vluchtelingencrisis en de positie van vrouwen in Duitsland. Naast linkse jongeren komt ook een lid van de extreem rechtse jeugdbeweging van de AfD aan het woord en mensen die rechtstreeks getroffen zijn door Merkels beleid, zoals vluchtelingen. Leerzaam om te horen hoe Duitse jongeren denken over ‘mutti’ Merkel, haar beleid van de afgelopen jaren en de toekomst.

LOVER draait uitsluitend op vrijwilligers en donaties. Wil je dat Nederlands oudste feministische tijdschrift blijft bestaan? Help ons door een (eenmalige) donatie. Elke euro is welkom en wordt gewaardeerd. Meer informatie vind je hier.